Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Mainecoonkitten
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2017 17:08

Niesziekte

Bericht door Mainecoonkitten »

Wij hebben een nestje van 5 maine coon kittens... met waarschijnlijk de niesziekte..

Mijn vrouw kwam met 3 kittens binnen die zo goed als overleden waren, maar na 3 uur krabbelde ze weer op en aten en liepen weer rond! De volgende dag herhaalde het zich weer... en nu ligt er momenteel weer een kitten voor dood in bet nestje... wat moeten we doen?? De da heeft soort van antibiotica gegeven maar hetlijkt niks te doen...
Heeft iemand dit meegemaakt en wat te.doen??
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niesziekte

Bericht door Dinky »

Ik heb wel eens gelezen dat je ze beetje suikerwater zou kunnen geven maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er te weinig verstand van heb waardoor ik je adviseer om contact op te nemen met da om te vragen of dat inderdaad goed idee is en hoe je dat beste kan doen.

Zitten voor zover ik weet geen fokkers op dit forum die je kunnen helpen.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Niesziekte

Bericht door Sifra »

Kun je even wat meer info geven? Is het een nestje van jullie eigen poes? Hoe oud zijn de kittens? Kun je ze warm houden? Wat voor antibiotica heb je meegekregen? Waarom denk je aan niesziekte of is dat de diagnose van de dierenarts? Plassen/poepen ze goed?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Mainecoonkitten
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2017 17:08

Re: Niesziekte

Bericht door Mainecoonkitten »

De antibiotica is synulox... de kittens hadden blaren in de bek en op de tongetjes... ze zijn nu op 1 dag na 4 weekjes oud.. de kitten waar ik het als laatst over had loopt ook nu weer door het nestje heen... maar toch blijft het raar..
Vanaf maandag tot en met net gebeurd dit! Dierenarts kon het geen naam geven.. maar na zelf op internet te hebben gezocht kwamen we zelf tot deze conclusie! Papa en mama zijn beiden onze eigen diertjes dus dat is bekend..
Verder hebben sommigen kittens soms witte troebele oogjes ... maar het feit dat ze soms echt letterlijk op het oog... oo sterven liggen en daarna weer opkrabbelen is heel vreemd!
Dorien66

Re: Niesziekte

Bericht door Dorien66 »

Ik zou zsm weer contact opnemen met de dierenarts. Wij zijn geen medici en kunnen vanaf het scherm onmogelijk uitsluitsel geven over wat ze mankeren en wat eraan te doen is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Contact opnemen met dierenarts en eventueel een ervaren fokker. Volgens mij gebruiken ze dextrose bij zulke slap wordende kitten om ze op te krikken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mainecoonkitten
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2017 17:08

Re: Niesziekte

Bericht door Mainecoonkitten »

Kittens krabbelen op en houden het (soms) een paar dagen vol maar blijven inkakken... heeft niemand met dit probleem te maken gehad? Ze zijn nu inmiddels 5 weken
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Heb je wel iets gelezen van de reacties?

Overleg eens met dierenarts en/of ervaren fokkers zou ik zeggen - nogmaals.

Persoonlijk ben ik geen vermeerderaar. Ik heb wel ervaring met het opvangen en opknappen van kittens van 6 weken. Indien nodig met hulp van een dierenarts. En wel eens overleg gehad met Blauwe Russen fokkers.

Mijn mening is dat je daar niet zelf mee moet blijven aanmodderen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Niesziekte

Bericht door Ennakee »

Het zou het Fading Kitten syndroom kunnen zijn. Dat kan verschillende oorzaken hebben o.a. dat de bloedgroepen van de ouderdieren niet matchen, de kittens te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, bloedarmoede enz. zie onderstaande site
Een andere mogelijke optie
Zouden de kittens via de moedermelk iets giftigs binnen hebben kunnen krijgen? Of kunnen ze aan planten geknabbeld hebben die giftig zijn?

Eten / drinken ze wel nog bij de moeder, en zoja hebben ze ook goede ontlasting en urineren ze wel goed etc.

Hebben deze poes en kater al eerder een nest gehad en was dat wel gezond?

In ieder geval niet aan blijven klooien maar DA zoeken die ervaring heeft met nestjes.

Veel beterschap met de ukkies!!

http://www.catster.com/lifestyle/ask-a- ... cat-health

http://www.gfx.dds.nl/kittenopvangtips/virussen.html
Mainecoonkitten
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2017 17:08

Re: Niesziekte

Bericht door Mainecoonkitten »

Bedankt voor jullie reacties! Jazeker we zijn al 2x bij de dierenarts geweest en tot 2x toe weten ze het niet! Vandaar dat we om tips op het forum vragen..
1x antibiotica gekregen en een infuus met vocht en een andere x consult verder .. hoop geld voor gebakken lucht aan hulp! Maar dat fading kitten syn. Staat iets bij van tot 9 weken? Stopt het dan of kunnen ze het tot en met 9weken krijgen?

Nogmaals bedankt voor het meedenken !!
Voorlopig liggen er nu weer 2 k.o!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Niesziekte

Bericht door Ennakee »

Is door jullie DA al advies gevraagd aan de universiteitskliniek in Utrecht?

Stofwisselings problemen of immuun ziekten zijn moeilijk te traceren aan de buitenkant. Er is zeker nog geen bloedonderzoek geweest ...en is de hartfunctie van de kittens wel goed, dat k.o. gaan kan ook met zuurstofgebrek te maken hebben, omdat het hart niet goed functioneert. Dus hartritmestoornissen, die zichzelf op een later moment weer herstellen waardoor de kittens weer levendiger worden.

Ik zou het proberen om een advies in te winnen in Utrecht.
Plaats reactie