10 maanden oude kater is benauwd.

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

Hallo lieve mensen,

De reden dat ik me heb aangemeld hier is omdat ik me zorgen maak om mijn lieve kattenbeest. Hij is een geholpen kater van 10 maanden oud. Na intensief achter een laserlampje aan te rennen, moet die hijgen (dit is binnen een minuut), hij heeft het ook benauwd als die slaapt of als die gewoon lekker ligt op de bank. Het lukt me niet een filmpje te uploaden (lees: ik heb geen flauw idee of het kan en hoe het dan moet), maar als die ligt dan zie je z’n kopje gewoon op en neer gaan.
Uiteraard is de dierenarts al ingeschakeld. Er zijn foto’s gemaakt, een echo, astma/allergie pillen, antibiotica voor een luchtwegeninfectie (ook al had die geen koorts, ze wilden het toch proberen), maar ze kunnen niks vinden. Zij zijn inmiddels ook aan het informeren bij andere artsen (neuroloog, internist), maar ik dacht: misschien weet iemand het wel op een forum!

Liefs,
Natascha
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door pinguin »

Binnen 1 minuut is wel snel wel goed dat je je kat laat onderzoeken en kijken wat er aan de hand is.

Ik zie het soms bij Simba maar dan is toch zeker 1 uur aan het spelen geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

Vroeger had hij dat ook, na heel lang spelen. Dat is wel “okay”, kittens kennen hun grenzen gewoon niet zo goed. Overigens merk ik ook dat hij minder doorspeelt, hij gaat tussendoor liggen en rusten. Dus dat is wel veranderd. Maar, dat kan ook komen door de castratie. Hij heeft overigens geen overgewicht oid.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door nellebel »

is zijn hartje ook nagekeken?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

nellebel schreef: 18 apr 2018 07:46 is zijn hartje ook nagekeken?
Ja, dat is uitgesloten (door echo, bloedonderzoek en luisteren). Z’n longen zijn dus ook gechecked dmv foto’s. Zijn bloedwaardes zijn ook allemaal goed.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Lieselotje »

Hoi Natascha, hebben ze ppk naar de schildklierwaardes gekeken? Het doet mij denken aan mijn Lotje die een te snel werkende schildklier had.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

Lieselotje schreef: 19 apr 2018 07:30 Hoi Natascha, hebben ze ppk naar de schildklierwaardes gekeken? Het doet mij denken aan mijn Lotje die een te snel werkende schildklier had.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
Ik word vanmiddag gebeld door de dierenarts. Ik zal het even vragen, heel erg bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door pinguin »

En wat zei de dierenarts?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

pinguin schreef: 19 apr 2018 18:40 En wat zei de dierenarts?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dat is het enige waar ze niet op hebben getest in het bloed. Maar, het is heel onwaarschijnlijk omdat die “te jong” is daarvoor. Ook kwamen er geen andere dingen naar voren die wijzen op stofwisseling problemen. En hij is niet erg is afgevallen. We gaan pijnstilling geven om te kijken of die niet extreem veel pijn heeft en daarom hijgt. Ze denkt van niet, maar ik wil echt uitsluiten dat die stiekem vergaat van de pijn. En anders gaan ze een endoscopie (?) doen. Of in ieder geval met een camera de luchtwegen bekijken en de longen ofzo. En anders wordt het misschien een opname ergens, zodat ze hem echt goed kunnen observeren of een MRI.
Arm ding :(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Rik »

En laten we met zijn allen raden welke pijnstilling... ;)

Metacam of Novacam?

Maar goed, er is een bloedonderzoek geweest en ik neem aan dat er gewaarschuwd is voor overdosis en duur.

Ik hoop dat je er snel achterkomt wat hij heeft. Hijgen na een minuut krijg ik bij Yuna ook wel voor elkaar. Die blijft lopen. Bono gaat gewoon na 30 seconden liggen. Die kan ik niet zo uitdagen (die ligt meer in een hinderlaag dan dat hij jaagt). Maar benauwdheid tijdens rust is niet goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door pinguin »

Hou er rekening mee dat door het warme weer de kat ook sneller moe is. Dat zied ik niet bij Simba nuj ook

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

Rik schreef: 19 apr 2018 23:22 En laten we met zijn allen raden welke pijnstilling... ;)

Metacam of Novacam?

Maar goed, er is een bloedonderzoek geweest en ik neem aan dat er gewaarschuwd is voor overdosis en duur.

Ik hoop dat je er snel achterkomt wat hij heeft. Hijgen na een minuut krijg ik bij Yuna ook wel voor elkaar. Die blijft lopen. Bono gaat gewoon na 30 seconden liggen. Die kan ik niet zo uitdagen (die ligt meer in een hinderlaag dan dat hij jaagt). Maar benauwdheid tijdens rust is niet goed.
Ik heb meloxidyl gekregen. De hoeveelheid en duur is inderdaad aangegeven. Daarnaast werk ik bij een dierenambulance, dus weet ik dingen toe te dienen :).
Ook toen het niet zo warm was, ging hij al zo snel hijgen. Verder heeft hij geen overgewicht, dus dat is niet heel erg goed. En hij heeft het zelfs als die slaapt. Hoop ook dat ik snel wat weet. Naast al het geld wat erin gepompt wordt, is het ook zo’n zielig gezicht.
Maar ik ben wel heeeel erg tevreden over mijn dierenarts overigens. Hoe ze handelen en de tijd die ze erin steken. En ook transparant zijn dat ze het niet weten en dat ze ook aan het informeren zijn bij een neuroloog en internist.
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

pinguin schreef: 20 apr 2018 08:01 Hou er rekening mee dat door het warme weer de kat ook sneller moe is. Dat zied ik niet bij Simba nuj ook

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ja! Maar hij had het ook al toen het niet warm was. En ik houd ook in de gaten of die niet uitdroogt (en dus genoeg drinkt). Daar heb je een simpele test voor hihi.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Dinky »

Natascha1012 schreef: 20 apr 2018 18:52 Ik heb meloxidyl gekregen. De hoeveelheid en duur is inderdaad aangegeven. Daarnaast werk ik bij een dierenambulance, dus weet ik dingen toe te dienen :).
Ook toen het niet zo warm was, ging hij al zo snel hijgen. Verder heeft hij geen overgewicht, dus dat is niet heel erg goed. En hij heeft het zelfs als die slaapt. Hoop ook dat ik snel wat weet. Naast al het geld wat erin gepompt wordt, is het ook zo’n zielig gezicht.
Maar ik ben wel heeeel erg tevreden over mijn dierenarts overigens. Hoe ze handelen en de tijd die ze erin steken. En ook transparant zijn dat ze het niet weten en dat ze ook aan het informeren zijn bij een neuroloog en internist.
De werkzame stof in meloxidyl is metacam ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: 10 maanden oude kater is benauwd.

Bericht door Natascha1012 »

Dinky schreef: 20 apr 2018 20:45 De werkzame stof in meloxidyl is metacam ;-)
Dank voor je reactie! Ik had Rik al een PB gestuurd over zijn reactie en ik heb een heel duidelijk en uitgebreide reactie gehad van hem! Dus ik weet hoe en wat inmiddels haha.
Plaats reactie