Hoe geef ik medicatie

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Hoe geef ik medicatie

Bericht door jeen »

Hoihoi,

Mijn kitten van 7 maanden heeft een verhoudheid opgelopen. Ze is ingeënt tegen niesziekte maar heeft toch dit opgelopen. Eerst nieste ze als een gek en ben daarom gister gelijk naar de dierenarts gegaan.

Bij de dierenarts heeft ze een shotje gekregen ter plekke en doxycycline kuur van 7 dagen mee.
De kuur is twee keer daags een spuitje in de bek.

Punt is dat het een enorme struggle is om dat in haar bekkie te doen. Ze voelt zich al niet lekker en dan moet ik dit forceren :(
Als ik het door wat lekkers doe dan moet ze het niet.

Iemand tips?
Want ik voel me nu een wreed kattenbaasje.
Mellow (13), Missy (2)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe geef ik medicatie

Bericht door Synemios »

Ik vind zelf in tegenstelling tot vele anderen pilvorm handiger.
Dat kun je in easypil of iets anders doen ( vaak eten ze het dan zelf op) of het ingeven via het bekje.
Je zou je da daar om kunnen vragen.
Ik weet dat het bestaat in pilvorm.
Tot die tijd zit er niets anders op dan het toch te forceren als ze het niet inneemt als het ergens door zit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe geef ik medicatie

Bericht door castratenkoor »

Het verschilt van kat tot kat vind ik. Bij sommige katten is drankje handig, je hoeft de bek niet echt open te doen en kunt het tussen de kiezen door spuiten. Maar b.v. bij Douwe heb ik ondervonden dat bij hem een drankje echt niet werkt.

Wat ik meestal doe is kat tussen mijn knieën, ik lig dus op knieën op de grond. Met linkerhand bek open en met rechterhand pil erin. Of met drankje, hand over de kop en zo de bovenlip omhoog drukken. Dan tussen de kiezen door het drankje erin. Als je linkt bent uiteraard andersom.

Maar er zijn katten - waarbij het werkelijk niet lukt wat dan ook erin te krijgen, half verwilderde zeg maar. Zoals mijn Rik. Die kan ik niet eens een vlooienpipet toedienen. Wat wel eens nodig is als er een nieuw kitten in de groep komt. Gelukkig al jaren geen vlo meer gezien.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jeen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 mei 2013 12:46
Locatie: Alkmaar

Re: Hoe geef ik medicatie

Bericht door jeen »

Dankjewel voor jullie reactie.
Castratenkoor: ja zo doe ik het nu ook. Tussen mn benen en met links vasthouden en dan spuitje tegen haar mondje, ze doet hem dan beetje open en spuit het in haar wang/tussen tanden.
Maar het is 1.3 ml dus duurt even voor ze slikt. Haar neus zit verstopt dus het is nu nog vervelender.
Ze stribbelt ook heel erg tegen dus moet haar stevig vasthouden :(

Oke ik hoor het al. Er is even geen andere optie.

Synemios: als ze iets meer gefocust was op eten dan is dat inderdaad handiger. Mijn andere kat is verzot op alles wat eetbaar is en vreet zo die pil erbij op.

Dan wordt het toch nog paar dagen afzien en hopen dat ze geen hekel aan me krijgt.
Ik praat lief terwijl ik het doe en erna snoepjes en knuffels.
Mellow (13), Missy (2)
Plaats reactie