Kitten ziek na 1e inenting?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Mce66
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 01:05

Kitten ziek na 1e inenting?

Bericht door Mce66 »

Hoi hoi,

Ik heb een vraag. Afgelopen vrijdag heb ik een kitten opgehaald. Mia is deze week maandag voor het eerst ingeent. Kan het zo zijn dat Mia door de inenting ziek is geworden? Toen we thuis waren niesde ze heel veel. Nu is dat afgenomen. Ze niest heel afentoe maar snotterde wel veel tot gisteren dan. Nu is het wel wat minder, ook hoor ik wel dat ze moeilijk ademt. Ik gebruik otrivin baby neusspray voor als ze heel erg last van heeft, dan gaat het wel goed gelukkig.

Iemand een ervaring hiermee?🙁 Ik vind het heel sneu dat mijn prinsesje dit moet meemaken.

Wat ik nu doe is bij me houden in een slaapkamer, met kattenbak voer en drinkbak + kattenmelk. Ze slaapt hier en komt tot rust gelukkig.

Kan iemand me advies hierop geven wat ik kan doen?

Ik probeer alsnog een afspraak te maken voor morgen bij de DA.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten ziek na 1e inenting?

Bericht door ErikPhilippus »

Het lijkt erop dat het afweersysteem van Mia (nog) niet goed werkt, waardoor ze wat meer moeite heeft een goede afweerreactie op te bouwen (ofwel een beetje ziek wordt van de inenting). Zou morgen even overleggen met de DA.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten ziek na 1e inenting?

Bericht door Rik »

Ja, ze is hoogstwaarschijnlijk ziek van de enting. Ze kan natuurlijk ziek meegegeven zijn of dat de stress van verhuizen het doet oplaaien. Maar de kans is ook groot dat het gewoon een reactie is op de enting. Kittens worden meestal met levend geattenueerd (verzwakt) virus ingeënt. Sommige kittens kunnen daar heftig op reageren.

Zorg ervoor dat ze genoeg vocht binnenkrijgt en liefst ook wat eten (als ze dat binnen houdt). Dan kun je morgenochtend gelijk de DA bellen op het telefonisch spreekuur. Die kan dan beoordelen wat je het beste kunt doen.

Mocht je haar echt snel achteruit zien gaan met ademhaling e.d. dan zou ik adviseren direct contact op te nemen met de spoed-da. Maar als je al zegt dat het minder wordt denk ik dat het mee zal vallen. Maar in zulke gevallen moet je altijd goed opletten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten ziek na 1e inenting?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, prima advies, RIk.
Mce66
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2018 01:05

Re: Kitten ziek na 1e inenting?

Bericht door Mce66 »

Oogh wat zijn jullie reacties fijn zeg. Bedankt allen!!🙏🏽 Ze eet wel beetje, maar ze drinkt ook wel veel. Voornamelijk kattenmelk. Water staat er ook bij vers dan, maar ze drinkt het liefst melk.
Plaats reactie