Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Kytumymo »

Zou het kunnen dat het kitten door de trilling van het spinnen kriebel in de oren krijgt, dat dat er verder niets mee te maken heeft?

Mijn Brit die moet vaak hoesten als hij gaat spinnen. Nu heb ik al eens gelezen dat Britten vaak een hartafwijking hebben waardoor ze vocht op de longen kunnen krijgen en daardoor gaan hoesten. Of het klopt weet ik niet natuurlijk. Tijdens een jaarlijkse check is er wel naar hart en longen geluisterd maar niets afwijkends gehoord. Inmiddels is hij 8 1/2 jaar en de actiefste.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door yena »

Ja daar heb ik inderdaad ook al eens aan gedacht, dat het gewoon kriebelt door de trilling. Raar probleem ... 😏.
Ik hou haar in ieder geval heel goed in de gaten 😚. Maar het is wel sneu dat er van het begin al wat zorgen zijn 😔. Ik ben nogal gevoelig als het op mijn poezenkinders aankomt 😅.
Ach..., de tijd zal hierin wel raad brengen 😀.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Kytumymo »

Velen van ons zullen die zorgen herkennen. Zit er zelf ook weer middenin en het geeft zo'n machteloos gevoel. Sterkte x
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
awentia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2019 21:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door awentia »

Heel veel sterkte kytumymo!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door castratenkoor »

Klinkt een beetje als de erfelijke aandoening van mijn Clarie - taaislijm wat zich steeds ophoopt. Moederpoes had hetzelfde. Clarie wordt eens per jaar met een roesje schoongespoeld, haar luchtwegen. Verder geef ik 1 x daags slijmoplosser en CBD. Beetje pappen en nat houden. Maar verder is het een vrolijk actief poesje. Een rochelaartje met ups en downs.

Clarie is een half Brit en achteraf ben ik best boos geweest op de fokker om met een poes met zo'n aandoening te gaan fokken. Op het moment dat ik haar kocht wist ik dat niet.

Mensen uit dit topic zouden misschien ook eens contact op kunnen nemen met de eigenaar van de moederpoes?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
yena
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2011 14:18

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door yena »

Bedankt Kytumymo! Ook voor jou veel sterkte 😘.

Castratenkoor, bedankt voor het meedenken 😗.
Ik ken de moeder van onze kittens. Zij was een wilde moederpoes die door een gastgezin (van Zwerfpoezen Rupelstreek) tijdelijk werd opgevangen omdat ze zwanger was. Enkele weken nadat ze bevallen was, is ze gesteriliseerd en terug uitgezet op de plaats waar zij van kwam. Met de moederpoes was er niks mis, dus bij onze kitten is het niet erfelijk vermoed ik. Voorlopig hoor ik ook geen slijmen ofzo. Keeltje en oren zijn onder narcose bij de dierenarts nagekeken, en alles was proper.
Het blijft voorlopig een raadsel 🤔.
Ik heb vanmorgen ook eens een pb gedaan naar de starter van dit topic. Om te vragen hoe het ondertussen met het betreffend katje gaat uit het filmpje.
Ik ben benieuwd of ik nog reactie ga krijgen. Want het topic is in 2017 gestart.
EricKooijmans
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2020 18:27

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door EricKooijmans »

Ho! allemaal!,

Een van mij katten, een poes van 17 jaar heeft sinds 1 maart 2020 een soortgelijk probleem als bijna door iedereen beschreven.
Elke keer als begint te spinnen zeg ik nu hard "Nee! " en ze stopt meteen, maar na een tijdje werkte dit Niet meer, toen heb ik de poes een flinke schop gegeven en het probleem was opgelost!"
Sorry, ik ben een beetje melig en baal ervan, denk ik als hier iedereen, dat er blijkbaar geen eenduidige oorzaak te vinden is.
Mocht iemand toch iets geronder hebben laat het aub weten!
Ik wilde vandaag een ct-scan laten doen hiervoor maar vond op dit moment het risico te groot.
Kunnen jullie allen laten weten hoe het verder is gegaan met de katten en dit probleem?

Even voor de duidelijkheid, ik heb nog nooit een kat geschopt, wel de nek willen omdraaien, maar dat wilt mijn vriendin bij mij ook. Snap ik echt niet hoor!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Zotvanpoezen »

EricKooijmans schreef: 19 mar 2020 19:30 Ho! allemaal!,

Een van mij katten, een poes van 17 jaar heeft sinds 1 maart 2020 een soortgelijk probleem als bijna door iedereen beschreven.
Elke keer als begint te spinnen zeg ik nu hard "Nee! " en ze stopt meteen, maar na een tijdje werkte dit Niet meer, toen heb ik de poes een flinke schop gegeven en het probleem was opgelost!"
Sorry, ik ben een beetje melig en baal ervan, denk ik als hier iedereen, dat er blijkbaar geen eenduidige oorzaak te vinden is.
Mocht iemand toch iets geronder hebben laat het aub weten!
Ik wilde vandaag een ct-scan laten doen hiervoor maar vond op dit moment het risico te groot.
Kunnen jullie allen laten weten hoe het verder is gegaan met de katten en dit probleem?

Even voor de duidelijkheid, ik heb nog nooit een kat geschopt, wel de nek willen omdraaien, maar dat wilt mijn vriendin bij mij ook. Snap ik echt niet hoor!
Ik lees nu pas dit bericht.
En ik maak er mij al behoorlijk druk om.
Hard NEE roepen als je kat spint vind ik al verschrikkelijk. Ze begrijpt niet waarom je boos bent op haar!! En wat is het nou, heb je je kat een schop gegeven of niet? Ik begrijp het niet helemaal!
Verder vind ik de manier waarop je over je poes vertelt zeer respectloos. Zoals de nek willen omdraaien :-(
Ik hoop dat je haar in het vervolg wat beter behandeld op haar oude dag!
Ik weet dat je een scan wil laten uitvoeren en dat dit op dit ogenblik niet mogelijk is, maar wees aub niet zo harteloos voor haar :-(
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
WitskaC
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2020 01:11

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door WitskaC »

Misschien niet wat jullie willen lezen of toch niet helemaal idem maar mijn kat had haar laatste 2 jaar ook gelijkaardige "luchtwegproblemen" (hoest) en veel slikken... het begon met veel en zwaar slikken. Vaak haar eten teruggeven. Bij nazicht in de keel en slokdarm was er niets te zien. Maar bij vastnemen slokdarm kwam er wel een zware slikreflex dus er werd de eerste maal uitgegaan van een slokdarmontsteking. het luid spinnen deed ze niet, maar als ze het eens deed klonk het anders. Ze is in tegenstelling tot mijn huidige kat nooit een spinner geweest... Daarna kwam de hoest. alle soorten medicatie gehad, voor maag, slokdarm, luchtwegen, cortisone ... het werd even beter, kwam weer terug. 3 maanden voor haar einde ving ze nog ratten! Maar eten werd precies minder en slikken meer. En het vaak naar de dierenarts gaan gaf haar zichtbaar stress. de laatste maand vermagerde ze drastisch en werd kort van adem (na cortisone en veel DA nog erger). Op een gegeven moment moest ik naar DA van wacht. die wou haar eerst wel maar dan weer niet een vocht afdrijver geven (hoorde vocht op longen) omdat hij zei dat ze zou uitdrogen. Al denk ik dat het wel wat pijn had kunnen wegnemen. Op haar voorlaatste dag kreeg ze een echo, daaruit bleek dat ze een enorm vergrote hartkamer had met daarop een bult gevuld met vocht... En dat drukte op luchtwegen/ slokdarm. Ja dat wil je wegslikken...en geluid trilt anders met zo n vochtbobbel. Haar laatste dagen kon ze eigenlijk geen meter meer lopen, dan was ze buiten adem en raakte ook onderkoeld maar katten willen zich altijd ergens verschuilen als ze het einde voelen... dus toedekken werd een ramp. Enfin, ik kon niet anders dan haar laten inslapen want het beestje zag zo erg af, het lijden was groot en te redden was het niet meer zo bleek... enkel verzachten. Ik zeg niet dat het dat gaat zijn maar mss het hartje eens laten nakijken kan nooit kwaad...
Mijn nieuwe kat is een héél luide spinner...nog nooit eerder gehoord. Ik word er wel eens hoorndul van... Maar ook eentje die veel en zwaar slikt na haar maaltijd... dus mss hoort dat ook bij het luide spinnen en is er niet meer aan de hand dan dat... Ik hoop het voor jullie.
Veel beterschap!
beukel84
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2020 17:06

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door beukel84 »

Goedemiddag,

Na het lezen van de berichten, komt dit ook bij mij erg dichtbij. Ik ben nieuw hier, maar heb een account aangemaakt om wellicht iemand van dienst te kunnen zijn n.a.v. de vele onderzoeken die ik bij mijn sphynx kater Mikey (bijna 11 jaar) heb laten uitvoeren.

Nadat op 22 april 2017 mijn geliefde Joey, de broer van Mikey is bezweken aan de gevolgen van de verschrikkelijke ziekte DCM (ascitis en longoedeem door hartfalen) begon Mikey om de 3 maanden te hoesten. De ene keer een droge kuch, maar vaker een natte kuch (dik sputum wat in mijn beleving vast zat). Het viel mij op dat in het voorstadium hiervan, altijd dezelfde reutelende ademhaling plaatsvond. Ook ontstekingen van het bindvlies/conjuctivitis (niet altijd even primair aanwezig) met daarbij bruinig oogvloei (ook niet altijd). Deze onsamenhangende symptomen deden meerdere dierenartsen de raderen laten draaien. Zo was er 1 iemand die letterlijk zei: "tja....geen idee. Volgens mij wijkt zijn tricuspedalisklep en kietelt tegen zijn luchtpijp aan....laat de natuur zijn beloop maar gaan". Mikey heeft geringe HCM, maar ik laat ieder jaar keurig de echo's uitvoeren, en zowel dr. Mark Dirven (nu werkzaam te Oslo), als dr. Niek Beijerink beaamden dat dit nimmer het geval kon zijn. Nadat deze arts meermaals diverse blunders beging, heb ik de samenwerking per direct opgezegd. Zijn huidige arts heeft in eerste instantie geprobeerd met immuno-supressiva vat te krijgen, maar tevergeefs. Geriatrisch bloedbeeld wees geen noemenswaardigheden uit, alles was keurig binnen de marges. Lymfebiopten wezen enkel een niet nader gespecifieerd stamvirus uit, aldus het lab in Duitsland. De reis zette zich voort, en eindelijk leek Mike baat te hebben bij Doxybactin. De link werd gelegd tussen chronische bronchitis (als kitten had Mike hèèl af en toe een kuchje) en het ras der siamezen, daar waar een sphynx een veredelde siamees waarbij het gen ontbreekt wat haar aanmaakt. Het recidiveerde wederom om de 3 maanden, waarna ik mezelf stortte in probate middelen die wellicht verlichting konden bieden. Maar steeds weer leek doxybactin het enige middel te zijn. Uiteindelijk liet ik na de CT-scans, talloze consulten, enz. een BAL-spoeling uitvoeren. Tijdens de bronchoscopie zag men ontstoken amandelen, en opgezette papillen op het gehemelte. Atelectase en discospondylitis C4/C5 was zichtbaar op de CT, en een E-coli kwam uit het longspoelsel naar voren. Een 6 weken met amoxicicline clavulaanzuur werd opgestart, maar na het gebruik was het al snel weer precies hetzelfde liedje.....weer de reutelende ademhaling waarbij slijm werd weggeslikt. Mike is een bourgondiër, maar zit op een dieet om zijn gewicht te waarborgen. Tussentijds is er flixotide voorgeschreven, wat geen baat heeft. Dezelfde frequentie blijft aanhouden. Het lijkt in mijn beleving sterk op chronische URI, ofwel bovenste luchtweginfectie. Remissie van feline herpes virus, of calici virus, is enkel te sturen door de weerstand hoog te houden. L-lysine, en zo nodig famciclovir bij de eerste klachten kunnen daarbij vruchten afwerpen. Ik gebruikte daarbij pulmitranq, en vulde zijn voer aan met 1 druppel 4% CBD olie van Groene OS voor dieren, multivitaminen voor dieren van Groene Os, en af en toe een half theelepeltje manuka honing 240HCA met een half theelepeltje geconcentreerd vlierbessensap. Dit werkt ontstekingsremmend, en lijkt het te stabiliseren. Let op dat de 2 laatstgenoemde bij gebruik voor enkele dagen acceptabel zijn vanwege de suikers die aanwezig zijn, en bij langdurig gebruik kunnen leiden tot diabetes. Ook deed ik zo nu en dan de neusgaatjes druppelen met Otrivin neusdruppels voor baby's, en met stoomapparaten de luchtvochtigheid verhogen naar 65%, en daarbij dat zijn luchtwegen "gereinigd" werden. Desondanks blijft het met regelmaat de kop opsteken. Aangezien ik op korte termijn wederom een CT moet maken om inzage te krijgen of de discospondylitis verholpen is, wil ik een rhinoscopie laten uitvoeren om alles in kaart te hebben gebracht, en al het mogelijk hebben uitgevoerd om de onderste steen boven te krijgen. Wellicht dat stenose, poliepen, tumoren, vergroeiingen of iets dergelijks onder de rader zijn gevlogen. Mocht er iets noemenswaardige uit komen, dan zal ik dit hier in navolging publiceren.


Alle geluk en sterkte, en met vriendelijke groet,


Jeffrey van den Beukel
Jyhssk
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2020 01:36

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Jyhssk »

Hoi allemaal,

Mijn kat slikt ook elke keer tijdens het spinnen en alle berichtjes van jullie herken ik ook bij hem. Mijn kat heeft HCM. Dit is een veelvoorkomende hartziekte bij katten. Door zijn ziekte heeft hij veel vocht rondom z’n hart en longen en daarom krijgt hij nu plas tabletten. Ik denk zelf dat het slikken komt door alle opgehoopte vocht wat in de weg zit. HCM wordt vaak te laat ontdekt bij katten en vaak zitten ze daarom al aan het eind van hun leven zonder dat we het weten. Dit was bij mijn kat ook het geval en volgens de dierenarts was hij terminaal en kon ik hem beter laten inslapen. Ze schreef op dat moment ook paracetamol voor wat ik die middag kon komen ophalen. Uiteindelijk niet gedaan en een second opinion aangevraagd bij een dierenziekenhuis. Zij vertelde mij dat paracetamol dodelijk is voor katten en dat ik dat echt niet mocht geven. Op dit moment krijgt hij 3 verschillende medicijnen 3 keer per dag en hij gaat er best goed op afgezien van het slikken tijdens het knorren en z’n benauwdheid.

Jullie zouden misschien een hart/long echo kunnen laten maken om te kijken of de hartspier van je kat verdikt is en of hij misschien te veel vocht vast houdt. En als de dierenarts er niks mee kan zou ik zeker een second opinion voorstellen.

Voor nu in ieder geval sterkte voor jullie allemaal!

( en vooral niet tegen je kat schreeuwen en/of hem schoppen) :???: :???:
Venessa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2020 07:36

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Venessa »

Is dit geen stembandverlamming? Het schijnt niet vaak voor te komen bij katten maar zou de klachten eventueel kunnen verklaren.
BibilovesKick
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2020 23:59

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door BibilovesKick »

Oei, tis al n tijd geleden dat dit topic gestart is, maar hier precies dezelfde klachten bij een 15jaar oude siamees. De moeilijke ademhaling bij het spinnen en dan het niet meer aangehaald willen worden. Vooral ook dat schudden met het hoofd. Bloed is getest, echo's zijn gemaakt..Prednison kuur gehad, maar geen verbetering. Onze dierenarts tast in het duister. En het is zo triest, want hij wil nu niet meer geknuffeld worden. Ook is er veel meer honger dan normaal, maar dat kan weer iets anders zijn. Is er iemand van de bovenstaande mensen die inmiddels iets meer is te weten gekomen? Of zijn er andere die hier ideeen over hebben?
awentia
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 sep 2019 21:10

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door awentia »

Hallo bibiloveskick,

Helaas ben ik zelf nooit veel wijzer geworden, mijn kat heeft dit lange tijd gehad en het leek steeds erger te worden, op het einde was het zo erg dat hij zelfs bijna in zijn voer stikte, dit was snachts... na het extreem benauwd te hebben gehad is hij gaan liggen en voor die nacht is het rustig geweest, helaas heb ik de dag erop de keus moeten maken om hem in te laten slapen, het was namelijk volgens mijn DA goed mogelijk dat hij echt kon gaan stikken als hij dat nu al zo extreem had. Dit wilde ik hem besparen hoe moeilijk die keus ook was. Op foto's echo's etc was niks te zien maar er was toch echt iets. Ik hoop echt dat het goed gaat met jullie en dat jullie misschien het antwoord wel kunnen vinden, hou je ons op de hoogte?

Heel veel liefs en sterkte!
Leyap
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:24

Re: Kat slikt moeilijk / vreemd geluid bij spinnen.

Bericht door Leyap »

Hallo allemaal,

Speciaal aangemeld voor dit onderwerp.
Ik heb een kat met exact dezelfde klachten. Almeermaals mee bij de DA geweest en die wijt het aan zijn voedselallergie.
Ik ben nu bezig met een eliminatiedieet op kvv nadat hij zijn gekregen hypoallergeen brokjes uitkotste na drie dagen. Tot nu toe nog geen verbetering.
Ik kijk het nog heel even aan want hij toont niet ziek verder, maar wil wel teruggaan met hem naar de dierenarts.
Bloedonderzoek lijkt me een eerste stap en wellicht dat zijn Hart en longen wat beter onderzocht kunnen worden. Daar is de vorige keer naar geluisterd maar niks vreemds ontdekt.
Mijn kat wordt 6 in mei.
Plaats reactie