Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Kaluna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2019 08:27

Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Bericht door Kaluna »

Misschien ben ik wel een overbezorgde kattenmoeder, maar sinds ik onverwachts mijn lieve poezebeest ben verloren en geen enkele da dat aan heeft zien komen, ze gooiden het op voeding en later op een virus ben ik heel bang om Kodi mijn katertje van 8mnd kwijt te raken. Het is bij katten zo moeilijk in te schatten!
Ik heb Kodi nu een half jaar. Als kitten (wintermaanden) was Kodi niet moe te krijgen, maar het valt me op dat hij de laatste tijd snel moe wordt. Na een minuut of 2 intensief spelen begint hij te hijgen. Nu kan dat nog vrij normaal zijn. Maar ik heb ook het idee dat hij wat moeilijk adem haalt als hij in rust is, niet altijd maar af en toe. Het is heel subtiel, vandaar mijn twijfel. Hij ligt rustig en eet, drinkt goed. Hij is heerlijk vrolijk mannetje. Alleen (vind ik) dat ook in rust zijn buik wat snel op en neer gaat met ademhalen. Maar wat is normaal?
Misschien ben ik te bezorgd en let ik er teveel op, ik weet het niet zo goed. Ik wil sowieso de da bellen, gewoon om het te laten controleren. Iemand ervaring/ tips/ adviezen of inzichten?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Bericht door nellebel »

Dat is mogelijk te zeggen zo, kan van alles zijn maar ook niks. Laat hem checken voor je eigen gevoel. Nadat ik in mijn Nellie verloor werd ik ook hyper alert. Dit heb ik ook besproken met mijn nieuwe da. Hij begreep dat en snapte dat ik tijd nodig had om vertrouwen weer te krijgen. Dus ik belde hem regelmatig op. Hadden we ook afgesproken o omdat ik niet perse met mijn nieuwe kittens wilde slepen omdat het zo'n bangerds waren, maar het eerste jaar zijn ze erg vaak bij de da geweest.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Bericht door Synemios »

Kun je misschien een filmpje maken? En opsturen naar de da of hier plaatsen?
Logisch dat je bezorgd bent, zeker als je zo plotseling een andere kat verloren bent.
Als het je gerust stelt gewoon de dierenarts bellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Bericht door Sansan »

Kun je tellen hoevaak hij dan hijgt/ademt? En hoe vaak in rust?

Het klinkt niet normaal.
Dus het is zeker van belang dat je een beetje zicht gaat hebben hoevaak hij ademt per minuut. Heel veel sterkte met het verlies vab je andere kat :(
Kaluna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2019 08:27

Re: Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Bericht door Kaluna »

Dank je wel voor de lieve reacties!
Ik ga sowieso een afspraak maken met de da.
Ik vind het lastig om bij te houden, omdat het tijdens rust heel subtiel is. En ik misschien ook wel heel erg op hem let. Ik heb dit nooit zo gemerkt bij mijn andere poezebeesten. Ook houdt Kodi ervan om op dingen te kauwen en hoewel alles inmiddels Kodi proef is, heeft hij wel een beetje plastic dat om de reclamebladjes zit binnen gekregen en zit hij op papiertjes te knagen, het is allemaal spel, maar misschien zit er iets verstopt? Ik heb geen idee, het zit me gewoon niet lekker en de da kan bekijken of alles normaal en is zoals het hoort bij Kodi. Bij zijn onderzoek als kitten zei de da wel dat zijn hartje snel klopt, maar dat kan natuurlijk ook de spanning zijn. Het is gewoon heel lastig bij katten ze laten zo weinig merken. Bij Luna (mijn meisje die in januari is overleden) had ook niemand zien aankomen dat ze het niet zou redden, ondanks dat ze wel paar dagen echt ziek is geweest. Uit de bloeduitslagen bleek ze wel een virus te hebben, maar ze had er wel weer bovenop moeten komen. Telefoontje dat ze het niet had gered kwam volledig onverwacht. Da kan ook niet zeggen wat het wel geweest. En ik ben zo bang Kodi ook zo te moeten verliezen, datvik misschien wel teveel op hem let. Je wilt ze gewoon niet missen!
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Bericht door Embillie »

Na het overlijden van mijn lieve Billie afgelopen december zag ik ook spoken toen ik kort daarna mijn Maggy adopteerde.
Omdat Billie stierf aan kanker (long en bot) en daarbij bepaalde symptomen had de maanden voor zijn overlijden, maakte ik mijzelf gek wanneer ik dacht dat Maggy mank liep en ook als haar ademhaling afwijkend leek.
Het is toch erg traumatisch, zo’n verlies, en daar ben je niet zomaar overheen..
De angst om die pijn weer te mogen meemaken is verschrikkelijk.
Pas sinds enkele maanden ben ik overtuigd dat ze gezond en wel is en heb ik het los kunnen laten.

Het hijgen, daar kunnen vele oorzaken liggen. Ook het minder spelen. Ten eerste de hitte van afgelopen tijd. Als je een te goed geïsoleerd huis hebt zoals ik is het gewoon te warm om te spelen. Mijn katten waren ondanks dat ze nog jong zijn ook erg apathisch.
Hijgen kan ook uitputting zijn, maar ook longworm of asthma.
Maar aangezien je al een DA bezoekje hebt staan, zou ik dat eerst afwachten.
Het hoeft niet perse iets ergs te betekenen.
Maar toch goed dat je gaat, al is het in het beste geval voor je eigen gemoedsrust.

Verstopping kan je zien of je kat nog eet/drinkt/poept. Een mooi stevig drolletje betekend dat alles naar behoren werkt. Bij verstopping komt vaak ook braken voor.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kitten benauwd, wat is normaal? Advies nodig

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ook een poes (4jaar oud) waarvan ik van in het begin al vond dat ze sneller ademde dan de andere katten. Ook in rusttoestand. Van spelen begon ze ook te hijgen, zelf in de winter. Ze is ook snel oververhit (gloeiende oortjes). Ik heb haar al vaak laten onderzoeken, maar longen en hart zijn normaal. (Ze heeft wel een aandoening, ik denk dat het daardoor komt)
De laatste maanden is haar ademhaling plots normaal geworden, al komt het af en toe nog eens voor.

Het is goed dat je naar de da gaat, als het iets ernstig is zullen ze het wel vinden. Die snelle ademhaling kan inderdaad van het warme weer zijn, maar ook van pijn of ongemak ergens.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie