Vocht achter de longen bij onze kat

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
onzekat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2019 10:02

Vocht achter de longen bij onze kat

Bericht door onzekat »

Onze kat heeft helaas vocht achter de longen (ongeveer 3 maanden nu). Waarschijnlijk een lek in een lymfevat. Al een paar keer bij DA geweest, foto's genomen, vocht achter longen weg laten zuigen, vetarm dieet, maar helaas wordt het niet beter. DA geeft aan of risicovolle operatie (hele borstkas open en overal zoeken naar het lek) waarbij niet zeker is dat het lek gevonden wordt, en ook niet zeker is of hij na de operatie nog kwaliteit van leven heeft, of laten inslapen.
Tot nu toe wordt het niet beter en Momo beweegt steeds minder, wat natuurlijk ook niet goed is. Zelfstudie op het internet leert dat een kruid Rutine soms wordt gebruikt bij paarden en mensen om lymfeproblemen op te lossen. Ook een artikel gevonden over Ocreotide, wat na (hart)operaties soms aan mensen wordt gegeven ook voor lymfeproblemen. Onze DA is met beide niet bekend.
Iemand enig idee of dit ook bij katten zou kunnen werken? En zo ja, in welke hoeveelheden dat bij een kat zou werken (denk zelf op basis van gewicht de hoeveelheid aanpassen??)? We horen het graag!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Vocht achter de longen bij onze kat

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is een niet zo vaak voorkomend probleem, maar daarom niet minder vervelend...
Apart dat een lekkend lymfevat in 3 maanden niet spontaan geneest, dan zou je zeggen dat er een onderliggend probleem moet zijn. Is er goed gekeken naar het hart?

Ik ken Rutine niet, maar ik heb dit artikel gevonden: http://www.causus.be/uitleg-over/zachte ... nd-en-kat/.

Ook octreotide ken ik niet, wordt soms wel bij honden voorgeschreven.

Ik zou inderdaad denken dat je de dosis op basis van gewicht moet aanpassen - maar de DA moet daar toch ook wel achter kunnen komen.
Plaats reactie