Slechte adem

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Slechte adem

Bericht door rian »

Sinds een paar dagen heeft Luna een slechte adem. Ze speelt gewoon en eet gewoon, dus ik denk niet dat ze ziek is.

Ik heb haar wel sinds kort van die Felix kauwsnoepjes gegeven, zou het daar aan kunnen liggen? Misschien zijn die nog te hard voor haar? (Luna is zes maanden)

Ook heb ik in haar mondje gekeken en haar verhemelte (of gehemelte of hoe dat dan ook heet :???: )heeft een bruine vlek. Maar ja, ik weet niet of ze dat altijd al had..... :shock:

Weet iemand hoe dat een kat een slechte adem krijgt?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Rian,

Slechte adem wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door tandsteen en/of tandvleesproblemen, al ik zes maanden best jong om al tandsteen te hebben. Ook anderen gebitsproblemen kunnen er de oorzaak van zijn.
Nu ruikt de adem volgens mij van geen enkele kat lekker, maar laat er anders bij je volgende bezoek bij de DA even naar kijken.

De bruine vlek is hoogstwaarschijnlijk gewoon een pigmentverkleuring, net zoals dat voorkomt op de huid, neus en voetkussentjes.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Kittens wisselen tussen de 3 en 7 maanden en normaal gesproken hoef je hier niet bij te helpen, alleen als er een kies of tand niet vanzelf uitkomt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Ja daar is al ergens een topic over inderdaad. Mijn Teddy heeft dat ook (5 mnd) een tijdje een slechte adem gehad. Dat kan inderdaad door t wisselen van tandjes komen of als er een onsteking ofzo zit.

Kauwsnoepjes kunnen volgens mij weinig kwaad?
En de bruine vlek die kan er inderdaad al langer zitten.

Ff kijken hoe lang het duurt en anders de DA om advies vragen zou ik zo denken. Succes!

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Bij Teddy is het nog steeds niet over, kwamen we gisteren achter.
Sjeee heej, geeuwen op je schoot! Wat een lucht :eyecrazy: :ehand: !
Onze DA heeft er ook al naar gekeken, maar kon niks vinden.
Zou het er dan toch gewoon bij horen? Vind t zo raar.

Bij mn andere katten heb ik dit nog niet geroken.
Ga t nog s navragen maandag denk ik.

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Heeft de DA ook naar zijn maag/buikje gekeken? Soms hoeft het geen tand probleem te zijn.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Volgens mij is het inderdaad zo dat katten van nature niet naar Prodent ruiken. Bij Luna is het inmiddels over, tenminste, haar adem is niet meer ZO slecht! Volgens mij ligt het bij haar ook aan haar voer. We hebben een tijdje Gourmet gehad en Kitekat (vond ze niet te vreten overigens) en nu weer gewoon Whiskas en WEG vieze adem....
Mauw
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Volgens onze DA lag het toch aan het wisselen van tandjes dat Teddy een slechte adem heeft. Dus wanneer deze periode van wisselen voorbij is en hij ruikt dán nog slecht uit zn mond. Dan kunnen we weer verder kijken.

En ik heb ook 's secuur geroken, zijn brokken hebben ook die lucht dus zo gek vies 's het nou ook niet :lol: . Nja, we kijken het hier dus nog ff aan.

groetjes Babiche
Gast

Bericht door Gast »

Je ziet ook wel eens dat je een kat van die Dentabites moet geven. Zodat hun tanden en adem schoon blijven. Maar daarom geef ik mijn katten dus ook weinig vlees, omdat brokken er voor zorgen dat hun tanden schoon en strek blijven. Maar die adem daar ben ik ook niet uit.
Ik denk dar Tommie dus ook zijn tandjes aan het wisselen is hahaha. Dat is handig dit Forum. Nu hoef ik niet naar de dierenarts. hahaha
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

slechte adem

Bericht door Elvisa »

We hebben uiteindelijk toch maar een katje gehaald uit de asiel. Ik twijfelde eerst omdat ik niet een grote woning heb en al een kat. Maar goed, afgelopen dinsdag naar de asiel geweest en eentje mee naar huis genomen. Ze is een half jaar oude poes, op straat gevonden, erg schuw en bang. Ze is inmiddels al een stuk minder schuw, laat zich graag aaien, en spelen begint ze ook al te leren. Een beetje onhandig en niet gericht, maar een echte vooruitgang.

Het enige is dat ze echt een erg slechte adem heeft. Echt een stankje dat je van een meter afstand ruikt als ze zich zit schoon te maken. Ik weet dat het door tandsteen kan komen, maar ze is pas 6 maanden oud. Heeft iemand hier ervaring mee, in het bijzonder bij een jonge kat? Ik hoop dat het op den duur zal verdwijnen want haar mond en tanden zien er verder gezond uit. Over een maand moet ze naar de asiel voor sterilisatie en als het dan niet weg is zal ik het maar aan de DA vragen. Maar omdat ik me toch een beetje zorgen maak, wil ik graag wat ervaringen van anderen horen.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Op zich vind ik katten altijd wel een beetje ruiken naar het eten wat ze eten. Misschien is het ook een kwestie van wennen. Ik bedoel zelf ruiken we ook niet zo lekker als we smorgens wakker worden of knoflook hebben gegeten ;-) .

Maar twijfel je dan zou ik toch even langs de dierenarts gaan. Deze kan er even naar kijken en je indien nodig gerust stellen of je kat medicijnen geven.
Groetjes Gerda
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Femke stonk ook uit haar bek toen ik haar net had en haar lijf ook trouwens...die rook je al van meters afstand :roll: Het was echt een asielluchtje en nu 2 maanden later ruikt ze gewoon normaal voor een kat.

Gelukkig :grin:

Groetjes Hilde
CatsenZo
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2006 17:28
Locatie: eindhoven

Bericht door CatsenZo »

Over het algemeen betekent een slechte adem bij katten dat er iets aan de hand is, dat niet in de haak is!!
Inderdaad, tandsteen is het meest voorkomend, voer heeft ook invloed, maar het kan ook van wormen komen, of van slechte nier-werking. In het laatste geval zal de kat ook slecht eten (kan trouwens ook bij wormen voorkomen)....

We hebben vroeger thuis een poes gehad die van bepaald voor een vreselijk slechte afem kreeg. Gelukkig was ze dol op pepermunt/tandpasta!! hihi

En vlekjes in gehemelte kan inderdaad gewoon pigment zijn. Wat ik bij mijn eigen katten heb ondervonden is dat pigmentvlekken ook op latere leeftijd kunnen ontstaan/groeien. Bij 1 van mijn katten in ieder geval!! kreg met 4 weken ineens een klein zwart plekje bij zijn neus, en op leeftijd van 9 jaar is zijn zwarte plek op tandvlees ineens enorm groter geworden! Raar he? (heb het wel aan da laten zien enzo!! maar er was niks aan de hand!)

greetz, Jenneke
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Kan ontstoken amandelen zijn. Best behandelbaar met prednison. Tenzij ze écht flink ontstoken zijn: gele/rode puist erop. Dan is anti-biotica het best. Eet ze nog wel goed? Door pijn in de keel eten ze soms minder en geven ze wel eens over.
Of anders vaak inderdaad ontstoken tandvlees. Ook bep merken blikvoer kunnen érg slechte adem geven, zoals Gourmet. Evenals vissmaken.
Gebruikersavatar
Elvisa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:54
Locatie: Tilburg

Bericht door Elvisa »

Volgens de DA was het de voer. Na haar sterillisatie heeft ze 10 dagen antibiotica geslikt, en dat heeft ook de slechte adem doen verdwdijnen. Nu krijgt ze ook ander voer, en ze heeft ook geen last meer van slechte adem. Gelukkig maar.
Gesloten