Longkanker, misschien tijd voor euthanasie maar poes is zo vrolijk

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivanhoe
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 feb 2018 22:12

Longkanker, misschien tijd voor euthanasie maar poes is zo vrolijk

Bericht door Ivanhoe »

Dag allemaal,

Ik hoop dat jullie me raad kunnen geven. Mijn Molly van 16 heeft longkanker. Sinds vrijdag gaat ze niet meer ontspannen languit liggen, maar zit vaak op haar hurken en ligt weliswaar met haar kleine koppie op haar dekentjes, maar zit met haar achterlijf dan nog steeds omhoog.
De dierenarts heeft me meerdere malen gewaarschuwd dat ik het niet zo ver moet laten komen dat ze gaat hijgen. Dat ze niet meer met haar pootjes gestrekt (ontspannen) gaat liggen is natuurlijk geen goed teken en soms heeft ze het even zwaar met ademen. Ze hijgt niet.
Het moment nadert wellicht dat ik haar moet laten inslapen maar.... ze eet erg goed, is vrolijk, ze wil bij me op schoot en knuffelt me net zoveel als ze altijd gedaan heeft.
Komt het voor dat je een kat moet laten inslapen die nog zo in orde is qua gedrag?
Ik ben heel bang om "te laat"te zijn met de euthanasie want dat betekent dat Molly zou stikken, maar een dier dat nog zo vrolijk is en gewoon zichzelf is laat je toch niet inslapen?
Veel dank alvast voor jullie reacties!
Goofy (*1974 †1992), Sammie (* 1991 †2010), Lotje (*1991 †2003), Molly (*2004 †2020), Jimmy (*2020)
Cerna

Re: Longkanker, misschien tijd voor euthanasie maar poes is zo vrolijk

Bericht door Cerna »

Zo moeilijk en nog moeilijker om advies te geven want ik zie de kat niet.
Maar wanneer ik afga op jouw beschrijving - goed eten, vrolijk, aanhankelijk - dan zou ik zeggen dat het nog te vroeg is om al afscheid te nemen. Maar ik weet niet hoe het ziekteverloop is bij longkanker (hoe komt een kat trouwens aan longkanker?). Misschien blijven ze het wel een hele tijd goed doen en slaat het van de ene op de andere dag om? En dan ben je misschien inderdaad te laat.

Wanneer het mijn kat was, zou ik het nog even blijven aanzien en verder aan de dierenarts vragen hoe het verloop van de ziekte precies is. Maw: waar moet je op letten?

Heel veel sterkte en ik hoop dat je nog een tijdje van Molly mag genieten!
Plaats reactie