Kat chronische niesziekte, bronchoscopie nodig?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Karen7
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2019 11:13

Kat chronische niesziekte, bronchoscopie nodig?

Bericht door Karen7 »

Hallo allemaal,

ik ben Karen en nieuw hier.
Mijn kat, Joey, 1,5 jaar, uit asiel met 1 jaar, is al een tijd ziek. Hij hoest en ademt te snel. Ik ben al vaak bij de dierenarts geweest. Bij een foto bleek hij verstopt te zitten, vocht achter de longen te hebben en vlekken op de longen en koorts. Zijn hart is gefilmd, longworm onderzocht, geen bijzonderheden. Uiteindelijk heeft de dierenarts chronische niesziekte geconstateerd. Kuren hielpen niet, tot hij prednison kreeg. Dat hielp. Nadat het uitgewerkt was begon hij al snel weer te hoesten. Ik hou nu bij hoe vaak hij hoest en tel de ademhaling om verergering snel op te merken. Zo nodig krijgt hij weer prednison. Een andere optie is een puffer voor astma. Door alle kuurtjes werd hij weer wantrouwig tegenover mij, dus ik ben bang dat dat bij 2x per dag puffen niet beter zal worden. Volgens de dierenarts gaat de kat snappen dat hij er beter door kan ademen, maar zelf heb ik astma en had ik erg last van bijwerkingen van het puffen, dus ik betwijfel dat.
De dierenarts raad een bronchoscopie aan. De kosten hiervoor zijn 600-800 euro, wat ik niet heb. Ik heb al dit bedrag uitgegeven voor de andere onderzoeken. Ik kan hiervoor sparen, maar twijfel over de meerwaarde hiervan. Hebben hier nuttige info over?
Ik heb spijt dat ik hem niet verzekerd heb. Dacht hij is jong, fit en dan kan ik de eerste jaren sparen, voor als hij later eens ziek wordt...
Mijn andere kat Spetter, 14 jaar, is ook een paar keer besmet, maar reageerde snel op de medicijnen. Mijn dierenarts adviseert om beide katten 2x per jaar in te laten enten tegen niesziekte. Ik lees hier juist negatieve berichten over. Wat zouden jullie doen?
Karen7
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2019 11:13

Re: Kat chronische niesziekte, bronchoscopie nodig?

Bericht door Karen7 »

Heeft iemand ervaring met bronchoscopie of een hoestende kat? Ik lees heel veel over niezen en snotteren, maar weinig over hoesten.
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat chronische niesziekte, bronchoscopie nodig?

Bericht door Sansan »

Ik zou zeker pufjes proberen hoor! Dat het bij jezelf helaas bijwerkingen gaf zegt niets over een ander. Verder kan ik je helaas niet helpen met een bronchoscopie. Wat zijn die vlekken.,had hij ook ontstekingswaarden verhoogd?
Karen7
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2019 11:13

Re: Kat chronische niesziekte, bronchoscopie nodig?

Bericht door Karen7 »

Hoi, sorry voor de late reactie. De vlekken waren te zien op de foto, toen hij longontsteking had, dus ik denk ontstoken bronchien.
Ik ga het puffen misschien wel proberen. Ben bang dat het hem stress geeft, maar dan kan ik altijd nog stoppen...
Plaats reactie