Mila heeft longkanker

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

en nu ineens ging ze zich uitgebreid wassen en eet een schoteltje natvoer leeg terwijl eerst alleen de saus...gelukkig dat ze zich wat beter voelt...niet dat er verder in de situatie iets verandert maar geen spoedrit naar de da nog
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Ook al gaat het op en af, en is het niet te genezen, het doet toch deugd om af en toe iets positiefs te horen. Zo lang ze dat doet is een rit naar de dierenarts nog niet aan de orde.
Hadden we het maar allemaal in de hand... aan ons, baasjes zal het niet liggen.
Stom om te zeggen maar ik vind het toch ook mooi dat ze deze dag met mooi weer nog mag doorbrengen als echte kat: buiten, en naar de vogeltjes kijken.

Hou ons op de hoogte in de mate dat het kan; je tijd met Mila is nu het belangrijkste, niet tokkelen op een pc. Maar ik blijf het wel volgen, en ik denk: niet alleen ik... Vele baasjes/bazinnetjes kunnen zich in dit verdriet herkennen. Ik ben blij dat er toch wat reactie hier is, dat geeft toch wat steun.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Dinky »

Bah wat een enorm naar nieuws :-(

Longkanker is bij mensen ook enorm moeilijk te behandelen dus kan me voorstellen dat het bij een kat niet veel anders is :-( Fijn dat het vandaag nog een mooie dag was qua weer en ze toch nog beetje heeft kunnen genieten ;-)
Heel erg veel sterkte
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Dank je Sabine en Dinky...ze zit nu ook weer buiten, daarvoor kroop ze op schoot helemaal omhoog naar mijn nek, 2 pootjes stevig om mijn nek en haar kopje onder mijn kin....ze werd ook rustiger met ademen...dat ga ik zo missen...die enorme liefde die ze altijd geeft en haar grappige manier van doen en zo super vrolijk altijd, niemand dacht ooit dat ze 11 is, prachtig gebit, mooie dikke lange vacht en zo krachtig, een echte jager ook.

Het idee dat dit haar laatste avond is...maakt me kapot...maar ook mijn moeder zegt (die zelf in laatste stadium van kanker zit) dat ik haar moet laten gaan, ook al zou ze morgen een goede dag hebben...daar heb ik het moeilijk mee maar ik weet dat ze gelijk heeft...1 of 2 of 3 extra dagen, ze weet niet dat ze dat gaat missen, dan zou ik dat alleen voor mezelf doen...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Dit is keihard. Hoedje af voor hoe je dit doorstaat.
En oh, hoe lief Mila voor je is. Dat doen lang niet alle katten, echt omhelzen en zo dicht tegen je aankruipen. Wat een band hebben jullie, maar dat is normaal, ze heeft nog nooit zo iemand gekend.
Het is alsof ze toont dat ze dankbaar is voor alles wat je voor haar doet. Of het is gewoon dagelijkse aanhankelijkheid. Maar dan nog is ze dankbaar voor al wat je voor haar doet.

Ik kan me voorstellen, als je moeder dat zo zegt, dat het aanvaardbaarder wordt. Zij kan het weten...

Heel veel sterkte, ik denk aan jullie. Echt. Ik krijg de krop in mijn keel en mijn ogen schieten vol water.
Geniet intens van elkaar en laat haar je liefde voelen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Het is zo moeilijk.....ze geniet nog zo enorm van alles....zit nu ook weer lekker buiten..ik kan toch niet echt slapen dus heb haar net gelijk naar buiten gelaten.

Dan denk ik weer....ik stel het nog even uit.
Dan weet ik dat over 1,2 of 3 dagen ze erg benauwd gaat worden en dan denk ik...maar dan laat ik nog 1x vocht weghalen....

Maar ze eet niet, gisterenmiddag wel...maar ik dat was een paar uurtjes na de Onsior, dan zal ze toch ook wel pijn hebben denk ik dan weer. En dat mag niet....en niet eten ook niet.
Het is zo moeilijk een poes te laten gaan die nog zo geniet. Maar ik kan gewoon niet het risico nemen dat ze lijdt. En steeds een naald in je borstkas om bijna een halve liter vocht af te tappen schijnt niet heel pijnlijk te zijn maar fijn lijkt het me ook niet.

Wanneer het vocht is weggehaald is zo weer 100% de Mila zoals ik haar ken...veel eten super blij, op achterpootjes tegen mijn been op staan voor hoge kopje of eten, gek doen, rennen en vliegen.
Maar de dag erna eet ze weer niet...ze likt alleen het vocht van de brokjes...ze heeft er de kracht niet voor en AD lust ze niet.

Zouden jullie het nog even rekken? Denk het niet....dan zit ik volgende week met hetzelfde dilemma en de week daarop weer etc. En het lijkt me dat een tumor toch ook pijn doet....

Help!!! de dierenarts komt rond half twee vanmiddag en moet tussen 9 en 11 aangeven of ik het wil laten doorgaan
Mijn hoofd weet dat het moet, maar mijn hart zegt ik wil nog langer van haar genieten...en zij geniet ook nog maar alleen met steeds vocht weg laten halen en steeds die angst in haar mandje en die ingreep...

Zucht ik heb even strenge toespraak nodig
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dit zijn intens moeilijke momenten, gevuld met zorgen, verdriet en angst. Dat je het zo vreselijk moeilijk vindt bewijst hoeveel je van Mila houdt. De meeste baasjes hier hebben in een vergelijkbare situatie gezeten, en zullen de emoties herkennen (ik in ieder geval wel).
Je voelt je in een situatie gedwongen, om de rechter te zijn tussen leven en dood, maar je wilt helemaal niet in die situatie zijn. Toch kan je niet vluchten, want ergens weet je dat het ook je plicht is als baasje om Mila tot het eind toe bij te staan, en te doen wat nodig is om haar onnodig lijden te besparen.

Als ik het allemaal zo lees, denk ik dat je jezelf echt de vraag moet stellen voor wie je de beslissing wilt uitstellen. Heeft Mila nog een aanvaardbare kwaliteit van leven? Wegen de kortdurende oplevingen na het aftappen van vocht op tegen de benauwdheid, niet willen eten en de pijn? Ik denk dat je je eigen angst en verdriet voor het finale moment moet accepteren en het te laten zijn, en niet voor je uit moet schuiven.

Rekken en steeds weer verscheurd te worden door het dilemma is voor niemand goed. Ik zou overwegen om nog één keer vocht weg te nemen, en dan samen met Mila afscheid te nemen van jullie leven samen, met alle herinneringen en emoties die daarbij horen. Dan kan ze zonder benauwdheid, pijn en angst voor weer die naald de reis naar de regenboogbrug maken.

Weet dat een hoop mensen hier met je meeleven, en in gedachten en energie bij je zijn in deze moeilijke en zware dagen.

Lieve groet,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Ik zat ook al vanalles op te schrijven, Erik, maar aarzel, want ik ben niet degene die streng toespreekt. Maar jij hebt het prachtig verwoord.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door castratenkoor »

Ja Erik heeft het heel mooi verwoord. Het is belangrijk dat jullie er allebei klaar voor zijn. En dat jullie goed afscheid kunnen nemen.

Dus ik ga mee in het idee nog één keer vocht afnemen en dan definitief naar een einde toewerken.

Heel veel sterkte.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Dank jullie wel, jullie steun helpt echt en Erik bedankt voor je mooie uitleg....nog 1 keer vocht afnemen was eigenlijk wat ik eergisteren heb gedaan...ik word heen en weer gesleurd tussen wel en niet doen want volgende week ga ik me net zo ellendig voelen als nu....en dan denk ik ook weer zal ik het nog 1 keer doen.
Ik ben zo bang dat het op een gegeven moment steeds sneller zal gaan met het vol lopen en dan ben ik misschien net niet thuis en stel je voor dat ze verdrinkt in haar vocht...

Ze gaat volgende week net zo zijn als nu wanneer ik het nog een keer laat doen en dan zit ik in precies dezelfde situatie....de beslissing zou duidelijker zijn wanneer ze er echt benauwd uit zou zien maar dan ben ik natuurlijk ook al te laat..
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Met Snoetje ging het sneller, maar het was ook de juiste beslissing. Nu heb je bedenktijd en dat is veel moeilijker. Denk aan Snoetje, voor haar heb je het ook moeten doen. Als ze dit weekend slecht wordt en je bent er niet, dat is voor haar niet alleen ellendig maar je kan dan ook niet ingrijpen.

Je hebt even een leidende hand nodig. Denk ook aan de raad van je moeder.
Doe het uit liefde voor Mila. Daar moet je je nu op concentreren.

We zijn aanwezig hier, in gedachten bij jou en Mila. Mijn hoofd staat nergens anders naar nu.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Ik hoor duidelijk dat je er klaar voor bent, maar alleen steun wil. En castratenkoor heeft gelijk maar inderdaad, die vochtafname is net geweest.
Stem maar toe lieve Nina, je doet het omdat je van haar houdt.

Praktisch gezien is dit ook de beste dag omdat je in het weekend moet werken en je op je werk afleiding hebt. Thuis zou je toch alleen maar weg willen. En als Mila in het weekend je nodig heeft, ben je er niet.
Als die praktische omstandigheden na de volgende vochtafname slechter vallen, moet ze wellicht nog meer lijden.

Ik ben trouwens de hele dag online.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door castratenkoor »

Nina, daarmee is denk ik jouw beslissing wel genomen. En tuurlijk die is heel moeilijk maar sta er achter en laat haar gaan. Ook dat is liefde.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Rik »

O, wat is dat moeilijk... Het juiste "moment". Je wilt niet te laat zijn en je wilt niet te vroeg zijn. Bowy kon op haar laatste dag ook nog genieten van het zonnetje in de tuin. Maar katten kunnen hun eigen ellende zo goed verbergen en nog genieten van die kleine momentjes (wat ze dan ook laten merken).

Erik heeft het inderdaad al mooi beschreven en ik denk dat je het in je hart ook wel weet. Maar ai, wat blijft dat moeilijk.

Ik denk hier ook aan jullie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Dank jullie wel en inderdaad was ik geneigd het nog 1 keer te doen omdat ze nog zo goed is, maar ze is wel anders dan anders...en ze eet alleen maar snoepjes....en dat terwijl het vocht eergisteren verwijderd is...de eerste keer duurde het ongeveer 4 dagen...nu dus 2 of eigenlijk 1...de gedachte om het nog een keer te doen bevestigd te krijgen zorgde er ineens voor dat ik dacht nee...het is rekken voor een paar dagen en wie weet hoe snel ze ineens achteruit kan gaan...dan doe ik het alleen voor mezelf, ook al geniet ze nog zo, ze heeft geen idee van tijd en toekomst.

de gedachte weer aan dat lege huis en de koosnaampjes en gekke liedjes die ik altijd zong voor haar...over 3 uurtjes is dat allemaal voorbij..ik kan alleen maar huilen

En superlief dat jullie er zijn, het helpt echt wel
Ik herinner me ook de tijd van Bowie en Snoet en altijd maar zorgen of ze wel eten of niet...we willen zo graag het beste voor onze kattenkinderen
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Plaats reactie