Calici

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Julie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2020 22:50

Calici

Bericht door Julie »

Hallo,
Mag ik hier iets vragen?
Ik heb in het kattenopvang 2 kittens geadopteerd.
Deze zijn nog te klein om te mogen komen. Ze werden reeds 1x ingeënt en moeten nog een 2e inenting krijgen en worden ook nog gesteriliseerd en gecastreerd. Ze zouden binnen 2 á 3 weken komen.
Ik stuurde vandaag een mail om te vragen hoe het met mijn 2 schatten gaat.
Het meisje is wat ziek en heeft calici, ze eet blijkbaar wel nog goed maar was nat aan haar pootjes..?
Nu is mijn vraag eigenlijk, gaat dit altijd over of is dit iets wat blijft? Die mevrouw verzekerde me dat dit overgaat.
En gaat dit ook over op honden?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Calici

Bericht door Anne »

Hallo Julie
Wat geweldig dat je voor twee kittens uit de opvang gaat!
Het calici virus is een van de veroorzakers van niesziekte bij katten en over het algemeen gaat niesziekte niet zomaar over
Ik vind het zelf raar dat je dat is verteld, vooral door iemand die in een opvang werkt en toch moet weten waar ze het over heeft?
Als je het niet vertrouwt kun je een dierenarts bellen voor meer informatie, je kan ook gaan googlen maar dat kan ook afschrikkend werken, vooral de afbeeldingen van het calicivirus zijn niet charmant
katten met niesziekte hebben vaak levenlang behandeling of ondersteuning nodig
Ik heb zelf Hummel* gehad met niesziekte, zij miste een oog door deze ziekte en later sloeg het virus over op het gebit en moest alsnog haar hele gebit eruit
Nu hebben we Hobbel met niesziekte, en dat is goed onder controle te houden, ik gebruik daar chinese kruiden voor.
katten met niesziekte kunnen overigens er wel oud mee worden,, het is, eenmaal onder controle, geen levensbedreigende ziekte
Als ik jou wat zou ik me wat gaan orienteren, dierenartsen bellen, en het is je goed recht om je zorgen te uiten naar de opvang want om nou maar te zeggen dat het overgaat is erg voorbarig. Het kan misschien wel maar ik heb het nog nooit gezien dat een kat met niesziekte spontaan genas
Meestal hebben ze ook weerstandverhogers nodig want mochten ze ziek zijn of een zwak imuunsysteem hebben dan zijn ze zo weer vatbaar voor het virus ( het virus gaat niet meer weg)

Ik denk zelf niet dat het calicivirus over gaat op honden, maar dat zou je ook aan de da kunnen vragen
Hier zijn onze honden nooit besmet door Hummel of nu door Hobbel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Julie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2020 22:50

Re: Calici

Bericht door Julie »

Hallo Anne,
Dank voor uw antwoord!
Inderdaad, ik vind het ook nogal vreemd dat ze dit zegt.
Ik heb zelf nog een kat gehad met de chronische niesziekte en weet dus wel wat het inhoudt... ambetant voor het beestje en ook wel voor het baasje.. steeds nalopen met een doekje om de snotjes op te kuisen.. maar natuurlijk doe je dat met liefde voor je diertje!
Ik was inderdaad ook van plan om de dierenarts eens op te bellen. Nu is het wel zo dat die opvang bij dezelfde da is aangesloten als waar ik ga...
Maar wat doe ik dan als dit blijvend is? Ik zal me schuldig voelen als ik dan zeg dat ik haar niet wil...dat doe je toch niet? En aan de andere kant, dan kies ik ervoor.. dan kies ik voor extra dierenartskosten, voor het constante opruimen van snotjes,..
Ik heb zoiets van, ik heb haar gekozen voor haar lief snoetje, moet ik haar dan nu afwijzen omdat het arme diertje dit nu heeft?
Of kies ik dan om voor haar te zorgen, maar dus ook al wetende dat ik al zeker extra kosten zal hebben.. snap je wat ik bedoel?
Ik wil helemaal niet grof overkomen want het gaat over een klein onschuldig wezentje met gevoelens.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Calici

Bericht door Synemios »

Niesziekte kan eenmalig zijn maar het kan wat Anne zegt ook chronisch worden maar dat weten ze niet van te voren.
Dus het klopt niet wat ze zeggen.
Verder helemaal eens met Anne’s adviezen, ik zou gewoon een andere praktijk of meerdere bellen en het navragen,

https://www.mcvoordieren.nl/niesziekte
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Julie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2020 22:50

Re: Calici

Bericht door Julie »

Hallo Synemios,
Ja ik zal eens nagaan bij meerdere dierenartsen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Calici

Bericht door Anne »

Julie schreef: 07 jul 2020 12:59 Hallo Anne,
!
Ik was inderdaad ook van plan om de dierenarts eens op te bellen. Nu is het wel zo dat die opvang bij dezelfde da is aangesloten als waar ik ga...
Maar wat doe ik dan als dit blijvend is? Ik zal me schuldig voelen als ik dan zeg dat ik haar niet wil...dat doe je toch niet? En aan de andere kant, dan kies ik ervoor.. dan kies ik voor extra dierenartskosten, voor het constante opruimen van snotjes,..
Ik heb zoiets van, ik heb haar gekozen voor haar lief snoetje, moet ik haar dan nu afwijzen omdat het arme diertje dit nu heeft?
Of kies ik dan om voor haar te zorgen, maar dus ook al wetende dat ik al zeker extra kosten zal hebben.. snap je wat ik bedoel?
Ik wil helemaal niet grof overkomen want het gaat over een klein onschuldig wezentje met gevoelens.
Ik kan me je twijfel voorstellen hoor
Mijn da heeft toevallig ook een eigen opvang ;-)
Het gaat hier om een klein onschuldig wezentje met gevoelens, lief gezegd!
Heel veel sterkte met je beslissing. Heb je het al met de da zelf besproken?
Menig da zal twijfel toch wel begrijpen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Julie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2020 22:50

Re: Calici

Bericht door Julie »

Hallo Anne,
Wel, ik ga vrijdagmorgen nog eens kijken naar de kleintjes. Ik zal zien wat ze me zegt. Ik zou haar graag mijn twijfel al wat laten merken, als ik dat zal durven.. Ik zou haar ook zeggen dat ik eens zal informeren bij mijn dierenarts.
Daarna zal ik dan mijn da bellen.
Ik zal je op de hoogte houden!
Cerna

Re: Calici

Bericht door Cerna »

Kittens kunnen inderdaad genezen van de niesziekte is mijn ervaring en vaak merk je er dan jaren niets van. Maar onder invloed van stress of andere factoren, kan het dan opeens wel weer opvlammen.
Maar wanneer je de kat consequent ieder jaar laat inenten (met levend verzwakte entstof en niet met levend!) zullen de verschijnselen niet zo heel heftig zijn.

Wat mij wel verontrust is dat je schrijft dat de kittens al met 2 à 3 weken mogen komen en dat ze voor die tijd ook nog gecastreerd worden.
Ik vind dat zeer onverstandig van deze kliniek (en de kittens ook nog veel te jong!) want je gaat geen zieke katten narcose geven. En dan moet die tweede enting er ook nog overheen? Waarom in vredesnaam?

Het lijkt mij beter dat het kitten dit nu uitziekt, dat je dan een week wacht en haar daarna ophaalt (verhuizing geeft stress en dan begint het zo opnieuw), daarna pas de tweede enting wanneer het kitten gewend is (na een week ongeveer want er mag niet teveel tijd zitten tussen de eerste en tweede enting) en dan wanneer het kitten gezond blijft met een maand of 5 of 6 de castratie.
Ik denk dat alleen op deze manier het katje een eerlijke kans krijgt en een gezonde kat kan worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Calici

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 08 jul 2020 08:52 Maar wanneer je de kat consequent ieder jaar laat inenten (met levend verzwakte entstof en niet met levend!) zullen de verschijnselen niet zo heel heftig zijn.
Met dood entstof dus en niet levend verzwakt. Purevax heeft dood FCV (en levend verzwakt voor FHV maar dat heeft denk ik een andere reden).
Cerna schreef: 08 jul 2020 08:52 Ik vind dat zeer onverstandig van deze kliniek (en de kittens ook nog veel te jong!) want je gaat geen zieke katten narcose geven. En dan moet die tweede enting er ook nog overheen? Waarom in vredesnaam?
Misschien België. Daar is het verplicht. Maar dan zouden ze de kittens natuurlijk ook wat langer kunnen houden tot ze weer redelijk gezond zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Calici

Bericht door Cerna »

Rik: mijn dierenarts zegt levend verzwakt, dierenartsen die ik de afgelopen dagen telefonisch gesproken heb, zeggen het en internet zegt het. Dus wie zijn wij om hen tegen te spreken?
Je moet in ieder geval Purevax RC hebben en dan maakt het mij niet uit of je het levend verzwakt of dood virus noemt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Calici

Bericht door Rik »

Purevax RC is een gedeelte dood en een gedeelte levend verzwakt (uitgelegd in jouw topic). Ook volgens internet en de bijsluiter. Maar goed... Levend totaal wordt in ieder geval nooit gegeven. Nobivac is allemaal levend verzwakt. Levend verzwakt FCV (tegen calici) moet je dus NIET aan een niesziekte patiënt geven. Vandaar het dode FCV in Purevax.
Cerna schreef: 08 jul 2020 17:15 Rik: mijn dierenarts zegt levend verzwakt, dierenartsen die ik de afgelopen dagen telefonisch gesproken heb, zeggen het en internet zegt het.
De dierenarts geeft niet aan dat Purevax dus een deel dood (FCV) is en een deel levend verzwakt (FHV). Misschien om geen verwarring te zaaien. Maar om dan te zeggen dat het levend verzwakt is zaait nog meer verwarring want Nobivac is geheel levend verzwakt (FCV en FHV) en die moet je dus niet hebben. Internet en de bijsluiter geeft het in ieder geval goed aan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Julie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2020 22:50

Re: Calici

Bericht door Julie »

Hallo,
De kittens mochten naar mij komen als ze 12 weken waren. Dus daarvóor hadden ze 2 vaccinaties, werden ze gesteriliseerd en gecastreerd en ook gechipt.
Toen ik de 1e keer ging, zei ze me dat het nog een 3tal weekjes zou duren.
Maar in de laatste mail, stuurde ze dat het nog wat langer zou duren aangezien ze nu nog te klein zijn om te steriliseren/castreren.
Klopt dus niet met wat ze zei tijdens mijn bezoek. Volgens mij wil/moet ze dus inderdaad wachten tot het poesje wat beter is alvorens het te laten steriliseren.
Gewoon jammer dan dat ze dat niet eerlijk zegt. Ik denk dat ze al bang is dat ik de adoptie zou afzeggen.
Ik zie wel hoe ze zich gedraagt vrijdag en daarna neem ik sowieso contact op met mijn dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Calici

Bericht door Synemios »

Kan ook zijn dat het kitten gewoon echt te klein is/was en dat ze dat tijdens jou bezoek nog niet wisten en het kitten nu dus ook nog ziek is.
Dan is het heel verstandig om de sterilisatie/castratie uit te stellen.
Overmacht,
Ik vind het sowieso lastig omdat er inderdaad wel kittens zijn die er niets aan over houden dus echt liegen is het dan ook weer niet.
Maar je kunt er altijd nog vanaf zien als je het niet vertrouwd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Julie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jul 2020 22:50

Re: Calici

Bericht door Julie »

Ja, dan ben ik in het slechtste geval het voorschot kwijt. En wat als ik dan het broertje ook niet meer mag adopteren?
Ik vind het ook moeilijk, zoals je zegt, wie weet is het wél van voorbijgaande aard..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Calici

Bericht door Synemios »

Maar het broertje kan dus wel ook besmet zijn zonder klachten te hebben. (drager)
Ze kunnen het altijd krijgen ook als ze wel al geent zijn.
Tommy kreeg het hier pas later en die heeft het 1 malig gehad en daarna nooit meer last gehad.
Het blijft dus een lastig verhaal.
Maar je kunt je zorgen ook met het asiel bespreken.
Cerna schreef: 08 jul 2020 08:52 Kittens kunnen inderdaad genezen van de niesziekte is mijn ervaring en vaak merk je er dan jaren niets van. Maar onder invloed van stress of andere factoren, kan het dan opeens wel weer opvlammen.
Maar wanneer je de kat consequent ieder jaar laat inenten (met levend verzwakte entstof en niet met levend!) zullen de verschijnselen niet zo heel heftig zijn.
Dit is ook mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door Synemios op 08 jul 2020 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie