Hoe zit het nou precies met fip?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Hallo allemaal

Ik vroeg mij af hoe het nou precies zit , ik heb heel wat uren zitten googlen
Maar het is voor mij niet helemaal duidelijk

Is het zo dat iedere kat 80% het corona virus bij zich draagt , en deze omgezet word naar fip tijdens stress.,? Verhuizing . Of is daar meer voor nodig ?

Ik heb 1 kat , en verhuizing komt er binnenkort aan , dus ik ga haar weerstand een week van te voren opkrikken door haar vitamine poeder te geven over het eten
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door nellebel »

het klopt dat bijna elke kat het coronavirus bij zich draagt. katten met weinig weerstand zoals zieke katten, oude katten maar ook jonge kittens (en dan vooral die het al moeilijk hebben) lopen meer risico om fip te ontwikkelen. onze odie heeft het ook gehad en er aan overleden. odie was een raskat (die zijn al gevoeliger omdat ze vaak minder sterk zijn dan HTK)., en hij was de kleinste uit het nestje en al wat zwakker.
als je kat verder gewoon gezond is hoef je mijns inziens geen maatregelen te nemen voor een verhuizing.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Rik »

nellebel schreef:als je kat verder gewoon gezond is hoef je mijns inziens geen maatregelen te nemen voor een verhuizing.
Het gaat hier (denk ik) wel even over een verhuizing 2400 km verderop die afgelegd gaat worden per auto. De kans bestaat dus dat er erg veel en lang stress gaat komen. En dan kun je die weerstand maar beter goed opgebouwd hebben.


http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Die reis van 2400 km komt over 4-5 maanden pas , we gaan ober 2 maanden verhuizen , dit is ong anderhalfuur rijden
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Ik heb besloten om zo min mogelijk met de kat te reizen , dus als vriend terug moet voor 4-5 weken dat ik dan daar blijf met de kat , en dat er 2keer perjaar gereden word met kat , inplaats van om de 6-8 weken, maarja vliegtuig is 2-3 uurtjes vliegen auto 20 uur , maar dan om de 4 uurtjes een stop houden
Laatst gewijzigd door Mila16 op 22 jun 2017 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Lopke

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Lopke »

Ik zou naast het opkrikken van de weerstand, eigenlijk meer energie steken in de mentale kant van je kat, want dat is het deel waar ze het van moeten hebben.
Daar zou ik bachbloesem remedie rescue voor nemen, een maand ervoor beginnen te gebruiken.
Het helpt ook bij bv vuurwerkangst.
En er moet een remedie zijn die helpt bij reisziekte....ik meen scleranthus....maar dat kun je beter bij een verkooppunt navragen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Rik »

Ah, ok. Dan is het niet zo'n probleem. Dan is het een "gewone" verhuizing. Dat moet ze gewoon aankunnen (zelfs als ze coronavirus zou hebben). Je bent immers zelf ook in het nieuwe huis. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat ze zo weinig mogelijk stress heeft dus niet samen met alle dozen verhuizen e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Lopke »

Als je geen problemen krijgt om er 4-6 weken te blijven, is dat in ieder geval iets wat je uit kunt proberen.
Maar geloof me, je hebt zo'n goede voorbereiding, ik heb er alle vertrouwen in dat wat je ook besluit het wel goed zal gaan,
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Lopke , ik geef nu 2 weken zylkene kijken hoe dat gaat , ik ben met de kat 7 maanden al aan het trainen vanaf dat ze 3-4 maanden is , ze is nu 11 maanden over een week
Elke week een rit in de auto , ze vind het niet super eng , wel nog een beetje spannend , zodra de motor uit is dan is ze 100% ontspannen
Lopke

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Lopke »

Ja, dat schreef je, dat je al zo lang oefent, ik geloof dat als jij er gewoon bij bent, het allemaal helemaal goedkomt.
Je hebt haar gewoon heel goed voorbereid.
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Mila is vaak met ons wezen logeren , 3 keer in vakantie huisje en 4 keer bij mijn schoonmoeder ook met nieuwjaar toen ze 4 maanden oud was
Altijd goed gegaan , zolang wij er maar zijn ,
Rik ik wilde het zo doen dat ik mila met haar spullen op zolder neerzet , en zodra het rustiger is vreemde mensen weg , haar dan van zolder afhalen , maar ik neem aan dat het gewoon goed gaat , ze is zo vaak met ons uit logeren geweest
Laatst gewijzigd door Mila16 op 22 jun 2017 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Dankje lopke , ja ik wil zo graag dat ze mee kan , maar toch hou ik altijd in mijn achterhoofd dat ze het niet kan trekken en dat ik haar weg moet doen , ik maak me altijd zorgen , em dan denk ik nu oja maar als ze stress heeft tijdens die reis van 2400km gaat ze straks misschien dood aan fip, misschien moet ik dan toch maar een ander huisje voor haar zoeken , dat is gewoon zelfbescherming , denk ik
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Als die zylkene niet werkt ga ik die bloesem eens proberen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Rik »

Ja, ik denk dat je je over die verhuizing niet zoveel zorgen hoeft te maken. Dat komt wel goed.

Met de autoritjes... heb je eigenlijk al eens geprobeerd hoe Mila reageert als jij de auto uitgaat op een parkeerplaats? Want Mila heeft natuurlijk een bak (doet ze het daar op?) maar jij zult om de zoveel tijd toch een wat nettere toilet op willen zoeken op die lange reis :lol:

Ik denk overigens dat je haar al heel ver hebt hoor. Die katten van mij zijn echt niet zo relaxed in de auto. Tsja... en of je je zorgen moet maken over fip... ik weet het niet... ze kan het ook krijgen als ze gewoon in een bekende omgeving is. Ik denk echt dat als ze het een paar uur vol kan houden en je leest niet echt stress af aan haar, dat ze de langere trip ook wel kan maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mila16
Lynx
Lynx
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 jun 2017 22:06

Re: Hoe zit het nou precies met fip?

Bericht door Mila16 »

Rik , denk ik ook wel ja

Hier een filmpje van mila op mijn schoot in de auto https://youtu.be/MI3HQnfG8xM
Plaats reactie