Verkouden katten

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Dat bezit ik niet, Dinky :)
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Ik sloeg gisteren een beetje in paniek.
Ik probeer immers ook al een maand te herstellen van een verkoudheid die steeds terugkomt.
Toen ik dan die hoop diarree en braaksel vond (ik wist niet van wie, van Bijou of van Toby?)
realiseerde ik me opeens... dat is hier gewoon een komplete bacterie, en virussenboel geworden!!! :shock:
Gevolg, grote paniek... alle ramen open, alles wat wasbaar was in de wasmachine gegooid, water gekookt en al hun etensbakjes en drinkbakjes erin gegooid, honderd keer per dag mijn handen gewassen.
Maar ben vandaag al wat kalmer :smile:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Niet in paniek raken hoor, want dan wordt je weerstand nog lager.

Goed ventileren, zorgen dat je de handen wast na een niesbui of neussnuit sessie. Papieren zakdoekjes gebruiken en weggooien.

En eventueel de deurgrepen met een sopje afdoen. En verder uitzieken, extra vit. C en zink voor de weerstand.

Net als een gewone verkoudheid of griep heeft het tijd nodig om beter te worden.

Beterschap voor jullie allemaal
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Dank je Lynx.
Bijou begint er, na 10 dagen ziek zijn, stilaan bovenop te komen, ze heeft zelfs deze voormiddag een volledig pakje natte voeding van 100g opgegeten.
Ze begint ook terug toertjes te lopen en vlijtig overal tegenaan te botsen (ze is blind).
Maar haar gedrag is positief :grin:

Toby is nu 3 dagen ziek, die zit nog wanhopig naar adem te snakken en te snotteren.
Maar ik zag wel dat hij tussenin uit zichzelf probeert te eten en drinken.
Ik ga nog geen victorie kraaien maar voorlopig denk ik wel dat alles goed komt.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

;-) Hallo

Mijn naam is Anneke of Ennakee :grin:

Fijn om te horen dat het dametje er weer bovenop komt.
Ik weet niet of je over een water koker beschikt, door de luchtvochtigheid in huis te vergroten zal bij hem het makkelijker worden om te ademen, en zal het snot beter loskomen in zijn koppie.

Je kunt het vergelijken met stomen voor mensen.

Is het mogelijk dat je hem in de douche of badkamer plaats, waarbij je vooraf de hete kraan heb laten lopen, zodat de ruimte flink dampig is geworden?

Je moet er natuurlijk wel zelf bij blijven.
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Ja ik typte per ongeluk Lynx :)

In de doucheruimte durf ik hem niet goed zetten, die is tamelijk klein en hij is nogal een piet paniek wat kleine ruimtes betreft.
Ik heb wel overal natte doeken op de verwarming gelegd en open regelmatig de ramen, nu het hier regent is dat meegenomen voor de luchtvochtigheid.
Die waterkoker is wel een goede tip, dat ga ik ook nog doen.
Cerna

Re: Verkouden katten

Bericht door Cerna »

Een kat die al drie dagen benauwd is en snottert moet je helpen. Dat kun je toch niet aan blijven zien? Ik zou een flesje Rhinigenta halen bij de dierenarts of vragen of je Doxoral mag, maar dan moet de dierenarts hem wel eerst zien.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Voordat je deze middelen in kunt zetten moet je eerst weten of hier sprake is van een bacteriële besmetting. Ik weet niet of het ook werkzaam is indien er sprake van een virus is.

En dat zal waarschijnlijk dan als eerste uitgezocht moeten worden.
Cerna

Re: Verkouden katten

Bericht door Cerna »

Ennakee schreef:Voordat je deze middelen in kunt zetten moet je eerst weten of hier sprake is van een bacteriële besmetting. Ik weet niet of het ook werkzaam is indien er sprake van een virus is.
En dat zal waarschijnlijk dan als eerste uitgezocht moeten worden.
Is bij mij nooit uitgezocht en toch hielp/helpt het prima :smile:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Dat is alleen maar fijn voor je dieren, toch? :smile:

Maar jij geeft toch ook andere weerstandsverhogers? Is het trouwens nog gelukt de Cholodin als snoepje te voeren?

Ik weet alleen maar dat antibiotica doorgaans geen effect heeft op virussen daarom geven humane artsen het over het algemeen niet bij een griepje of verkoudheid. Het heeft alleen maar een placebo effect. Momenteel is het zelfs zo dat de antibiotica zelfs zeer terughoudend verstrekt mag worden i.v.m. Het risico dat bacteriën resistentie ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Cerna,
het is niet alsof ik het gewoon zit aan te zien.
Toen Bijou 2 dagen niesde, heb ik de dierenarts opgebeld.
Bij onderzoek bleek dat ze een verkoudheid had.
Antibiotica weigerde ze te geven in zo een vroeg stadium omdat het totaal zinloos was en omdat katten van een verkoudheid vanzelf genezen.
Ik moest nog een week afwachten en haar ondertussen aansterken, waarbij ik haar vers vlees gaf (iets anders wou ze niet) en extra vitaminen.

Bijou is ondertussen al genezen, dat had ik overigens al gemeld.
Toby heeft het overgekregen, maar dat is nog een jonge sterke kater.
Na 4 dagen was die er al terug bovenop.

En ja, zonder antibiotica ;)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Goed om te horen dat de snotneusjes weer aan de beterende hand zijn! :cathappy:

Ik hoop dat jijzelf ook weer wat opgeluchter adem kan halen, zowel letterlijk als figuurlijk :pdthb:
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Ja, ik moet al terug tussen beiden komen, Toby die terug wil spelen met Bijou, waarop Bijou moord en brand krijst omdat ze dat niet wil (dat is altijd al zo geweest tussen die twee haha)
Er is terug leven in de brouwerij! :grin:

En ja, ik kan weer opgeluchter adem halen, zowel letterlijk als figuurlijk :smile:

Bedankt voor al jouw steun en hulp Ennakee, dat heeft me heel goed gedaan! :pdtbis:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

:edance: Heel graag gedaan :edance:

Ik wil hier nog wel aan toevoegen, dat nu ze eenmaal verkouden zijn geweest, dit zich in de toekomst kan herhalen. Ik heb het met mijn eigen dieren meegemaakt dat nadat ik zelf de griep had gehad zij een week later aan het snotteren waren. :shock:

Dus dat wil nog even aan je meegeven. Je hebt nu de ervarenheid hoe je hiermee om kunt gaan, dus een eventuele volgende keer niet in de paniek schieten :enaughty: ;-)
Cerna

Re: Verkouden katten

Bericht door Cerna »

Ennakee schreef:Maar jij geeft toch ook andere weerstandsverhogers? Is het trouwens nog gelukt de Cholodin als snoepje te voeren?
Ja, daar ben ik mee begonnen, maar Cerná kwam er niet vanaf en aangezien ze richting de 17 gaat en een longontsteking zomaar op de loer kan liggen, vond mijn da het geen probleem om antibiotica te geven.
Nu krijgt ze dat dus niet meer want 2 maanden Doxoral vond ik wel genoeg :smile: en nu lukt het me om met luchtwegcompositum plus vitamientjes de snotterigheid onder controle te houden.

Cerná vond Cholodin geen snoepje :lol:
Plaats reactie