Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Catty1962
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2021 12:03

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Catty1962 »

Is er al meer bekend wat er met Rebel is gebeurd? Mijn dochter heeft sinds Augustus een kat met precies dezelfde problemen. Dierenartsen kunnen niks "geks" vinden.
Barbaragermany
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2021 11:33

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Barbaragermany »

Hier ook een kater die moeilijk slikt in combinatie met episodes van zware benauwdheid.. tijdens DA bezoek is duidelijk geworden dat hij vocht rond het hard heeft en hartkloppingen. De 1e 2x zo heftig dat t leek of ie ter plekke aan het doodgaan was...
Inmiddels heeft Dimmi 2 soorten tabletten (vochtafdrijvend, hartritme verlagend)en zijn de aanvallen verminderd en is het vocht enigszins verminderd..Verder oogt hij prima gezond. Zit goed in z’n vacht, heeft af en toe z’n gekke 5 minuten en eet goed...
Ik hoop dat de aanvallen weg blijven, maar m’n tip is in ieder geval ook op hartfalen te laten onderzoeken...👍
Leyap
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:24

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Leyap »

Inmiddels een tijdje en een paar dierenartsbezoekjes verder.
Mijn kat reutelt nog steeds met fases. Hij kreeg er ook een behoorlijke hoest bij, dus terug naar de dierenarts. Onder narcose foto’s gemaakt van Hart en longen. Niks te zien. Ook is er met een slangetje in zijn keel neus en oren gegaan; niks te vinden. Hij had iets verhoging, ze dacht misschien longontsteking. dus heeft hij ab meegekregen en pijnstilling. Dit heeft niks geholpen.
Op verzoek de gegevens doorgestuurd naar een andere dierenarts. Die heeft hem helemaal nagekeken en zijn gegevens bekeken en die wilde allergieën uitsluiten. Om die reden heeft hij een prednison injectie gegad; als het een allergie was zouden de klachten over moeten zijn. Helaas…
Inmiddels is het hoesten gelukkig over. Zijn pruttel is ook een tijdje weggeweest. Maar is nu weer terug. Ook vind ik dat ie een iets opgeblazen buik heeft en zn ontlasting is af en aan dun. Ook laat ie enorme stinkscheten. Kan zijn dat ie met t reutelen/slikken lucht inslikt?
Hij is nog steeds niet ziek, eet drinkt speelt etc.
Ik ben nu net weer begonnen met een ander soort brokje met zo min mogelijk koolhydraten. Dit wil ik een week of vier nog aan gaan kijken mits hij niet ziek wordt uiteraard.
Mocht dit niet werken toch maar weer terug naar een dierenarts of kliniek.
Iemand van jullie al wat wijzer?
Nocturniann
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2021 12:14

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Nocturniann »

Hallo, hier hetzelfde verhaal. Sedert een paar weken slikt mijn kat veel, ze spint raar (anders van geluid en luider), ze miauwt anders (lager), ze lijkt zich soms te verslikken (zelfs als ze niet eet), ze eet nog brokjes, maar bij haar natvoer likt ze enkel nog de saus op en de stukjes laat ze liggen. Het was al een tijdje geleden begonnen met trager te eten als de andere poezen. Ik moest er vaak ook op roepen om te komen eten. Ze hoestte soms ook wel eens, maar niet overdreven veel. Wat ze nu ook heeft is dat ze als ze slaapt, of gewoon ligt te rusten, soms een raar geluid maakt, een soort snurken of een licht gegrom. Zeer raar. Ze ligt voortdurend bij mij en als ik niet bij haar ben, "roept" ze vaak, een klagende miauw.

Een paar weken geleden ben ik ermee bij de dierenarts geweest. Hij dacht eerst aan een keelontsteking, omdat dit een veel voorkomende aandoening is bij katten en haar keeltje gezwollen aanvoelde. Ze heeft dan een inspuiting gekregen met langwerkende antibiotica erin en ze moest medicatie nemen tegen de zwelling en de pijn.

Twee weken later bleef dit echter hetzelfde. De dierenarts heeft dan bloed afgenomen. Daaruit bleek dat ze nog steeds ergens met een ontsteking zat. De dierenarts heeft dan nog 10 dagen antibiotica voorgeschreven, en pijnstilling.

Gisteren was het einde van die tiendaagse kuur, maar het is nog steeds niet beter. Deze week moet ze binnen bij de dierenarts voor een onderzoek onder narcose en gaat de DA met een cameraatje eens kijken of er een probleem is (iets dat eventueel vastzit of een gezwelletje), en als hij niks vindt gaat hij verder zoeken en kijken naar longen en hart.

Ik denk er nu echter aan dat mijn hond, meer dan 20 jaar geleden, op een bepaald moment ook begonnen is met hoesten en kuchen. Dat was zeer raar, want ik zou absoluut de link niet gelegd hebben met wat er aan de hand was. De toenmalige dierenarts dacht oorspronkelijk dat hij iets gegeten had dat vastzat en vond niks, maar via de dierenkliniek (de toenmalige dierenarts kon geen uitgebreide onderzoeken doen) zijn we te weten gekomen via een foto van de organen dat hij een aandoening aan de nieren had, waarbij de nieren verschrompelen en verkleinen. Ik denk dat dit necrose noemt. Het was even voordien heel snel gegaan na dat hoesten: ik vond allemaal bloeddruppels op de grond. Blijkbaar was hij plots beginnen bloeden uit de neus en hij braakte en vermagerde ook zeer snel. Doordat zijn nieren niet meer genoeg werkten was hij eigenlijk van binnenuit aan het vergiftigen. In het dierenziekenhuis zeiden ze mij toen dat er niks meer aan te doen was en dat mijn hond erg afzag. Ze raadden mij aan om hem niet langer te laten lijden en hem te laten euthanaseren. Was een trieste periode.

Ik ga het dus voor alle zekerheid nog eens vragen aan de dierenarts of het niet van de nieren kan komen. Blijkbaar was het creatine-gehalte in het bloedonderzoek van mijn kat nog binnen de limiet, maar het was eerder aan de hoge kant binnen de toegelaten normen. Maar ik denk dat het ook kan komen doordat de nieren het lastiger kunnen krijgen om nog goed te werken, als er problemen zijn met het hart.

Ik hou jullie na overmorgen op de hoogte, misschien hebben andere kattenbaasjes en hun katjes hier ook iets aan.
Laatst gewijzigd door Nocturniann op 18 okt 2021 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Nocturniann
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 okt 2021 12:14

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Nocturniann »

Zoals beloofd hou ik jullie op de hoogte.

Mijn katje is deze morgen onder narcose geweest bij de dierenarts voor een onderzoek met de camera. Daar is uitgekomen dat ze een tumor heeft in de buurt van het strottenhoofd. Of het een goed- of kwaadaardige tumor is, is niet gekend. Een biopt nemen is te riskant, omdat, als de tumor zou beginnen bloeden, mijn katje ter plaatse zou kunnen stikken. Haar longen waren echter nog volledig in orde.

Straks mag ik haar gaan halen bij de dierenarts. De DA stelt voor om haar een langdurig werkende cortisonespuit te geven, die de tumor zou kunnen doen ontzwellen. Als dit binnen de week aanslaat en de klachten verminderen, zou ze nog een mooie oude dag kunnen hebben (dan wel mits haar blijvend cortisonepilletjes te geven). Als het echter niet helpt, zijn de verwachtingen minder goed. Dan bestaat de kans dat ze minder goed gaat kunnen ademen/slikken en dat we moeten beslissen om haar een verlossend spuitje te geven.

De komende week zal dus uitwijzen welke kant het uitgaat...
MamaVanKiki
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2021 22:14

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door MamaVanKiki »

Dag allemaal,

Dankjewel voor het delen van de update @nocturniann!

Ik heb een poes van 11 jaar, Kiki, en enkele weken geleden merkte ik op dat zij wat moeilijk slikte tijdens het spinnen. Dit duurde een dagje. Maar een week later opnieuw moeilijk slikken en ook een licht, droge hoestje. Ik dacht dat zij een haarbal had ofzo, maar die kwam maar niet. Zo zielig! Ik heb haar in de gaten gehouden en met rust gelaten en de dag daarna was het weer weg.
Maar sinds gisteren is haar stem veranderd! Ze miauwt hoger, alsof ze hees is of alsof er iets met haar stembanden is!
Verder eet ze en drinkt ze, ik merk alleen dat ze wat rustiger is dan normaal en minder probeert te miauwen :(

Als dit aanhoud zal ik deze week met haar naar de DA moeten gaan. Kiki heeft hiervoor andere baasjes gehad, zij is heel angstig, dus een bezoek naar de dierenarts is ook altijd een hele nachtmerrie voor haar. Ik vind het zo vreemd dat zoveel katten dit soort symptomen vertonen en dat de dierenartsen niet zo goed weten wat het kan zijn. Ik wil Kiki het liefst alle scans en onderzoek besparen als het toch niks gaat opleveren!
Als iemand iets weet dan hoor ik het graag!
Creabea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2021 22:09

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Creabea »

Hallo baasjes
Mijn kat had dit ook
Mijn dierenarts heeft toen onder narcose in de keel en slokdarm gekeken
Mijn kat bleek een geïntegreerde slokdarm te hebben
De oplossing
1 keer per week
Een wormen kuur
En dat 6 weken achter elkaar
En dat heeft inderdaad geholpen
Maar helaas is het nu weer terug gekomen
Misschien het overwegen waard
Wel overleggen met je dierenarts natuurlijk
mverplanke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2022 15:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door mverplanke »

ha katten liefhebbers

heb mij speciaal aangemeld voor dit probleem
mijn milo heeft ook sinds 4 weken dit probleem als hij lekker bij je lig en gaat knorren vreemd slikken en ook een ander geluid met knorren en miauwen 2 weken geleden naar da geweest onder narcose gegaan en in de keel gekeken niks kunnen vinden medicijnen gehad pretnison en antibioticakuur sinds 1 week eet hij heel slecht da gebeld en zijn doorgestuurd naar kno arts zijn daar gisteren geweest weer onder narcose gekeken blijk dat rechts zijn stemband verlamd is dus als ze gaan spinnen beweeg de ene stemband tegen de ander dat gaat irriteren hetzelfde met miauwen dat dat dan anders klinkt milo heeft ook veel last van zijn rechteroor heeft hij ook gekeken en zijn hoornvlies is troebel heeft nu pijnstillers en ontsteking remmers maar er zou achter zijn rechteroor ook tumor kunnen zitten waar niks aan te doen is ik ga milo het niet meer aan doen om weer erg ver te rijden om te kijken of het zo is vind ook zielig om van hot naar her te rijden hij voelt zich al niet lekker
de laatste 3 dagen eet hij helemaal niet drink nog wel wij hebben vanavond afspraak met onze eigen da om er over te praten maar gaat echt niet goed met milo en is niet vrolijk meer zal moeilijke beslissing worden
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Ani »

Ach, het klinkt niet goed dat Milo niet meer heeft gegeten noch wilde drinken. Het is nu vier dagen later, hoe is het allemaal verlopen?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
RITA_2825
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2022 14:19

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door RITA_2825 »

Hier ook een ragdoll van 13 die het sinds kort ook heeft, alleen ik had het idee dat het gekomen is nadat er kiesjes zijn getrokken. Zou dat ook kunnen dat het pijpje wat ze tijdens de operatie gebruikt hebben nog kan irriteren zijn miauw klinkt ook nog schor
Het is nu ong 4 weken geleden
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Ani »

Hoi Rita,

Het klinkt aannemelijk dat je kat na het trekken van de kiesjes onder narcose last heeft met slikken en hij daardoor nog schor klinkt. Bij zorgen altijd even contact opnemen met de da!

Al is het voor je eigen geruststelling, ook om mogelijke complicaties na de behandeling uit te sluiten.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Esgup
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2022 14:25

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Esgup »

Silver is 12 jaar en sinds nu 10 dagen reutelt hij.. ik denk een verdikt slokdarm ofzo.. Silver is geboren met een niet volledig volgroeid oogje en hij traant altijd en niest alles onder met snot. 10 dagen geleden niesde hij niet meer, en dat duidt op dat er iets mis is. Met uitademen hoor je m. Ik ben niet naar de DA gegaan ( reden dat ik in maart er wel ben geweest, zonder mij van te voren te zeggen hoeveel het zou kosten, bloedonderzoek uitgevoerd, waaruit bleek niks aan de hand te zijn, maar wel 300 armer). Ik heb google etc opgezocht en heb m eerst babyzoutoplossing gegeven, en daarna nu al een goede week puur sinus. Inmiddels niest hij af en toe weer en heeft een traan oogje. We horen m af en toe nog wel reutelen. Het blijft allemaal gissen. Ik heb al jullie verhalen gehoord, en al die onderzoeken waar niks uit is gekomen.
Hij eet zijn brokjes ( natvoer niet, maar dat deed al niet altijd) drinkt ook goed. Buiten plast en poept hij.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Anne »

Wij hebben hier 2 reutelaars
Hobbel reutelt al een hele tijd, in combo met niesjes en vieze ogen
Zij is een allergische kat, staat op een hypoallergeen dieet en sinds ik haar weerstandsverhoger geef is het niesen een stuk minder, de reutel ook en de vieze oogjes misschien 3x p week inplaats van elke dag
Zij heeft ooit voor deze klachten een ab kuur gehad vd dierenarts
Voor mij is dat geen optie om dat chronisch te geven
Dus dan maar zo

Pluto heeft een lichte reutel, de da adviseerde mij l-lysine te geven want ze dacht aan niesziekte bij hem. Aangezien hij een paar weken geleden een snot aanval had gekregen voor de 2ex dit jaar geef ik hem nu dagelijks puur sinus inplaats vd l-lysine en dat werkt beter voor hem

Bij dit soort katten kan het geen kwaad om hun weerstand op peil te houden Maar je geeft al puur sinus ( wat ook de weerstand verhoogd) dus hopelijk gaat het nu beter🙏

Dat zo ineens reutelen kan ook een allergische reactie op iets zijn...
Soms is het een heel gepuzzel :???:
Laatst gewijzigd door Anne op 25 okt 2022 16:08, 2 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Esgup
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2022 14:25

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Esgup »

dank je voor reactie.
Esgup
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2022 14:25

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Esgup »

Ik las dat hart en longwormen ook dat reutelgeluid geven. Ergens anders las ik weer dat als je ontwormt dat hier ook weer risico's aanzitten. pffff.... Silver eet zijn brokjes.. geef 3x per dag Puur Sinus.. Hij ligt op de bank, of in zijn hokje in de gang... Ik vraag me dan wel af..................is hij wel gelukkig zo?
Maar ja.. wat doet een gezonde kat anders.... hiervoor lag hij ook op de bank, of buiten, was ook niet echt aktief.
Net wat andere ook aangeven, het blijft een gepuzzel
Plaats reactie