Niezen

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Niezen

Bericht door De Roosjes »

Dag allemaal,

Hier mijn 1e bericht op dit forum;

wij zijn de trotse bezitters van een Ragdoll kitten, inmiddels is hij (Nusa) bijna 15 weekjes.
Wat ons opvalt is dat Nusa niest.
Hij doet dit niet vaak en ook niet vaak achter elkaar, maar we merken dat we dit toch in de gaten houden.
Onze vraag aan jullie is eigenlijk: hoort een kat te niezen?
En bij wat voor frequentie wordt het verdacht of iets om werkelijk aandacht aan te besteden?
Ik vind het wel meevallen, maar mijn vrouw is merkbaar voorzichtiger.
Ik denk dat ik hem zo'n 3-4 keer op een dag hoor niezen en dat lijkt mij vrij onschuldig.
Maar als dat niet zo is wil ik het uiteraard graag weten.
Vast bedankt voor jullie reacties, hoor!

Groeten,

Robby en Sabina (en een pootje van Nusa)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Niezen

Bericht door Rik »

Ik heb geen ervaring met niesziekte maar vind 3 of 4 keer per dag wel meevallen (zolang het maar één nies is en geen niesaanval).

Met kan natuurlijk zijn dat de weerstand wat minder is (verhuisstress) en niesziekte een.beetje de kop op steekt.

Kan het iets in de omgeving zijn (loopt hij veel onder kasten en banken waar wat meer stof kan liggen)?
Laatst gewijzigd door Rik op 11 jul 2019 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Niezen

Bericht door pinguin »

Niezen kan er bij horen maar het kan ook van alles zijn. Van allergie voor b.v stof tot niesziekte.
Ik zou vooral kijken naar de rest van het gedrag oogt die ziek dan dierenarts is die een spring in het velt eet en drinkt die goed zou ik het aankijken

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Niezen

Bericht door Lieselotje »

Hier hebben ze toen ze zo klein waren ook geniest en bij tweede controle toen ze hun tweede prikje kregen was er niets aan de hand.
Die van mij (het zijn witjes) hebben wel af en toe pulkjes bij hun oogjes en neusje, die haal ik weg (als ze het toelaten)
dan volgt er weleens een nies.
Denk dat je het even moet aankijken en als je het niet vertrouwd ze even na moet laten kijken bij de da.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niezen

Bericht door Dinky »

Bij een frequentie van 3 of 4 keer niesen per dag is er geen reden tot zorg.
Wanneer het wel vaak wordt of er snot of benauwd zijn bij komen kijken is er wel reden om de dierenarts te bezoeken
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie