Waar heeft mijn kat last van?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Nach089
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2021 17:30

Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Nach089 »

Sinds een paar dagen slikt mijn lieve 9 jarige kat extreem hard en af en toe heeft ze een aanval waarbij ze bijna geen lucht lijkt te krijgen.

Eerste idee was een haarbal, maar al snel zag ik dat haar houding en het geluid daarvoor heel anders is.

Gisteren naar de DA geweest, die dacht aan haar longen en heeft medicijn gegeven (broomhexine) dat het slijm in haar luchtwegen zou moeten verdunnen. Maar als ik er op Google ik het alleen voor mensen zie?
Kan nergens de bijwerkingen vinden. Maar kat was er vandaag niet echt lekker van en had wederom zo’n aanval.
Ben van plan de dierenarts morgen weer te bellen.

Hierbij een filmpje waar de kat een aanval heeft. Iemand die dit herkent? En die het medicijn herkent?

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Geen ervaring hiermee maar het ziet ernaar uit dat ze flink last heeft van haar luchtwegen.

Broomhexine (werkzame stof) is er ook voor honden en katten.
Bronchohexin van AST Farma is een diergeneesmiddel dat broomhexine als werkzame stof bevat. Deze behandeling is geregistreerd voor honden en katten met aandoeningen waarbij sprake is van een overmatige slijmproductie. Broomhexine heeft mucolustische eigenschappen, waardoor het verwijderen van slijm door ophoesten gemakkelijker wordt.
https://www.medpets.nl/bronchohexin/

Bijwerkingen staan overigens in de bijsluiter. Heb je die niet meekregen? "Transpireren, duizeligheid, maagklachten."
https://www.astfarma.nl/wp-content/uplo ... A4_def.pdf

Heb je niet aan de da gevraagd hoe lang het zou duren voordat je effect zou zien?

Hopelijk helpt het en geeft het snel verlichting.
(Wel verstandig om de da op de hoogte te houden over de werking, of gebrek daarvan)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Cerna »

Ervaring met beide.
Je kat is in het filmpje aan het hoesten en ik heb twee katten die dat ook regelmatig deden. Echter, sinds ze 1x daags 1,2 ml Puur Sinus krijgen, is het hoesten over. Het is vies spul en op de bijsluiter staat dat je 3x daags een paar druppeltjes moet geven, maar dat is haast niet te doen. Ik heb de druppeltjes bij elkaar opgeteld en kwam toen op 1,2 ml die ik opzuig met een spuitje (je moet wel een smal spuitje hebben).

Bronchohexine krijgt onze oudste kat sinds ongeveer een jaar omdat ze altijd veel last had van slijm en daardoor ging spugen. Sinds ze 2x daags een half pilletje krijgt is het probleem verholpen (al merk ik wel dat er gewenning optreedt en ze daardoor weer meer last van slijm heeft).
Van bijwerkingen heb ik nog nooit iets gemerkt.
Milamuis
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2021 04:47

Re: Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Milamuis »

Goedemorgen iedereen,

Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik zit met een groot probleem.
Heeft er iemand misschien bronchohexin-tabletjes thuis liggen die ik zou kunnen overnemen?
Mijn huisarts kan er momenteel niet aankomen.
Zijn er misschien mensen met t zelfde probleem?
Ik heb nu het advies gekregen om hoesttabletjes voor de mens te geven maar dat werkt helemaal niet.

Kan iemand mij helpen?
Ik hoor t heel graag.

Met vriendelijke groet,

Esther van Drie
Nijkerk
Laatst gewijzigd door Milamuis op 23 mar 2021 05:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Rik »

Milamuis schreef: 23 mar 2021 04:58 Ik heb nu het advies gekregen om hoesttabletjes voor de mens te geven maar dat werkt helemaal niet.
Ik neem aan dat je deze bedoeld voor de mens
https://www.etos.nl/producten/etos-hoes ... 21665.html

Raar dat die niet werken want zo te zien is de samenstelling en werkzamestof hetzelfde als Bronchohexin.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door fempie-1990 »

Ik heb toevallig net een bericht op deze site over dit neer gezet. Mijn kat doet namelijk precies het zelfde . Kam een grasspriet zijn maar Mijn kat komt niet buiten. Ik heb als advies vandaag gekregen om eerst baby hoestdrank te geven. Anders ga ik wel langs de DA maar Mijn kat is echt verschrikkelijk bij de diwrarts. Dus die moet onder narcose na gekeken worden. Ben benieuwd wat hier gezegt word.. lees ff mee
Plaats reactie