Kat heeft 'niesaanvallen'?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unicorn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2018 11:33

Kat heeft 'niesaanvallen'?

Bericht door Unicorn »

Hoi allemaal,

Al vaak dit forum gebruikt en wil nu graag zelf gebruik maken van jullie advies want ik weet even niet meer wat nu wijsheid is...
Sinds een maand zijn mijn vriend en ik de trotse eigenaar van poes Nina, ze is 3 jaar en heeft hiervoor met haar kittens op straat gezworven doordat haar baasje met kat en al op straat was gezet. Ze was een beetje angstig maar heeft zich nu ontpopt tot echte knuffelkont en we zijn helemaal blij met elkaar!
Vanaf het begin dat ze bij ons is heeft ademt ze wat zwaar en snurkte ze ook als ze sliep. Daarnaast heeft ze ook 'aanvallen'. Het lijkt dan net alsof ze moet kotsen en haar lijf maakt ook soortvan dezelfde beweging, dat schokkende zegmaar. Alleen in plaats dat ze dan echt met haar bekje open doet zoals bij het kotsen gaan haar neusgaten helemaal open, vandaar dat ik denk dat het meer 'niesaanvallen zijn'. Het klinkt een beetje vaag maar dit is de beste manier zoals ik het kan omschrijven...
Dit ging echter na een paar dagen over, maar nu zijn die aanvallen dus weer terug.

Ze ademt niet meer zo zwaar en het snurken is ook over maar ik vind die aanvallen een beetje zorgwekkend. Ze eet en drinkt verder prima, gaat ook goed op de kattenbak en speelt ook graag dus ze lijkt verder gezond. Daarom twijfel ik ook een beetje wat ik nu moet doen.. Ze is net een beetje gewend hier en om haar dan weer in het mandje naar de dierenarts te doen vind ik ook zo sneu voor het beestje. Maar snap wel dat ik hier iets mee moet, maar omdat ze dus verder gewoon normaal eet enzo weet ik het even niet meer. Mocht het een dezer dagen niet verbeteren dan wil ik wel naar de dierenarts maar misschien heeft iemand hier wel tips of advies?

Heeft iemand hier advies voor mij?
Alvast dankjewel! :smile:
Nina (11-6-2015) en Lana (11-8-2009 - 5-6-2018)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat heeft 'niesaanvallen'?

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed wat je bedoelt. Als een kat niest, gaat eerst haar bekje op om diep in te ademen. Net zoals mensen doen. Ik heb 3 in het wild geboren katten geadopteerd. 2 ervan hadden niesziekte. Ze zijn wel goed genezen, maar 1 ervan blijft heel gevoelig en heeft soms ook niesbuien. De dierenarts zegt dat zolang zijn ogen niet ontstoken raken en hij geen loopneusje krijgt en goed eet is er niets aan de hand. Als hij echter meerdere keren per dag niest en het duurt langer dan 2 dagen, ga ik er wel mee naar de dierenarts . Daar krijgt hij enkele inspuitingen en gaat het heel snel over. Als je twijfelt, ga er dan toch ook naar de dierenarts mee. Hoe sneller je een kwaal aanpakt, hoe beter.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kat heeft 'niesaanvallen'?

Bericht door KleinDraakje »

Marble heeft iets soortgelijks gehad, wel iets anders, maar zij bleek blaasjes op haar tong te hebben waardoor ze af en toe leek over te geven. Dat was niet zo, er zat dan wat op haar tong wat irriteerde op het blaasje. Hetzelfde zou bij jouw kat kunnen zijn met het neusje.

Naar de dierenarts is niet sneu. Oefen met het mandje zodat het iets leuks wordt en neem haar mee. Het kan zijn dat er wat vast zit (gras sprietje) wat er de vorige keer vanzelf uit is gegaan. Als het al even aanhoudt kan een da er beter naar kijken.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Kat heeft 'niesaanvallen'?

Bericht door Lieselotje »

Is het misschien een idee om haar neusje zelf te spoelen? Anders toch even da

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Plaats reactie