Donder en Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
r-ch-l
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2019 14:40

Donder en Astma

Bericht door r-ch-l »

Hoi allemaal,
Las al een tijdje mee hier, maar nog nooit een berichtje geplaatst.
Tot nu,
Ik heb twee zusjes van nu 7 maandan oud, Donder en Bliksem ook wel TeamTerror.
Maar nu komt het, sinds dat ik Donder heb (10 weken oud), hijgde ze na het spelen niet altijd maar vaak wel.
Ik dacht dat ze zo enthousiast was dat ze te lang doorging, Bij de inentingen klonken der longen goed.
Totdat ze twee weken geleden begon met hoesten erbij, afspraak gemaakt bij de dierenarts. Longen klonken iets krakerig en ze reageerde bij der keel. 5 dagen metacam meegekregen, hoesten werd minder heb der nu 3 keer nog horen hoesten. Hijgen bleef, met de dierenarts afgelopen maandag overlegd en besloten om een rontgenfoto te laten maken vandaag.Op de foto is duidelijk te zien dan het astma is, bloed geprikt voor hartwaarde te laten controleren. Krijg ik morgen de uitslag van, als die goed is gaan we beginnen met een week prednison en daarna over op de pufjes.
Wat zijn nu echt dingen die ik in huis moet vermijden voor Donder, dacht zelf al aan geen geurkaarsen, haarlak en deo sta ik op het balkon te spuiten sinds vorige week. Hoe kan ik Donder laten wennen aan de inhalator?

Rontgenfoto Donder:
Afbeelding

Donder moe na de dierenarts
Afbeelding

TeamTerror :)
Afbeelding
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Donder en Astma

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat vervelend: Donder heeft astma.

Net als bij mensen, zullen katten met astma ook gevoelig zijn voor uiteenlopende prikkels. Hoewel wat je noemt mij al aannemelijk in de oren klinkt, zal je er toch ook een beetje proefondervindelijk achter moeten komen. Ik zou zeker niet-verstuivende kattenbak korrels nemen (mocht je die niet al hebben natuurlijk).

Waar ik wel aan bleef haken, is het voorschrijven van Metacam. Bij mensen kunnen pijnstillers uit de NSAID groep als bijwerking geven dat je verkramping van de spiertjes in de longen krijgt en dus het benauwd krijgt. Mensen met astma wordt ontraden om NSAID's te gebruiken om benauwdheid in elk geval niet uit te lokken. Het lijkt me niet denkbeeldig dat iets dergelijks ook voor katten geldt....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Donder en Astma

Bericht door Anne »

Wat vervelend dat jullie kat al op zon jonge leeftijd astma heeft ontwikkeld,. Ik hoop dat hij gauw went aan de verstuivers.
Wat zijn nu echt dingen die ik in huis moet vermijden voor Donder, dacht zelf al aan geen geurkaarsen, haarlak en deo
Roken is taboe, maar dat zul je al wel weten, wierrook zou ik ook vermijden, electrische geurverfrissers in het stopcontact ook
en goed de afzuigkap aan als je aan het eten koken bent, geen rookwalmen ontwikkelen bedoel ik

wat een lekkere donderstenen op de foto

beterschap voor je hummel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
r-ch-l
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2019 14:40

Re: Donder en Astma

Bericht door r-ch-l »

ErikPhilippus schreef: 08 aug 2019 15:53 Ach, wat vervelend: Donder heeft astma.

Net als bij mensen, zullen katten met astma ook gevoelig zijn voor uiteenlopende prikkels. Hoewel wat je noemt mij al aannemelijk in de oren klinkt, zal je er toch ook een beetje proefondervindelijk achter moeten komen. Ik zou zeker niet-verstuivende kattenbak korrels nemen (mocht je die niet al hebben natuurlijk).

Waar ik wel aan bleef haken, is het voorschrijven van Metacam. Bij mensen kunnen pijnstillers uit de NSAID groep als bijwerking geven dat je verkramping van de spiertjes in de longen krijgt en dus het benauwd krijgt. Mensen met astma wordt ontraden om NSAID's te gebruiken om benauwdheid in elk geval niet uit te lokken. Het lijkt me niet denkbeeldig dat iets dergelijks ook voor katten geldt....
Van de week was de onderbuurvrouw aan het verven en wij hebben jammer genoeg een centrale afzuiging. De verflucht was hier binnen ook te ruiken. Had het idee dat donder daar ook wel op reageerden. Kattenbak heb ik stofvrije klontvormende korrels. Maar heel stofvrij vind ik het niet nog. Daar moeten we nog even verder naar op zoek.

Dus beter geen metacam meer geven! Ze heeft het 5 dagen gehad nu al bijna een week niet meer.

Ik hoop echt dat ze pufjes gaat accepteren! Ze is niet heel makkelijk als het anders gaat dan normaal! En ik wil er geen strijd van maken! Zeker niet als het levenslang moet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Donder en Astma

Bericht door Dinky »

Bij het wennen aan puffen kan je beginnen met snuffelen er aan is snoepje. Daarna puffer over snuit is snoepje. En daarna met pufje erbij is snoepje. Zodat er een leuke associatie aan zit ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Donder en Astma

Bericht door Synemios »

Ik ben toch wel erg benieuwd hoe het nu gaat, en of Donder de pufjes accepteert.

Ik heb zelf astma en reageer inderdaad ook op verflucht.
Zelfs zo erg dat mijn man eigenlijk alleen nog maar verft als ik niet thuis ben en elders kan over nachten.
Met astma ben je vaak gevoeliger voor allerlei dingen, maar dat hoeft uiteraard niet.
Ik reageer ook op sommige parfum en deodorant en haarlak, maar dat is uitproberen.
Zelf heb ik tot nu toe nog steeds geen echt stofvrij kattengrit gevonden, dus ik gebruik hier biokats.

Dan de nsaid, bij mensen wordt dat inderdaad afgeraden maar het alternatief als de astma ontspoord is, is inderdaad prednison en dan pufjes om aanvallen te voorkomen, maar dat duurt even voor dat goed werkt..
Heb je niet iets voor tijdens een astma aanval gekregen?

Ik zou inderdaad doen wat Mirjam zegt, steeds belonen ( ook als het niet super gaat)
En er ruim de tijd voor nemen
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
r-ch-l
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2019 14:40

Re: Donder en Astma

Bericht door r-ch-l »

Even een update...

Het gaat heel goed met Donder!
Met de prednison zag ik al dat ze er goed van opknapte! Ook kwa gewicht , ze eet net zoveel als Bliksem. Maar toch bleef je bij haar der ribbetjes zien! In de 2 weken van de prednison is er een halve kilo bijgekomen. De dierenarts zei dat het komt dat haar lichaam veel harder moest werken.

Met de pufjes gaat het ook heel goed! Ze accepteert het volledig! Ik denk bijna dat ze snapt dat zich er beter door voelt!

Samen zijn ze ook nog veel actiever geworden! Geen gehijg of gehoest meer gehoord!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Donder en Astma

Bericht door Synemios »

Dat is echt heel goed nieuws.
Bedankt voor de update.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie