Longemfyseem COPD behandeling

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Anja65
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2019 14:05

Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Anja65 »

Hallo,
Onze poes van 12 jaar heeft COPD. Wij staan nu voor de keus hoe we haar behandeling moeten starten en met welke middelen.
Er staat wel het een en ander op het grote internet maar de beste manier is toch eigenaren van katten te vinden die er ervaring mee hebben.

Wie heeft er ervaring met een poes met longemfyseem?
Hoe wordt jouw poes behandeld en hoe gaat het?
Tevens zou ik graag willen weten wat de kosten zijn waar je mee te maken krijgt? Niet dat wij de kosten niet voor onze poes over hebben maar wij hebben helaas een nogal commerciele dierenarts waarbij we eerder te maken hebben gehad de produkten ergens anders goedkoper te vinden.

We hebben de keus voor een behandeling met salbutamol of aerokat met flixotide. Het middel salbutamol moet 2x daags gegeven worden en zal ons ws € 1000,-- per jaar gaan kosten. Het middel flixotide met de aerokat zijn de kosten nog niet bekend.

Wordt echter niet vrolijk van al die bijwerkingen. Ze heeft net een prednison kuur gehad en het gaat nu naar omstandigheden goed. Maar we zullen een andere behandeling moeten starten. En kan nog geen keus maken.

Wie kan ons advies geven?

Groeten van Anja
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Rik »

Ik heb er geen ervaring mee dus kan je weinig advies geven. Je kunt wel de zoekfunctie rechtsboven gebruiken en even zoeken op salbutamol en flixotide. Daar kom je wel heel wat topics tegen met ervaring.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door goofy1506 »

Misschien eens inlezen in en informatie inwinnen over cbd olie. Weet dat 't bij mensen ook mede ingezet wordt. Maar weet niet of cbd alleen voldoende werkt.
Anja65
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2019 14:05

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Anja65 »

Wisselende ervaringen dus met behandeling van luchtwegklachten. Ben bekend met CBD heb het zelf ook gebruikt ook voor onze huisdieren. Had bij onze poes geen effect helaas. Onze hond wel maar was voor andere klacht.

Ben toch benieuwd wat de kosten zijn van de middelen die je nodig hebt voor de Aerokat. Kun je dat via het recept van de DA zelf halen bij de apotheek?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Sansan »

Ik heb er geen ervaring mee, en wat lijkt moo benauwdheid naar. Wat ik wel kan zeggen is dat ik de prijs heel raar vind.

Salbutamol, oftewel ventolin voor 1000€ per jaar? My God dat kan toch niet serieus zijn. Ik zou eens rondbellen voor de prijzen, en ook of je dan niet beter de kinder versie bij de humane apotheek kunt halen.

Zowel salbutamol als flixotide zijn echt de doorsnee standaard middeltjes bij kinderen.

Een luchtfilter in huis zou ook kunnen schelen, zodat de luchtkwaliteit in huis gaat stijgen en het gehalte aan stof, fijnstof, geuren, allergenen en bacteriën en schimmels verlagen.
Anja65
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2019 14:05

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Anja65 »

Het probleem is dat ik zelf helemaal geen verstand van dit soort prijzen heb en ook niet van deze medicijnen. We weten nog niet welke dosering we moeten geven. Dat krijgen we nog te horen. Maar we schrokken zeker van het bedrag en volgens ons moet het goedkoper kunnen. Verder zijn we tevreden over de DA daar ligt het niet aan.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Sansan »

De babyhaler van flixotide (50mcg) met 120 doseringen kost 14-15€.
https://www.efarma.nl/flixotide-aer-cfk ... l/13813455

En de salbutamol babyhaler 100 mcg
https://www.efarma.nl/ventolin-100-aer- ... l/14127202

Beide zijn zo’n ding wat je in een inhalator stopt (aerochamber, en aerokat).
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Sansan »

Zie hier de 125 mcg flixotide
https://www.efarma.nl/flixotide-aer-cfk ... l/13813471

En de dosering:https://www.trudellmed.com/sites/defaul ... mation.pdf

Dus stel 2 x per dag flixotide is per 60 dagen 21€, is x 6 = 126€ per jaar of dubbele dosering 250€ per jaar

Plus de salbutamol wanneer nodig maar bijv dosering iedere dag 2 x is 100 dagen 9€, zeg maximaal 4 inhalators per jaar. 4 x 9 is nog geen 40€.

Dubbele dosering 250 + 40 = 290€ voor 12 maanden.

Aerokat 56€
https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterina ... cator.html

Dus ik snap die 1000€ echt totaal niet.
Anja65
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2019 14:05

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Anja65 »

Bedankt Sansan voor het verzamelen van de informatie.
Hieronder de reactie die ik ontvangen heb van de DA: Dit middel zal waarschijnlijk tussen de 45 en 50 euro kosten. Met 1 flesje doet u ongeveer 20 dagen waarbij het middel 2x daags toegediend moet worden in de bek. Dit middel is dus de Salbutamol.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Sansan »

Ah maar je kunt het ook met de aerokat gaan geven als je salbutamol (ventolin) in een aerosol koopt (zo’n inhalatie gas, oftewel “pufjes”.) Dat zijn de prijzen die ik opgezocht had. Veel goedkoper!
Anja65
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2019 14:05

Re: Longemfyseem COPD behandeling

Bericht door Anja65 »

:eclap: We zijn ondertussen begonnen met de pufjes. De bedragen vallen zo op het eerste gezicht mee en we kunnen het gelukkig gewoon bij de apotheek halen. We zijn nu aan het oefenen met de Aerokat en het gaat best goed. Wel moeten we elke keer een dikke 5 euro betalen voor een herhaalrecept. Onze da woont niet naast de deur dus dat is even lastig.
Hopelijk slaat het middel aan en knapt onze poes weer lekker op.
Bedankt voor alle reacties. :eclap:
Plaats reactie