Mila heeft longkanker

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Ik kan het niet geloven....mijn lieve lieve aanhankelijke en liefdevolle Mila heeft longkanker...
Ze heeft me getroost nadat ik Snoetje moest laten inslapen nog geen 2 jaar geleden....ik heb haar uit Goes opgehaald en het was gelijk liefde op het eerste gezicht van beide kanten.

Vorige week at ze minder en toen ze een dag echt niet wilde eten ben ik gelijk naar de da gegaan. Daar hoorden ze iets bij haar longen en een rontgenfoto gemaakt. Daarop was te zien dat een long gevuld was met vocht en daarachter ook. Ben gelijk doorgestuurd naar een kliniek waar ze een zuurstoftent hebben en moderne apparatuur om vocht weg te halen.
Arme Mila helemaal over haar toeren en ik ook...je gaat heen met het idee van een virusje...

Ze moest blijven, zou een echo krijgen en nog extra rontgen maar eerst even in de zuurstoftent.
Ik moest naar huis....dat is zo moeilijk, mijn lieve bange Mila daar achter te laten.
Ze hebben al het vocht uit haar borstholte weggehaald en moest nog een nachtje blijven.
De da daar slapen boven de praktijk en gaan ook af en toe kijken, vind dat een fijn idee.
De volgende middag mocht ik haar ophalen.
De da liet mij de foto's zien en echo en daarop was een witte massa te zien. Foute boel.
Waar wij eerst nog hoopten op een ontsteking of middenrifbreuk bleek dus waarschijnlijk kanker.
Ze hadden vocht en biopt genomen van het weefsel. Het kon ook nog goedaardig zijn. En de da v
Omdat het vrijdag was moest ik wachten op de uitslag en zou dinsdag te uitslag krijgen.

Mila was blij weer thuis te zijn zaterdag en at weer lekker en haast helemaal zichzelf.
Ze had antibiotica meegekregen voor het geval dat het toch een abces of zo zou zijn, Onsior en furosemide, een vochtafdrijver.
Dinsdag nog geen uitslag, zou dan woensdag worden, lab had langer tijd nodig. Gisteren begon ze weer slecht te eten en omdat ik vanmorgen het idee had dat ze weer ging pendelen met de ademhaling ben ik vanmorgen gelijk terug gegaan. Ik hoopte op misselijkheid van de antibiotica ondanks dat ik een slecht gevoel erover had.
Haar borstholte zat weer vol met vocht en gelijk weer een echo en vocht verwijderen...er kwamen 3 gigantisch spuiten uit.
Mila ondergaat alles heel rustig en ik ben erbij gebleven en heb haar gekuffeld steeds.

Hierna kwam ook de uitslag binnen....longkanker, kwaadaardig. Heb daar zo zitten huilen want je vermoedt het wel maar je wilt het niet weten....
Al haar resultaten worden naar het MCD Amsterdam opgestuurd (op mijn verzoek maar da was het er mee eens omdat ze in zo goede conditie verder is) om te kijken of een operatie eventueel mogelijk is
Maar ik hoor wrs. morgen.

Ik ben kapot....ergens hoop je dat er nog iets gedaan kan worden maar ze vult zo snel weer met vocht....alleen een operatie zou kunnen helpen maar de da zei (en daar ben ik het 100% mee eens) dat ook MCD het alleen zal overwegen wanneer het een tumor is die daarvoor geschikt is, wanneer het geen onnodig lijden gaat opleveren en het moet curatief zijn en niet palliatief.

Nu zit ze in de tuin, is alert, actief en eet weer. De dosis furosemide is verdubbeld.
Het is zo oneerlijk, ze is nog zo goed en gelukkig, zit onder haar boom te genieten van het mooie weer...ik kan alleen maar huilen

Ik schrijf het hier even van mij af, het heeft mij toen erg geholpen toen Snoetje nierfalen kreeg met het Pluisje topic
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Wat een droevig nieuws is dit. En wat een lijdensweg eer je de waarheid te weten komt. En al wil je het zo snel mogelijk weten, eens je de waarheid weet is het zo onomkeerbaar.

Ik heb nog nooit een poes gehad met dat probleem. Ik weet niet of er chemotherapie bestaat in de dierengeneeskunde? Of longamputatie? Ik herinner me iemand vroeger die nog lang met 1 long geleefd heeft.

Het is op alle vlakken moeilijk, welke beslissing je ook neemt. Is ze wat beter, zoals nu, door de vochtafdrijver, dan is het moeilijk om een poes die zich goed voelt een operatie te laten ondergaan. En voelt ze zich slecht, dan zal het makkelijker gaan omdat je niets te verliezen hebt. Maar dan is ze weer te zwak.

Zeer moeilijk dit. Veel sterkte tijdens deze periode. Hopelijk vind je een routine die het leven voor beiden wat draaglijker maakt, en de stress van de laatste dagen vermijdt.

Als ik zoek op 'longkanker' zie ik dat Guus van castratenkoor een patient was. En volgens Adriana (rust zacht, beste Adriana) zou chemo bij katten niet zo belastend zijn.
En hier ook een kat die het lang bleek te hebben, en men merkte het niet.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Dank je wel Sabine....
Het is zo moeilijk,,,gisteren na het verwijderen van al het vocht uit haar borstkas was ze heel de middag en avond zo actief, vrolijk, blij en enorme eetlust. En heerlijk aanhalig, echt de oude Mila
Maar toen ik met haar gespeeld had, wat ze zo graag deed, ging ze toch haar mandje in, ging zich uitgebreid wassen (ik dacht dus ok ze is moe van alles maar ligt zich wel lekker te wassen).

Maar toen ging ze liggen en lag te snurken. Nu deed ze dat wel vaker maar ik hoorde haar ook echt ademen en eerder was dat een teken dat ze weer wat benauwd werd. Ook had ik het idee dat ze niet echt sliep, normaal wanneer ze slaapt en ik aai haar zachtjes dan reageert ze er wel op maar nu niet.
Ok ik dacht ze moet wel kapot zijn van alles maar voor de zekerheid toch met de dienstdoende da overlegd uit de praktijk waar ik nu kom met haar (24/7 bereikbaar) en ze zei dat het eigenlijk niet kan dat ze zo snel weer vol met vocht zit, maar een beetje blijft altijd wel zitten.
Haar ademhaling geteld en was ok volgens haar en het boekje, maar dat was gisteren ook zo en toen zat ze vol.

Toch haar verder met rust gelaten, en paar uurtjes geslapen. Ze kwam bij me liggen maar ging niet spinnen en was echt stil. Toen ik op keek was ze wakker, normaal gaat ze zich dan wassen of zucht even en gaat lekker verder slapen al spinnend. Maar nu reageede ze niet op knuffelen.

Ik heb een slecht gevoel. Ze wil nu ook niet meer eten wat eerder steeds betekende dat ze vol zat.
Het vervelende is dat ze niet thuis komen, en om in te slapen kan niet altijd dezelfde dag.
Ik had het plan eerst, omdat het eerder 4 dagen duurde voor ze weer benauwd werd, om dan nog 1x vocht af te laten zuigen en dan een afspraak voor inslapen te maken.
Maar nu is ze gisteren pas geweest en ik wil haar die stressvolle trip niet weer aan doen. Ze gaat zo tekeer, gaat trillen en bonkt steeds met haar kopje tegen de kooi. Doet ze altijd
Ik ga straks overleggen wat ik moet doen...

Ben zo verdrietig, ze zit nu lekker in de tuin, geeft kopjes, vraagt om eten wat ze dan niet eet, het breekt mijn hart...ze is nog zo goed maar loopt steeds vol en ik kan moeilijk elke dag haar naar de da brengen...dat kan ik haar niet aandoen

Had ze in een hoekje gaan liggen en duidelijk benauwd en er echt uitgezien alsof ze niet lekker is, dan had ik de beslissing al lang genomen. Maar ondanks dat ze niet eet en niet lekker slaapt is ze verder heel normaal.
Lijden moet je voorkomen en wanneer de da zegt dat het beter is, dan ga ik niet wachten tot ze echt vreselijk benauwd wordt. Dat is tot nu toe niet gebeurd omdat ik er steeds op tijd bij was, ze heeft nooit gehijgd of een super benauwde indruk gemaakt, ook geen enorme snelle ademhaling. Het was meer mijn gevoel en dat ze rustiger was en niet wilde eten. Wel enthousiast naar het bakje rennen maar dan een paar likjes en weer weglopen.

Maar ik wil niet, ik kan haar niet missen, mijn lieve knuffel
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door castratenkoor »

Wat een vreselijk triest bericht. Ik wens je veel sterkte in deze periode van moeilijke keuzes maken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door nellebel »

Heel veel sterkte. En knuffel voor jou en Mila
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, wat een verdrietig bericht... Je klampt je vast aan de strohalm van een mogelijke operatie. Begrijp heel goed dat je intens verdrietig en bezorgd bent.
Knuffel voor jullie allebei,
Erik
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Deze ellende van ups en downs zal zo blijven duren. Ik had verwacht dat het niet zo snel zou gaan, als men over 4 dagen spreekt dat ze volloopt.
Ik moet wel zeggen dat de tekens die je beschrijft ook vaak bij Mieke voorkomen: niet spinnen, saus aflikken, niet echt vrolijk zijn. Maar dat gedrag moet je natuurlijk vergelijken met het normale gedrag van Mila.
En heeft ze haar vochtafdrijver kunnen slikken? Of was het een injectie?
Ik weet het, je hebt niet veel aan mijn raad maar ik zou het zelf niet weten. Misschien moet je je proberen voor te stellen dat, als je een definitieve beslissing zou nemen, je spijt zou hebben die te vroeg genomen te hebben. Het zal vooral de vraag zijn, hoe Mila zich voelt. Als ze nog zo goed was als gisteren, is het ondenkbaar uiteraard.

Laat maar weten hoe het gaat, OK?

liefs en sterkte!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Ik zit alleen maar te huilen...Mila ligt boven in haar iglo en heeft geen idee wat er gaat gebeuren maar ze voelt al een week dat de sfeer in huis anders is...steeds haar in de gaten houden en ik probeer vrolijk voor haar te zijn maar ze voelt iets. Het kan ook komen omdat ze zich niet goed voelt want ook al is er veel vocht weggehaald ze heeft wel een tumor.

Ook zit ze niet meer beneden bij mij. 's Nachts komt ze wel bij mij op bed liggen maar niet meer echt tegen me aan en knort haast ook niet. Anders was ze altijd beneden bij mij, altijd tegen me aan, in mn nek met haar kopje onder mijn kin. Luid spinnend. Toen ze vorige week vrijdag dus ziek werd en zaterdag na alle onderzoeken/biopten etc weer naar huis mocht had ik haar iglootje boven in een kamer waar we ook veel spelen tegen de verwarming aan gezet, en sindsdien slaapt ze steeds daar.
Vanmorgen nog wel aan de krabpaal gehangen en lekker naar buiten geweest maar ik kan haar niet om de dag haar borstholte leeg laten maken met alle stress en pijn die daarbij hoort voor 1 goede dag.

Ik heb voor morgenmiddag twee uur een afspraak gemaakt om haar in te laten slapen omdat ze binnen een paar dagen weer vol loopt en vandaag wil ze weer niet eten terwijl gisteren al het vocht uit haar borstholte is weggehaald en ze 's middags en 's avonds weer de oude Mila was en dus nu alweer niet eten.


Het weer niet willen eten is voor mij een teken dat ze nu alweer meer vocht in haar longen heeft, zo was het de vorige keren ook. Ik kan haar niet elke dag naar de da brengen en die pijnlijke ingreep laten ondergaan en ze is altijd zo bang in de auto en gilt en bonkt met haar kopje tegen de reiskooi en gaat met haar pootjes door de gaatjes met volle kracht. Gisteren had ze haar pootje zelfs bezeerd daardoor

Ik heb vanmorgen het MDC Amsterdam gebeld en niet alleen zitten er kwaadaardige cellen in de biopt van het weefsel, maar ook in het vocht uit de borstholte. Dit betekent dat het is uitgezaaid. Theoretisch kun je ct scan doen, operatie en chemo maar ze hebben geadviseerd om het niet te doen want het komt altijd terug en het is te ingrijpend om alleen tijd te rekken, genezing wordt er niet mee bereikt.

Ik heb een afspraak gemaakt met mijn da om haar morgen thuis in te laten slapen. Mocht ze nog weer wat beter gaan een dagje dan kan het altijd verzet worden maar haar borstholte loopt sowieso binnen 3 dagen weer vol.
Afgelopen vrijdag was het vocht allemaal verwijderd en dinsdag begon het weer net niet eten en toen ik gisteren met haar terug ging kwam er wel 300 ml uit haar borstkas. Maar wel 's ochtends in de krabpaal hangen en in de tuin genieten. Het maakt het zo moeilijk, er zijn altijd dingen waar ze nog van geniet...maar als ik te lang wacht en ze wel in een hoekje gaat kruipen ben ik te laat.

Ben kapot en kan alleen nog maar huilen...mijn lieve Mila die ik uit Goes heb gehaald en mij zo getroost heeft met het verdriet om Snoet mocht niet eens 2 zomers bij mij meemaken...
Hoe ze heeft genoten...muizen heeft gevangen en trots ermee naar binnen kwam...haar vrolijke manier van doen, haar liefde voor mij, het altijd bij me zijn....ik kan haar niet missen

En bedankt voor de steun, lief van jullie
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door snorrebaard »

Inderdaad, nu kan je geen andere kant meer op. Het is nu een kwestie van je te concentreren op het lijden dat je wil vermijden. Uit liefde voor Mila. Moest ze zelf kiezen, zou ze het misschien doen uit liefde voor jou. Probeer het zo te zien, ook al zal het gemis er niet minder op worden.
Ik vind dit een zeer droevig verhaal. Ik was zo blij 2 jaar geleden te mogen lezen hoe Mila jou troostte, ik ging er zelf mee in op na het treurige, abrupte einde van Snoetje.
En nu dit. Je hebt haar de mooiste jaren van haar leven gegeven.

Heel mooi geschreven trouwens...
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Rik »

Och arme Mila. Ja, als het vocht zo snel ophoopt dan zal ze zich niet goed voelen. Je verhaal lezend denk ik dat je beslissing ook juist is. Noodgrepen toepassen zijn dan niet in haar belang (tenzij je echt tijd kunt kopen, wat in haar geval dus niet kan). Het is inderdaad moeilijk als ze nog wat goede en fijne momenten heeft maar je moet ook naar het complete plaatje van kwaliteit van leven kijken.

Heel veel sterkte met het afscheid nemen van je lieve Mila.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Dank je Rik, fijn dat je reageert...
Ze heeft maar zo kort bij me mogen zijn....het doet me zo'n pijn...

Het had haar tijd kunnen kopen maar ze weten niet hoe veel...maar wanneer het MCD het afraadt betekent dit dat haar kansen te klein zouden zijn.

Ze lijkt nu ook weer benauwd...wanneer het in de loop van de dag erger wordt (ze stikt niet want haar ene long is goed maar het vocht loopt langzaam weer op en dan krijgt die long het ook moeilijk) moet ik toch weer terug met haar...dan nog 1 keer vocht weghalen en dan evengoed morgen thuis inslapen. Wil niet dat ze vannacht erg gaat lijden in afwachting van morgenmiddag.

Vanmiddag belt de da me nog even en dan overleg ik met haar. heb ik nu nog even tijd om te zien of ze echt steeds benauwder wordt.

Mijn arme lieve BooBoo ....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door castratenkoor »

Sterkte - dit zijn moeilijke heftige dagen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Dank je wel...wilde net een filmpje van haar maken om naar de da te sturen ivm de ademhaling, zie ik haar ineens lekker buiten in de tuin rondstruinen en lekker naar de vogeltjes kijken. Dus laat haar maar even, buiten is ook meer zuurstof natuurlijk. Zo lang ze dit doet ga ik haar nog niet naar de da brengen voor weer vocht weg te halen want dat is zoveel stress nog erbij. Wat moet dat moet, wanneer het niet gaat ga ik natuurlijk wel
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met deze verdrietige situatie. Wat fijn dat Mila nog even lekker van het zonnetje kan genieten, ondanks haar lichamelijke conditie. Ik hoop heel erg voor jou dat ze zich zo goed blijft voelen en je nog een tijdje van haar mag genieten. Heel veel sterkte nogmaals
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Mila heeft longkanker

Bericht door Nina1967 »

Dank je Anne, ik wacht op antwood van de da....nu ligt ze weer in haar iglo en ik wil steeds gaan kijken maar ze heeft ook rust nodig omdat ze kortademig is...ik ben bang dat ze toch nog naar de da moet...ik hou het in de gaten
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Plaats reactie