Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Dribbel »

Dag allemaal,

Mijn kat heeft steeds een verstopte neus en soms heeft ze een lopende neus. Zo te zien heeft ze het daarom benauwd.

Het duurt al geruime tijd.

Eerst dacht ik dat ze last had van vastzittende haren. ( Ze vertoonde ook dezelfde symptomen als mijn kat die chronisch last heeft van haren ).

Ik heb van alles gedaan om dit op te lossen.

Uiteindelijk kreeg ik twijfels en ben ik naar de dierenarts gegaan.
Ze heeft spullen meegekregen voor oormijt, ze heeft antibiotica gekregen en een kuur.

Ik heb gemerkt dat het maar een heel klein beetje heeft geholpen. Feitelijk niet echt, want ze heeft het zo te zien nog steeds benauwd ( keel en neus ).

Ze eet en drinkt nog steeds erg goed.

Ik wil nu zelf even kijken wat ik kan doen, alvorens ik weer naar de dierenarts ga.

Heeft iemand enig idee wat ik kan doen, zodat ze weer wat vrijer kan ademhalen. Iets verfrissends ?
Iets waardoor het een beetje loskomt ? Soms hoop ik gewoon dat ze lekker gaat niezen. Dan komt het in ieder geval los.

Volgens de dierenarts is ze wellicht gewoon verkouden. Haar longen zijn niet helemaal schoon.

Heeft iemand enig idee wat ik zelf eventueel kan doen ? Soms vraag ik mij af of ze niet gewoon iets in haar neus heeft waardoor het verstopt is. Het zal me nog steeds niks verbazen als ze toch last heeft van vastzittende haren, want ze heeft al maanden geen haarbal meer uitgespugd. Ik ga in ieder geval daar nog iets aan proberen te doen.

( Ze is begin dit jaar wel ingeënt voor de nies- en kattenziekte. )

Update: ik bleek nog spullen voor de luchtwegen in huis te hebben. Ik heb nu een andere toepassingsvorm geprobeerd. Even een paar dagen aanzien.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door pinguin »

Waarom word ze niet behandeld als haar longen niet helemaal schoon zijn.
Ik zou toch nog een keer langs gaan en dingen laten uit sluiten.
Evt vragen of dit ook niesziekte kan zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door goofy1506 »

Laat eens nagaan of ze geen poliepen heeft? Onze (destijds) kitten had ook een verstopte neus en klonk benauwd. Geen snot, geen uitvloeiing ogen etc. Toch zei dierenarts chronische niesziekte. Dat zat me niet lekker en ben dus op zoek gegaan naar een kliniek die een rhinoscopie kon doen. Onder narcose is toen gekeken en ze had een enorm gezwel tussen neus en keel. In een latere operatie is deze verwijderd en bleek 't te gaan om een enorme poliep. Ook had ze chronisch ontstoken gehoorgangen door de verkeerde diagnose van de eerdere dierenarts en heeft ze er dus langer ermee doorgelopen. Ook had het gezwel dus de kans om zo te groeien. Na eerste operatie waren alle benauwdheids klachten weg. Bij een tweede operatie zijn de oortjes goed nagekeken en grondig schoongemaakt zodat de ontstekingen wegbleven.

Ik zou er niet te lang mee door blijven lopen!
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Dribbel »

Hartelijk dank voor het reageren @goofy1506 en @pinguin.

Ik wil het nog een paar dagen aanzien en daarna ga ik wellicht opnieuw naar de dierenarts.

Pinguin; ze is reeds behandeld met een kuur en antibiotica en ze is ook behandeld voor oormijt ( zie mijn vorige bericht ). M.a.w.: er is wel iets gedaan.
Vanzelfsprekend hebben we het over de nies-/kattenziekte gehad. Volgens de dierenarts is het wellicht een soort van verkoudheid waar ze last van heeft.

Dank je wel; ik zal onthouden om de volgende keer even naar poliepen te vragen.

Ik ben nu echt op zoek naar ideeën zodat ze wat vrijer kan ademhalen.
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Dribbel »

Dribbel schreef: 15 sep 2018 09:52 Hartelijk dank voor het reageren @goofy1506 en @pinguin.

Ik wil het nog een paar dagen aanzien en daarna ga ik wellicht opnieuw naar de dierenarts.

Pinguin; ze is reeds behandeld met een kuur en antibiotica en ze is ook behandeld voor oormijt ( zie mijn vorige bericht ). M.a.w.: er is wel iets gedaan.
Vanzelfsprekend hebben we het over de nies-/kattenziekte gehad. Volgens de dierenarts is het wellicht een soort van verkoudheid waar ze last van heeft.

Dank je wel; ik zal onthouden om de volgende keer even naar poliepen te vragen.

Ik ben nu echt op zoek naar ideeën zodat ze wat vrijer kan ademhalen.
Update: mijn kat rende zojuist door het huis, achter een andere kat aan. Kan dus een goed teken zijn.
Ik heb ook wat druppeltjes gegeven voor haar keel en het lijkt alsof het iets loskomt. Ook wat spul voor vastzittende haren gegeven. Overigens is ze niet zo lang geleden gestopt met de kuur, dus ik wacht nog even met naar de dierenarts gaan.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door pinguin »

Hoe staat je kat tegen over water? Ik heb hier bij Simba wel eens de doche op kokend heet gezet waardoor er stoom ontstond. Samen met Simba in die ruimte gezeten het kwam toen goed los. Simba vind het erg gezellig

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door goofy1506 »

Onze kitten had destijds een slechte start. We hebben haar gevonden langs een verlaten landweg tussen 2 dorpen. Ze was nat, verkleumd, woog maar 450 gram en is door de dierenarts toen geschat op 6 weken. Na een week kreeg ze koorts, kreeg antibiotica en werd ze behandelt voor oormijt. Leek toen even beter te gaan. Maar de ergste benauwdheidsklachten en 't snottergeluid begonnen 3 dagen na de tweede enting. Daar kwam later de oorontsteking bij. Behandelen deden ze niet, was chronische nies zeiden ze en daar was 't mee klaar voor hun. Ze zeiden zelfs: als je het lastig vind dan kun je de poes ook gewoon wegdoen! Maar ik kwam steeds weer terug, niet omdat ik het lastig vond, maar mijn gevoel zei dat er iets anders was.

Ik heb haar zelf behandeld inderdaad met stomen in de douche en met de gewone otrivin neusspray zoutoplossing. En tabletjes tussikind van vsm om slijm op te lossen. Ook heb ik haar f-Lysine gegeven. Zat in een tube en kon je zo op de vinger geven, was voor extra weerstand. Alles bij elkaar leek 't de situatie soms licht te verbeteren.
Maar uiteindelijk bleek 't natuurlijk allemaal niet voldoende te helpen, omdat de oorzaak natuurlijk iets anders was.
Maar waarschijnlijk is alles wel ontstaan door de enting en het niet meteen adequaat reageren van de eerste dierenarts...
Mimi80
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:48

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Mimi80 »

Hallo allemaal,

Wij hebben onze kitten nu 2 weken. Hij had wat diarree, dat ging na een paar dagen over. Vervolgens begon hij waterige ogen te krijgen en ook pus. Naar de DA geweest voor inenting en even de oogjes laten nakijken. We hebben oogdruppels meegekregen. En het ging op zich wel goed met de oogjes. Afgelopen vrijdag teruggegaan naar de DA ivm ontlasting omdat hij soms wat diarree heeft. Hiervoor heeft hij een smakelijke pasta meegekregen en ik mag het hem max. 3 dagen 2x op een dag geven. Nu na een week vind ik het nog steeds niet goed gaan wat betreft de oogjes, vanmorgen had hij zelfs opeens een snotneusje. De druppels zijn bijna op, hij slaapt heel veel terwijl het echt een doerak is en heel speels. Ik maak mij heel erg zorgen :-(
Heeft iemand hier ervaring mee? Hij is 10 weken..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik neem aan dat het beestje niet niest (want daar zeg je niks over)?
Als je je veel zorgen maakt, zou ik morgen de DA bellen.
Wat je zou kunnen geven, is luchtweg compositum van de Groene Os.
Sterkte!
Mimi80
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2018 19:48

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Mimi80 »

ErikPhilippus schreef: 16 sep 2018 16:21 Ik neem aan dat het beestje niet niest (want daar zeg je niks over)?
Als je je veel zorgen maakt, zou ik morgen de DA bellen.
Wat je zou kunnen geven, is luchtweg compositum van de Groene Os.
Sterkte!
Jawel helaas niezen ook.. morgen gaan we zeker terug naar de DA
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door goofy1506 »

Mimi80 schreef: 16 sep 2018 14:33 Wij hebben onze kitten nu 2 weken. Hij had wat diarree, dat ging na een paar dagen over. Vervolgens begon hij waterige ogen te krijgen en ook pus. Naar de DA geweest voor inenting en even de oogjes laten nakijken.
Heeft de dierenarts wel de enting gegeven, ondanks dat hij ziek oogde?
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Dribbel »

ErikPhilippus schreef: 16 sep 2018 16:21 Ik neem aan dat het beestje niet niest (want daar zeg je niks over)?
Als je je veel zorgen maakt, zou ik morgen de DA bellen.
Wat je zou kunnen geven, is luchtweg compositum van de Groene Os.
Sterkte!
@ErikPhilippus; heb je het tegen mij of tegem Mlm180 ?

@Mlm180; misschien dat je elders je verhaal kunt doen op deze website. Ik ben bang dat we zo verwarring krijgen.
Update; misschien kwam ik wat vervelend over, dus excuses. Ik hoop dat ze je hier ook kunnen helpen met je verhaal. Ik wens je nog een fijne dag en ik hoop dat alles goed komt. ;-)
Laatst gewijzigd door Dribbel op 17 sep 2018 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Dribbel »

Vanmorgen had ze het wederom benauwd.

Ik dacht er laatst al aan; misschien heeft ze wel iets in haar neus zitten. Zojuist vond ik hier ook iets over op het Internet, maar ik heb zojuist met de dierenarts assistente gebeld en die gaf aan dat als er iets in haar neus zal zitten, dan had ze wel de hele tijd geniest.

Ik haal vanmiddag nog een kuur voor haar op bij de dierenarts, om te zien of het nu wel aanslaat. Mocht het niet verbeteren, dan ga ik wel naar de dierenarts met mijn kat en ik ga kijken of ik iets met jullie tips kan doen.

Mijn kat houdt overigens erg van de douche, dus eens kijken of ik hier iets mee kan. Moet alleen uitkijken met kokend / zeer warm water.

Ik vond laatst ook bloed op de plek waar zij zat. Probleem is echter, dat mijn andere kat later ook op die plek zat, dus ik weet niet precies van welke kat het afkomstig was. Ook heb ik daarna geen bloed meer gezien.

Vanmorgen had ze bruine korstjes in haar gezicht, maar die kunnen ook afkomstig zijn van haar ogen. Ik houd het dus in de gaten.

Ik stond nog wel te twijfelen of ik wel / niet nog zo'n kuur zal proberen, maar volgens de assistente is het prima om het nog eens te proberen. Dus, komt er hierna geen verbetering, dan ga ik vanzelfsprekend naar de dierenarts.

Ze eet overigens erg goed en stond gisteren als eerste bij het eten. Ze is wel afgevallen, maar ze had overgewicht, dus dat kan geen kwaad. Nu heeft ze een normaal gewicht.

Ik denk dat ik haar deze week even extra moet vertroetelen. Het wordt warm weer, dus misschien knapt ze ook op van de warmte. De klachten kunnen natuurlijk ook afnemen als ik klaar ben met het oormijt spul. ( Misschien zit daar wel een infectie. )
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Dribbel »

goofy1506 schreef: 15 sep 2018 20:13 Onze kitten had destijds een slechte start. We hebben haar gevonden langs een verlaten landweg tussen 2 dorpen. Ze was nat, verkleumd, woog maar 450 gram en is door de dierenarts toen geschat op 6 weken. Na een week kreeg ze koorts, kreeg antibiotica en werd ze behandelt voor oormijt. Leek toen even beter te gaan. Maar de ergste benauwdheidsklachten en 't snottergeluid begonnen 3 dagen na de tweede enting. Daar kwam later de oorontsteking bij. Behandelen deden ze niet, was chronische nies zeiden ze en daar was 't mee klaar voor hun. Ze zeiden zelfs: als je het lastig vind dan kun je de poes ook gewoon wegdoen! Maar ik kwam steeds weer terug, niet omdat ik het lastig vond, maar mijn gevoel zei dat er iets anders was.

Ik heb haar zelf behandeld inderdaad met stomen in de douche en met de gewone otrivin neusspray zoutoplossing. En tabletjes tussikind van vsm om slijm op te lossen. Ook heb ik haar f-Lysine gegeven. Zat in een tube en kon je zo op de vinger geven, was voor extra weerstand. Alles bij elkaar leek 't de situatie soms licht te verbeteren.
Maar uiteindelijk bleek 't natuurlijk allemaal niet voldoende te helpen, omdat de oorzaak natuurlijk iets anders was.
Maar waarschijnlijk is alles wel ontstaan door de enting en het niet meteen adequaat reageren van de eerste dierenarts...
Wat een triest verhaal zeg ! Ongelooflijk dat ze zeggen dat als je het lastig vind, je de poes ook gewoon weg kunt doen.
( Wie zegt nou zoiets ? )

Neusspray voor een kat ? Ik wist niet eens dat het bestond. f-Lysine, zal er eens naar kijken.

Ik ben wel blij dat ik nog zo'n kuur kan proberen. Hoef ik niet weer direct naar de dierenarts met mijn kat ( erg stressvol voor mij en mijn kat ) en het scheelt me ook in de kosten. Duurder kan altijd nog en het is natuurlijk ook zo, dat als ik ziek ben, dan ga ik ook niet direct naar de huisarts. Ik heb ook vaker een keelontsteking ( veel hoesten ) gehad en dat duurde ook 6-8 maanden.
Dribbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 feb 2018 18:35

Re: Kat is snotterig en benauwd. Zijn er ook zaken die ik zelf kan doen ?

Bericht door Dribbel »

ErikPhilippus schreef: 16 sep 2018 16:21 Ik neem aan dat het beestje niet niest (want daar zeg je niks over)?
Als je je veel zorgen maakt, zou ik morgen de DA bellen.
Wat je zou kunnen geven, is luchtweg compositum van de Groene Os.
Sterkte!
Heb jij dit je kat ook gegeven ? Heeft het veel uitgemaakt ?
Plaats reactie