Hoestende kat

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
comabar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2020 09:28

Hoestende kat

Bericht door comabar »

Wie kan me helpen?
Wij hebben twee katten, die zo'n 4 weken geleden allebei begonnen te hoesten.

Ze hebben beiden van de dierenarts anti-biotica gehad, omdat het volgens de dierenarts een virus zou kunnen zijn wat daarmee over zou kunnen gaan.
Eén van de twee was er binnen een paar dagen af. De ander niet. Poes in kwestie is Pebbles, een poes van 13 jaar jong. Altijd gezond geweest, maar ruim drie maanden terug hebben ze een schildklierprobleem bij haar ontdekt. Hiervoor krijgt ze medicijnen, die ze de rest van haar leven zal moeten slikken. Maar goed - daar kan ze oud mee worden.
Maar toen begon het hoesten bij beide katten. Omdat het bij haar niet minder is geworden door de kuur (van 5 dagen), heeft ze een aanvullende antibiotica kuur gekregen (8 dagen extra) en een ontstekingsremmer (novocam). We hebben ook rontgenfoto's laten maken. Ze vonden een heel klein plekje op een long en de dierenarts vermoed dat dit komt door 'een ontsteking'. Er gingen (nog) geen alarmbellen bij ze af. We zijn nu een paar dagen verder en ze hoest nog steeds, met name als ze net heeft gegeten...Na zo'n vreselijke hoestbui - soms wel 30 tot 40 keer achter elkaar - is alles weer goed en heeft ze nergens last van. Soms denk ik dat haar iets dwars zit in de slokdarm/luchtpijp (Pebbles is een stofzuiger. Ze kauwt haar eten niet goed, alles gaat vliegensvlug naar binnen). Maar ze speelt, slaapt, drinkt, eet, is levendig en zondert zich niet af. Wél is ze onderhand heel bang voor die pillen - dat gaat niet lekker naar binnen.
Inmiddels ben ik een beetje wanhopig - morgen weer bloed prikken - ook voor controle schildklier. Herkent iemand dit? Moeten we gaan voor een second opinion? Ik ben heel bang dat wij niets niet goed doen...straks zijn we te laat...
Elke tip is welkom...
kittentjes

Re: Hoestende kat

Bericht door kittentjes »

Hebben jullie zelf corona gehad?? Het zou kunnen dat een kat het via jullie krijgt namelijk...

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoestende kat

Bericht door Anne »

Mocht er geen sprake zijn van carona dan zou je kunnen proberen of het hoesten minder word door haar hypoallergene voeding te geven. Dit omdat je zegt dat het hoesten vlak na het eten begint
Ik duim voor goede bloedwaardes en hopelijk komen jullie gauw achter de oorzaak van het gehoest
heeft dat vlekje op de longen daar iets mee te maken, dat ze zo hoest?
Toch wel vreemd dat beide katten gehoest hebben, dan zou je eerder denken aan een virus
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoestende kat

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik had vroeger een kat die vaak hoestte. Hij had een hartprobleem en kreeg daardoor regelmatig vocht op de longen :-(
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
comabar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2020 09:28

Re: Hoestende kat

Bericht door comabar »

Oh lieve mensen, het gaat nog steeds niet goed met onze katten.
Pebbles (onze zwaarlijve dame) hoest nog steeds het meest. Ze heeft van de dierenarts een antiobiotica kuur gehad, met daarna prednizon.
Ze hebben bij een rontgenfoto een heel klein plekej op haar linkerlong gevonden, maar afgelopen donderdag hebben ze een 2e foto genomen en blijkt dat haar linkerlong een grotere witte vlek vertoont.
Nog steeds is het zo dat ze zich na een hoestaanval weer prima voelt. Ze doet dan alles weer normaal (eten, drinken, spelen, etc.). De andere kat (Zorro) was van het hoesten af en is ook weer begonnen. Ik ben moedeloos...
Donderdag a.s. naar het medisch centrum voor dieren in Amsterdam. Daar maken ze een echo. Ik maak me heel erg zorgen...
comabar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2020 09:28

Re: Hoestende kat

Bericht door comabar »

Ze hebben trouwens geen van beiden corona - wij gelukkig ook niet (gehad)...
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Hoestende kat

Bericht door Geert »

Gezien beide katten het hebben zou je toch eerder denken aan een bacteriële of virale longinfectie en besmetten ze elkaar opnieuw. Anderzijds vind ik het vreemd dat het steeds na het eten opsteekt waardoor je zou denken aan een irritatie in de keel.
Alvast veel sterkte voor donderdag!
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoestende kat

Bericht door Synemios »

Als je het benauwd hebt dan is eten wel lastiger.
Als ik last heb van astma dan hoest ik ook meer tijdens het eten.
Maar dat is een theorie.

Aangezien beiden het hebben zou ik ook eerder richting een virus of bacterie denken.
Maar ze zijn goed bij het mcd.
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Komen ze uit hetzelfde nest?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
comabar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2020 09:28

Re: Hoestende kat

Bericht door comabar »

@Geert & Synemios - ik hoop bijna dat het een virus of bacterie is...Dat is niet goed, maar beter dan als het iets echt engs wordt. Pebbles is ook heel zwaar geworden (denk ook door de prednizon). Ze was 5,4kg - te zwaar, maar afgelopen week 6,2 kg...en ze krijgt al minder eten.
Ze komen niet uit hetzelfde nest - Zorro hebben we uit het asiel gehaald en is al 13 jaar bij ons - Pebbles hebben we geboren zien worden...Maar ze horen helemaal bij elkaar - ze zijn altijd dicht bij elkaar te vinden... Morgen om 13.00 in mcd...pfff...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoestende kat

Bericht door Synemios »

Ik ben wel benieuwd wat er morgen uit komt.
Ik vroeg of ze uit het zelfde nest kwamen ivm eventuele ( autoimmuun) of andere erfelijke ziektes.
Maar dat kun je dan gelukkig uitsluiten.
Sterkte morgen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
comabar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2020 09:28

Re: Hoestende kat

Bericht door comabar »

Beste mensen....
Een verdrietige update. We hebben Pebbles 24 oktober j.l. moeten laten inslapen. Ik heb die beslissing genomen toen ze het die ochtend heel benauwd kreeg, hard begon te schreeuwen en er bloed uit haar bekje kwam. Het was een zaterdag en geen dierenarts te bereiken...Gelukkig was er eentje die mij alsnog terugbelde en bij ons langskwam (het Medisch Centrum voor Dieren in Amsterdam Sloterdijk vond dat ik haar wel even langs kon brengen - volslagen gestoord!).
De dierenarts, die wél kwam heeft haar heel voorzichtig uit haar lijden verlost. Zij - en later ook onze eigen dierenarts - zei dat het echt niet te snel was en haar langer lijden bespaard is gebleven. Maar ik worstel er ontzettend mee. Ik wéét dat het niet goed ging en ze niet meer beter zou worden. Maar dat ik heb besloten om dit te doen. Wie gaf mij het recht om deze beslissing te nemen? Mijn hart is gebroken en ik hoop dat ik het juiste heb gedaan. Maar ik zit vol twijfel. Ons andere beestje (Zorro) zoekt nog elke dag...Wat is dit zwaar...Ik wil jullie nog bedanken voor de goede adviezen, maar de pijn is verschrikkelijk...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoestende kat

Bericht door Synemios »

Wat verdrietig.
Helaas hoort dat twijfelen er bij.
Als 2 dierenartsen bevestigen dat het niet te vroeg was dan kun je daar wel van uit gaan.
En ik denk dat als ik het zo lees ze gelijk hebben.
Heel veel sterkte ook voor Zorro.
Geef die maar extra veel knuffels en aandacht 💜
Rust zacht lieve Pebbles 🐾🖤🐾
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoestende kat

Bericht door Rik »

Wat verdrietig.
comabar schreef: 15 nov 2020 20:24Wie gaf mij het recht om deze beslissing te nemen?
Ik zie het eigenlijk als een voorrecht om die beslissing te (moeten) nemen. Dat klinkt misschien raar omdat het de moeilijkste beslissing is die je moet nemen. Maar jij bent degene die dat voor haar mag beslissen. En zo te lezen heb je goed besloten voor haar. Maar dat maakt de pijn er niet minder op.

Heel veel sterkte.

Rust zacht lieve Pebbles.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
comabar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2020 09:28

Re: Hoestende kat

Bericht door comabar »

Dank jullie wel voor de reakties....het sterkt me, want van die twijfels word ik gek en als jullie ook bevestigen dat ik het niet verkeerd heb gedaan, helpt me dat een beetje door het verdriet heen. Zorro net een dikke knuffel gegeven. Jullie zijn toppertjes...
Plaats reactie