neusholte- en middenoorontsteking

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

neusholte- en middenoorontsteking

Bericht door ErikPhilippus »

Behandeling neusholte- en middenoorontsteking.

Kater Enzo was bijna 15 jaar. Eind november 2018 begint hij te niezen. Eerst dacht ik aan een grasspriet. Dat was al eens eerder gebeurd bij zijn zus. Maar het werd steeds heftiger, dus afspraak gemaakt. Ineens kwam er groen snot uit het rechter neusgat. Niet uit beide neusgaten en dat is zeer verdacht. Bij de dierenarts was de vraag een bacterie of een tumor. Bij oudere katten kan dit laatste voorkomen. Er is dezelfde dag een inwendig onderzoek gedaan en wat weefsel weggenomen. Inmiddels werd hij steeds zieker, sliep aldoor en at bijna niet meer. Een week later was de uitslag bekend en het leek op een bacterie met de opmerking dat sommige cellen twijfelachtig waren. Doxybactin opgehaald en meteen de eerste pil gegeven. Na een uur of 7 begon hij ineens te eten. Het was een kuur van 10 dagen. Hij verdroeg het goed en ik naam geen bijwerkingen waar. Enzo knapte heel snel op en met een dag liep hij weer vrolijk in de rondte.

Na 10 dagen was natuurlijk niet bekend of het echt helemaal over was. Op mijn vraag wat nu, zei de dierenarts dat we moesten afwachten of hij weer ziek zou worden. Zo ja dan was een scan nodig om te zien wat er echt aan de hand was. In overleg met de dierenarts heb ik besloten meteen een scan te doen. Ik had geen zin om Enzo nog een keer zo ziek te zien worden. Uit de scan bleek dat het een middenoorontsteking te zijn. Dat werd een kuur van Doxybactin van 21 dagen. Dat is best heftig. Maar het alternatief is een riskante operatie. Zo’n lange kuur is nodig omdat de plaats van de ontsteking moeilijk bereikbaar is voor de antibiotica. De laatste 3 dagen van de kuur begon hij er last van te krijgen en heeft een paar keer overgegeven. Voor de rest ging het gelukkig erg goed. Na deze kuur is er weer een scan gemaakt. De ontsteking was helemaal verdwenen. Alle ruimtes waren helemaal schoon. Kosten ca. € 1200,- . Veel geld maar ik was weer helemaal blij dat hij genezen was.

Achteraf bleek nu dat het een goede beslissing was geweest om meteen een scan te maken en niet af te wachten tot hij weer ziek werd.

Fred
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: neusholte- en middenoorontsteking

Bericht door Coraline »

Goede beslissing, ja! Hoe is het nu met Enzo?
Plaats reactie