2019-nCoV katten.

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
ILOVETYLER
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2020 20:22

2019-nCoV katten.

Bericht door ILOVETYLER »

Hallo :)

Kunnen katten het nieuwe coronavirus krijgen en zo ja, hebben ze dezelfde symptomen als mensen en moeten ze dan ook in quarantaine/isolatie na aanwezigheid in Wuhan?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door Synemios »

Kunnen honden en katten drager zijn van het coronavirus dat momenteel mensen infecteert?

Honden en katten hebben hun eigen specifieke coronavirussen, maar er is niet aangetoond dat ze mensen kunnen infecteren. Het consumeren van wilde dieren die de ziekte dragen zou de oorzaak zijn van de uitbraak van het coronavirus. Het is niet bekend of honden en katten mogelijk niet-klinische dragers van de ziekte zijn, dus het wordt aangeraden om de normale hygiëne protocollen te volgen bij de omgang met huisdieren.

Wat als een hond of kat tekenen van een griepachtige ziekte vertoont?

Honden en katten kunnen griepachtige ziekteverschijnselen vertonen die gepaard gaan met andere veel voorkomende virale en bacteriële infecties die niet op mensen kunnen worden overgedragen.

Wat is er bekend van coronavirussen bij honden en katten?

Katten
Het Feline coronavirus veroorzaakt een milde of asymptomatische infectie bij katten, maar als de infectie langer aanhoudt, kan het virus transformeren in een zeer dodelijke vorm, namelijk Feline Infectious Peritonitis Virus. Dat leidt tot de ontwikkeling van een vaak dodelijke kattenziekte genaamd Feline infectieuze peritonitis (FIP). FIP heeft natte en droge vormen, met overeenkomsten met de menselijke ziekte, sarcoïdose en is altijd dodelijk. Een heftige ontstekingsreactie treedt op rond vaten in de weefsels waar deze geïnfecteerde cellen zich bevinden, vaak in de buik, nieren of hersenen. Het is deze interactie tussen het immuunsysteem van het lichaam en het virus dat verantwoordelijk is voor de ziekte. Zodra een kat klinische FIP ontwikkelt waarbij één of meerdere systemen van het lichaam van de kat betrokken zijn, is de ziekte progressief en bijna altijd dodelijk. De manier waarop klinische FIP zich ontwikkelt als een immuun-gemedieerde ziekte is uniek, in tegenstelling tot elke andere virale ziekte van dieren of mensen.

Honden
Er zijn twee bekende varianten bij honden met de gastro-intestinale vorm, variërend van asymptomatische tot milde diarree tot ernstige slopende enteritis (dunne darmontsteking) die bij puppy's af en toe tot de dood zal leiden. Canine respiratory coronavirus (CRCoV) is een groep 2 coronavirus NIET gerelateerd aan de groep 1 enterisch coronavirus dat diarree bij honden kan veroorzaken. De meeste honden hebben een milde ziekte die bestaat uit hoesten, niezen en neusafscheiding. Sommige honden hebben een subklinische infectie zonder klinische symptomen, maar kunnen andere honden wel met het virus infecteren. Een kleine minderheid van honden besmet met CRCoV ontwikkelt een longontsteking, vooral als ze gelijktijdig zijn geïnfecteerd met andere respiratoire pathogenen.

Conclusie

Op dit moment is er geen bewijs dat gezelschapsdieren zoals honden en katten kunnen worden besmet met het nieuwe coronavirus:
Honden en katten kunnen vatbaar zijn voor specifieke coronavirussen, maar er zijn geen bekende/bewezen overdrachten van honden- of katten coronavirussen die mensen infecteren.

Bij deze recente uitbraak is het niet bekend of huisdieren de ziekte kunnen dragen; daarom moeten de hygiëne richtlijnen zoals altijd worden nageleefd wanneer huisdieren zijn blootgesteld aan mogelijk besmette personen.

Coronavirussen worden in het algemeen overgedragen via ademhalingsdruppeltjes, contact met geïnfecteerd lichaamsvocht en fecale-orale overdracht - u hoeft niet per se een geïnfecteerd dier te eten en het geïnfecteerde dier kan asymptomatisch zijn

Bron: MCD amsterdam
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door Geert »

Weer iets bijgeleerd 8-) Bedankt voor deze post Synemios.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door Synemios »

Graag gedaan ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door yana »

Inmiddels zijn er wel geinfecteerde katten bekend. Het is dus in elk geval besmettelijk van mens op dier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door castratenkoor »

Er gaan allerlei artikelen rond en er zijn al mensen honden en katten aan het dumpen. Erg onnodig lijkt me......

De meeste katten zijn dragers van Corona, in pech-gevallen kan dat ontwikkelen tot FIP. Maar mensen worden daar niet ziek van.

De mededeling dat je het niet via hond of kat kunt krijgen vind ik echter ook niet 100% correct. Maar dan op een andere manier. Stel iemand met Corona hoest op zijn hond. Bij het uitlaten van de hond speelt hond met andere hond. Als dan de andere baas zijn gezicht in de pels van de andere hond doet - dan lijkt het mij theoretisch wel mogelijk het zo op te lopen. Dus als ik een hond zou hebben zou ik de hond momenteel niet in contact laten komen met andere honden.

Maar dat is geheel mijn eigen invulling. Geen wetenschap.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door Synemios »

Ja weet je er gaan ook weer verhalen de ronde dat die kat in België niet zelf besmet was maar waarschijnlijk waren de monsters van de ontlasting en het speeksel besmet geraakt door de eigenaar die covid-19 had.
Die heeft zelf die monsters verzameld en ze opgestuurd.
Er is bij die kat ook geen bloed geprikt
En ook dat was een professor.
Die hond was ook helemaal niet besmet, ja het zat in zijn haar en op zijn neus maar dat kwam dus van het baasje af,

Er staat heel veel misschien en waarschijnlijk in artikelen over die kat.
Het wetenschappelijk bewijs is nog niet geleverd en de informatie is nog flinterdun Staat er letterlijk bovenaan het artikel.
Maar ondertussen is wel de hel los gebroken bij sommige mensen en zijn katten de dupe,

Als ze al besmet raken komt het door de mens maar de kans dat je zelf besmet raakt door een kat is sowieso heel erg klein,

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ronavirus/

https://m.hln.be/wetenschap-planeet/die ... ook.com%2F
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door nellebel »

Er word ook geadviseerd niet andermans dieren aan te raken nu. Omdat het inderdaad van de mens op de haren van de dieren naar de andere mens gaat

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door Anne »

Ik geloof er niks van dat je als mens ziek kan worden van dit virus door honden en katten. Als dat zo was waren er allang veel meer menselijke slachtoffers
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door Synemios »

ja precies Anne,
En vervolgens laten we kinderen gewoon hun gang gaan.
Waarom zijn mensen daar niet over in paniek?
Want ook daar was inmiddels een heel groot vermoeden van dat ze het wel degelijk kunnen door geven, alleen de meeste kinderen worden er zelf niet ziek van.
Ik denk dat die kans groter is.

Mij katten komen al niet buiten, maar ik zou ze momenteel al helemaal niet meer los durven laten lopen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door yana »

Er zíjn ook veel meer (menselijke) besmettingen dan de cijfers laten zien. Immers bij verreweg de meeste verloopt het onmerkbaar tot mild. Die mensen gaan niet naar zh of huisarts en worden dus niet meegeteld.
Ik geloof best dat katten of honden het virus kunnen binnenkrijgen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er ziek van worden of het kunnen overdragen. Virussen hebben een doelcel waar ze zich aan kunnen hechten. Andere lichaamscellen of dezelfde doelcellen van andere diersoort (met andere vorm) “ past niet”. Maar het kan wel op de vacht etc zitten. Net als op deurkrukken ea oppervlakken. En het virus blijft bepaalde tijd in leven buiten het lichaam dat is bekend.
Let in elk geval goed op je katten. Op corona achtige symptomen ( hoesten benauwd).
Ik zal maar niet hardop zeggen wat ik vind van mensen die hun kat of huisdier dumpen om deze reden (of enig andere reden).😡 Een kat heb je voor het leven. In voor en tegenspoed.
Ik hoop dat er snel meer kennis inzake komt. Voorkomt paniekreacties
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2019-nCoV katten.

Bericht door Synemios »

Precies Yana,
Het RIVM had in een eerder bericht over die kat uit België ook gezegd dat die met Corona besmet was.
Maar inmiddels hebben ze dat ook weer aangepast gelukkig,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie