Chronische bronchitis

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Baloo-pip
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2018 17:03

Chronische bronchitis

Bericht door Baloo-pip »

Hoi allemaal,

Zijn hier meer mensen met een kat die chronische bronchitis heeft?

Hoe reageert jullie kat, is deze vaak kort ademig, snotneusje?

Ik heb een poes genaamd baloo, ze is 7 jaar is geholpen en een klein beetje overgewicht.(1 kilo te zwaar)
Ze is al meermaals bij de dierenarts geweest. Heeft een AB kuur gehad en daarna een prednison kuur. Bij beide kuren knapte ze wel op, maar ongeveer 3 weken later begint ze weer te snotteren. Volgens DA is het geen niesziekte. ( dit nagevraagd omdat ik ook nu weer een kitten in huis heb)

Ze eet goed (daarom ook overgewicht) speelt nog, is levendig en zit graag bij me.
Ondanks dat ze dagelijks niest/snotterig is, heeft ze wel een schone neus en schone ogen. Ze klinkt wel vaak benauwd, maar kan ook dagen "stil" zijn.

Ter ondersteuning krijgt ze Puur Laryngo, maar dit lijkt niets te helpen. Het is sowieso erger met koud weer zoals de afgelopen dagen.

Binnenkort weer naar de DA, maar was benieuwd of dit zo 'hoort' bij bronchitis.
Vind het namelijk erg sneu voor dr!

Alvast bedankt!
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Chronische bronchitis

Bericht door Claudia69 »

Een van onze katten is ook erg vaak verkouden. Het zit niet op de longen bij hem, wel op de bovenste luchtwegen en zijn oogjes staan schoon. Het lijkt hier ook erger in de winter. Als hij echt zwaar snottert, moeilijk ademt en slecht eet krijgt hij van de DA een AB kuur, maar zolang hij niet echt ziek lijkt en normaal eet, kijken we het op haar advies even aan. Om hem de kans te geven de infectie zelf te overwinnen en geen resistentie op te bouwen. Een interim-DA gaf hem ooit cortisone bij een opstoot in de veronderstelling dat het om astma of allergie ging. Dat bleek een foute keuze. Het werd gelijk nog erger (cortisone onderdrukt het immuunsysteem) en hij heeft toen een zware AB kuur mogen slikken om erdoor te komen.
Hij heeft deze winter in november een kuur gehad en is toen een dikke maand snotvrij gebleven. Sindsdien gaat het wat op en af. Hij loopt nu alweer een paar weken te snotteren, vooral 's avonds als hij na een hele dag slapen iets te eten zoekt. Af en toe hoor je hem duidelijk adem halen of snurken, maar het grootste deel van de dag klinkt hij normaal en horen we hem niet. Het lijkt momenteel stabiel en hij is normaal actief en eet goed. Hopelijk duurt de winter niet te lang meer nu...
Baloo-pip
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2018 17:03

Re: Chronische bronchitis

Bericht door Baloo-pip »

Hoi Claudia,

Dankjewel voor je reactie.
Hier gaat het inderdaad een beetje hetzelfde.
Ze blijft hier goed eten gelukkig en zal ook vd zomer weer wat meer bewegen. Met dit regenachtige weer ligt ze alleen maar te slapen.

Maar zodra ik merk dat ze slecht eet en alleen maar een vol koppie heeft, wordt het toch weer de dierenarts bellen... Vind het altijd zo zielig voor ze..
Cerna

Re: Chronische bronchitis

Bericht door Cerna »

Ik heb het hier al vaker geadviseerd: Luchtwegcompositum van de Groene Os. Helpt heel goed!
https://www.medpets.nl/groene-os-luchtweg-compositum/
Natascha1012
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2018 15:51

Re: Chronische bronchitis

Bericht door Natascha1012 »

Hai!
Het is een tijdje terug geplaatst, maar misschien wil je nog steeds wel wat ervaring horen.
Mijn jongste kater heeft chronische bronchitis. We zijn heel lang bezig geweest met het diagnosteren ervan. Hij was heel erg benauwd en dat was hier eigenlijk het enige symptoom. Hij is dus eigenlijk nooit snotterig. Hij krijgt nu, ter medicatie, een “astma”pompje met medicatie. Daarnaast heb ik ook een pompje voor als hij een aanval heeft.
Dit alles gaat redelijk goed, hij moet nog steeds wel aan het pompje wennen. Maar hij is in ieder geval veel minder benauwd.

Ik hoop dat je er iets mee kan!

Groetjes
Mabe62
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2019 21:41

Re: Chronische bronchitis

Bericht door Mabe62 »

Hallo,
Mijn kat heeft al een poos een hele snelle ademhaling. Op longfoto was te zien dat r longen niet schoon zijn. Maar de dierenarts weet niet hoe of wat. Hartecho heeft niks opgeleverd. Prednisonkuur en antibioticakuur v Vier weken ook weinig tot niks.Uit ontlastingonderzoek ook niks. Geen hartvormige oid... nu lijkt dr ademhaling nog sneller te gaan , ze voelt zich wel goed, eet en drinkt normaal. Ik dacht aan chronische bronchitis. Ze heeft nooit gehoest oid..Dierenarts wil bronchiscopie doen maar ik ben eigenlijk een beetje klaar met al die onderzoeken waar niks uitkomst. Heb €600 betaald maar weet nog niks. Ik gun mn kat alles maar heb niet veel spaargeld meer over. Ben een beetje wanhopig langzamerhand.
Weet iemand nog iets?.........
Plaats reactie