Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Zotvanpoezen »

Sorry, het enige dat ik kan aanraden is vragen aan je da of hij het probleem niet kan doormailen naar zoveel mogelijk andere collega's (in binnen en buitenland). Misschien vind je op die manier wel iemand die al ervaring daarmee heeft. Sterkte met je zoektocht!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Sansan »

Heeft de kat wel al alle onderzoeken gehad?
Nancyvdb
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2019 15:04

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Nancyvdb »

Beste allemaal,

Ook ik met mijn lieve Lizzy hebben exact hetzelfde probleem, ook wij zijn al naar de dierenarts geweest, pretnison gekregen, maar het word niet beter.
Mijn liefste is 13 en ligt dag in dag uit, elk moment wat even kan op schoot, nu wil ze dat niet meer want zodra ze gaat spinnen word ze benauwd! Ook gaat ze nu alleen naar buiten, idem in de regen!
Het filmpje hierboven is exact! aan die welke ik gemaakt heb en wat ze doet.
Ook onze volgende optie was foto s maken om te kijken of er iets in de keel zit.

Ik was dus vandaag even zelf gaan speuren en zo kom ik hier terrecht... ik ben blij verrast te lezen dat er dus meerdere zijn met precies hetzelfde probleem ( niet dat dat leuk is, begrijp me niet verkeerd! maar ik dacht even dat ik weer iets onverklaarbaars had en dat de dierenarts dit ook dacht ;-)) maar het komt dus veel vaker voor en niemand heeft een antwoord op de oorzaak?

Is er inmiddels al iemand van jullie die die inmiddels wel een antwoord heeft wat het kan zijn?? Want als ik het zo lees wijzen al die foto s en scopieen dus niks uit??

Vriendelijke groet,
Nancy
awentia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2019 21:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door awentia »

Hier was het precies hetzelfde! Mocht iemand toch een antwoord hebben hoor ik het ook heel graag!
Mijn kater heeft dit ca 1,5 jaar gehad, het begon langzaam en werd steeds erger met de tijd. Sinds januari tot april enorm veel bij de DA geweest, alles onderzocht maar niks, verschillende medicatie geprobeerd maar geen resultaat helaas, hij spinde en knuffelde niet meer omdat hij wist dat hij het moeilijk kreeg, hij kreeg het in februari ook na het eten. In april is het snacht zo erg geworden dat ik dacht dat hij zou stikken en in mn armen weg zou vallen, dit was echt doodseng! De dag erop stond er een afspraak om foto’s te laten maken, helaas is dat de afspraak geweest dat tommy ingeslapen is. De kans dat hij zou stikken was enorm groot en hij had geen plezier meer in zn leventje, het was overleven ipv leven. Hij is 18 jaar geworden. Ik hoop dat er ooit nog iemand komt die weet wat het is.

Heel veel liefs!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien kan je mijn raad opvolgen die ik bovenaan op deze pagina gepost heb?
Er moeten ongetwijfeld enkele dierenartsen zijn die dit al behandeld hebben.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
awentia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2019 21:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door awentia »

Ik heb echt alles al geprobeerd ;-) de dierenarts zelf heeft rondgebeld met ook helaas geen resultaat, vandaar dat ik hier terecht kwam.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Sansan »

Wtf bizar zeg!
Ben er ff ingedoken.
Wat is er allemaal al uitgesloten?
Men weet namelijk nog steeds niet HOE katten spinnen. Er zijn theorieën over.

Mij lijkt, door al die theorieën gelezen te hebben, dat het spinnen vibratie kan geven in luchtpijp en slokdarm.
Mogelijk geeft dat
-maagzuur?
- extra slijm?
- benauwdheid?

Is er experimenteel behandeld stapsgewijs om dingen uit te sluiten?

Ik ken bij honden deze “slik-naar voren” door maagzuur (maagzuurremmers proberen). Maar kan me ook voorstellen dat er dik slijm naar boven komt? (Mag een kat broomhexine als slijmoplosser ofzo->dierenarts? En andere astma medicatie als luchtweg verwijderaars?)

Etc etc.
Wat is er bij jullie katten (nu twee forummers met zo’n probleem bij hun kat toch?) uitgezocht?
awentia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2019 21:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door awentia »

We zijn een aantal maanden bezig geweest, we zaten met de handen in het haar, medicatie voor astma gehad, voor indd slijm/zuur, er zijn meer dan 10 fotos totaal gemaakt waar niks geks op te zien was, er is met een cameratje gekeken in zn keel, eetlust was normaal en goed maar hij oogde met de dag zieliger. Er is een echo gemaakt waar ook niks op te zien was. Ze hadden dit zelf ook nog niet eerder gezien en zou graag met een antwoord komen, ook voor hun, maar katten zijn complexe diertjes kwa klachten. Verder was hij gezond en ook erg actief normaal voor zn leeftijd, tot het enorme gekwakkel begon, toen ging het hard achteruit :-( Pff na die laatste avond kon ik niks anders meer dan hem uit zijn lijden te verlossen. Bij het cremeren zagen ze wel erg veel “Zwarte stukjes” door de as zitten, wat ook weg moet omdat het kan gaan stinken, zij vertelde me dat je dat vaak ziet in tumoren, dat ze dus zwart worden bij cremeren, toch zijn die nooit gevonden. Ik hoop echt dat er iemand weet wat het is, dus ben bang dat we zullen moeten wachten, toch blijf ik erover denken.
vjoliet
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2019 10:16

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door vjoliet »

Beste allen
Mijn kat Flo heeft net hetzelfde probleem.
Ook al nagekeken door dierenarts, niets speciaals gevonden...
Hij zegt dat het gewoon luid spinnen is.
Flo heeft het vooral als ze gestreeld wordt en als ze wil beginnen eten.
Ze kan dan niet eten, ze houdt zich laag tegen de grond, nek strekken, rekken, slikken, ja...
Het is soms erg om te zien, soms duurt het 3 uur.
Hopelijk weet iemand raad.
Alvast en veel succes met jullie huisdier(en)
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door yena »

Hallo,
Ik heb net hetzelfde probleem met mijn kitten van 6 maand oud. Het is 2 maand geleden begonnen met schudden met haar hoofdje tijdens het spinnen, precies of er zit iets te jeuken in haar oortjes. Nu begint ze soms ook wat moeilijker te slikken en ademt wat raarder tijdens het spinnen. En ze maakt ook een heel scherp spingeluid.
Ik heb haar 2 weken geleden onder narcose laten onderzoeken en fotos laten nemen van haar hoofdje. Maar niks te vinden. Voor de rest doet ze het goed, eet goed en speelt goed.
Onze dierenarts raadt aan om het even te aanzien en moest het erger worden, ct scan en Mri laten nemen voor verder onderzoek.
Maar zoveel narcoses op haar jonge leeftijd is niet gezond, vandaar onze dierenarts het eveb zou afwachten. En het is dan nog de vraag of ze uberhaupt iets gaan vinden...
Maar ben er ook niet gerust in...
Vind het zo erg voor haar en hoop dat ze er niet al teveel last van heeft.
Ik ben ook online beginnen zoeken en kwam hier terecht.
Ben wel benieuwd hoe het met de andere katjes van de 1ste berichten van dit forum is afgelopen.
awentia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2019 21:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door awentia »

Hey yena! Bedankt dat je je verhaal hier wilt delen, ik hoop dat je kleintje zich snel beter voelt! Helaas is mijn oude kater hierdoor in laten slapen, daar was het dus tegen het einde van zn leventje zo erg dat hij bijna zou stikken, dit was volgens de dierenarts goed mogelijk en toen heb ik de keuze moeten maken. Nu is het zo dat mn jonge kat, sinds tommy er dus niet meer is ook een beetje hetzelfde gedrag begint te laten zien, laten checken en ook buddy is perfect gezond. Pfff ik hoop gewoon zo dat er ooit een antwoord komt met wat dit mysterieuze iets nou is.

(in mijn oudere bericht boven staat 1,5 jaar, dit is wanneer het meer extreem werd. Hij heeft dit, sinds ik hem had, altijd wel gehad maar in veel lichtere vorm)

Liefs! En beterschap voor alle katjes die het kunnen gebruiken :eangel:
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Sansan »

Bizar probleem.
Welke medicatie is hier al voor getests. Dat zou mijn keuze als eigenaar zijn, toch testgewijs bekijken of er verschil te merken is.

Oa pijnstilling, astma medicatie, cerenia (ook dit is gelinkt aan de bronchiën, Google maar op cerenia en longen), codeïne, ontspanners etc.
awentia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2019 21:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door awentia »

Hey sansan, tsja het is zo lastig. De oude kater van mij die er dus helaas niet meer is heeft echt wel meer dan 8 soorten medicatie gehad om erachter te komen of er iets hielp (voor astma, slijm maagzuur etc), zoals boven gezegd, niks had effect :-(
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Sansan »

:( yes.
Echt vreselijk!!
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door yena »

Ja nu moet ik wel zeggen dat mijn oude kater dit ook beginnen krijgen is op zijn 19jaar en enkele maanden...
Hij spinde ook plots raar met zijn mondje open en kon moeilijk slikken tijdens het spinnen. Maar op die leeftijd heb ik hem niet meer binnenste buiten laten keren. Ik had het aan de dierenarts gevraagd, en die vermoedde toen een poliepje ofzo. Maar gezien zijn slechte toestand, en ik wist dat hij aan zijn laatste periode bezig was, heb ik hem lekker thuis gehouden. Ik heb hem laten inslapen op zijn gezegende leeftijd van 19jaar en 11 maanden (slechte nieren, chronische diarree, etc...). Beestje was op.
Maar bij mijn jonge kitten vind ik het toch wel snel hoor, dat die dit probleem heeft :(.
Als ik op engelstalige sites begin rond te kijken, komt er dikwijls naar boven dat het gewoon de manier van spinnen is van betreffende kat. Maar vooraleer ik dit als 'normaal' beschouw, zou ik toch eerst alles willen uitsluiten.
Konden onze poezenkinders maar eens praten hé..., dan stonden we een hele stap verder.
Plaats reactie