Verkouden katten

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Hallo iedereen,

ongeveer 2 weken geleden heb ik mijn oudere kattin Bijou laten scheren bij de da omdat ze teveel klitten in haar pels had.
Ze was dus volledig kaalgeschoren, behalve kopje, pootjes en staart.
Na thuiskomst, begon ze na een paar dagen te niezen. Toen dat na 2 dagen niet stopte werd ik bang voor niesziekte en heb ik de da opgebeld.
Na een paar vragen was de da er echter van overtuigt dat het geen niesziekte was en dat ze gewoon een verkoudheid had.
Ze gaf me raad over goede verzorging en ik moest een week afwachten.
Het was een heel gedoe, want Bijou was al mager door haar ouderdom (15-16 jaar)
Uiteindelijk ben ik er in gelukt om haar er bovenop te helpen met vers vlees enz
Ze niest, snottert en proest niet meer, en sinds gisteren begint ze ook stilaan terug haar vertrouwde kattenbrokjes te eten.
Maar.......
Nu is sinds gisteren mijn jongere katertje Toby (1 jaar en 10 maanden oud) ook aan het niezen.
En nu ben ik bang, want..
wat als Toby dat nu ook weer terug doorgeeft aan Bijou???
Een tweede keer overleeft ze dat niet, ze is nu al vel over been.

Heeft er hier iemand ondervinding mee?
Kan de ene kat een verkoudheid terug opnieuw doorgeven aan een kat die daar pas van genezen is?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verkouden katten

Bericht door Sifra »

Ik denk het niet. Tegen een virus dat je net gehad hebt, heb je toch meestal voldoende weerstand. Verkoudheidsvirussen muteren regelmatig, maar toch niet zo snel dat Toby een volledig andere variant doorgeeft. Als je bang bent dat Bijou te weinig weerstand heeft, zou je weerstandsverhogende middelen kunnen geven, zoals L-lysine. Daar weten andere forumleden meer van dan ik. (zie bijv.http://www.medpets.nl/vitaminen+supplementen+kat/ Rechts bovenaan kun je doorklikken naar de Belgische site) Heb je trouwens van de dierenarts ook blikjes Hill's A/D meegekregen? Dat is calorie- en eiwitrijk voer om het herstel te bevorderen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Bedankt Sifra! Nu voel ik me al een beetje geruster!

L-lysine heb ik niet gekocht omdat het een poeder is dat je moet mengen onder hun voeding.
Bijou kennende, gaat ze haar neus optrekken en weigeren op te eten.
Ik geef haar vers rauw rundsvlees, gekookte kip, gekookte vis enz
En ook een beetje tonijn uit blik wil ze wel opeten.
Die Hill's A/D kende ik niet, die zal ik zeker gaan halen.

Nog eens bedankt, het is een pak van mijn hart om te weten dat Toby het waarschijnlijk niet opnieuw zal doorgeven aan Bijou.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verkouden katten

Bericht door Sifra »

Nutri-plus Cat is ook nog een optie. Dat is een pasta, die vaak zo van je vinger of van een schoteltje opgelikt wordt.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Verkouden katten

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of het bij Bijou niet weer terug kan komen. Ik heb twee niezers: eentje (Amber) niest al zes jaar en ik weet nog steeds niet wat het nou is en de da kan het me ook niet vertellen en de ander (Cerná) begon anderhalf jaar geleden na de inenting tegen niesziekte.

Bij Amber hield ik het redelijk onder controle met zo nu en dan een Prednisoninjectie, maar Cerna (16,5) kon het maar niet zelf overwinnen en dan stak ze Amber ook weer aan. Cerná kreeg antibiotica en zodra ik stopte had ze het binnen een week weer opnieuw omdat Amber snotterde. En zo bleven ze elkaar aansteken.

Ik heb Cerná echter nu al een paar maanden snottervrij en dat doe ik op de volgende manier (maar dan moet je wel een meegaande kat hebben :smile: ): ze begint de dag met een lik Nutrigel voor extra weerstand, 2 uur later krijgt ze in een 2,5 ml. spuitje een heel klein beetje Luchtwegcompositum en de rest van het spuitje met Trias Omega (beide van de Groene Os) en dat spuit ik in drie keer leeg in haar bekje.
Verder krijgt ze nog 1x daags een fijngemalen pilletje Cholodin wat ik met een klein beetje zachtvoer vermeng (die pil is behoorlijk groot en is niet zo te geven want dan verslikt ze zich) en dat doe ik in een 5 ml. spuitje wat ik open heb gesneden en spuit het ook in het bekje.

Zowel Trias Omega áls Cholodin maken van je oude(re) kat weer een jonge kat: vacht die glimt, soepel in de gewrichten, eetlust die enorm toeneemt en dankzij Luchtwegcompositum (wat ze 's avonds nog een keer krijgt, maar dan zonder Trias Omega) weer snottervrij!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Ik wil nog graag vermelden, dat de cholodin tabletten bij mij als snoepjes gegeven werden.
Daarvoor heeft je kat wel kiezen en tanden nodig natuurlijk :grin:
Ik gaf de tabletten gehalveerd of als kwart.

Natuurlijk zullen niet alle katten dit makkelijk accepteren. Maar je kunt het altijd proberen
Het is een goed product, dat zeker het proberen waard is. ;-)

Een andere optie zou Reactiv Tonicum Cat van het merk Aniwell kunnen zijn. Dit product is specifiek geschikt voor zieke, verzwakte en oudere dieren, om ze meer energie en weerstand te bieden.

Ook hier verschild van kat tot kat hoe het geaccepteerd wordt. Mijn katten vonden het lekker en dronken het zo op van het schoteltje.
Cerna

Re: Verkouden katten

Bericht door Cerna »

Anneke: ik ga eens proberen of Cerná de pil zo wil eten. Ze is tandenloos, maar brokjes eet ze ook gewoon dus wanneer ik het in vier stukjes snij, moet het lukken.
Bedankt voor de tip!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verkouden katten

Bericht door ErikPhilippus »

Beetje off-topic, en bovendien heb ik weinig verstand van verkouden katten... Dus in tegenstelling tot sommige andere forumleden, kan ik inhoudelijk niet zoveel bijdragen. Maar ik zie wel dat er goede en toegewijde informatie wordt gegeven aan het baasje van Toby en Bijou, en dat vind ik hartverwarmend.
Wou ik gewoon even zeggen, als hart onder de riem.

Groetjes,
Erik

PS Ben wel in een beetje 'ontvankelijke stemming', want ik ging net op de bank liggen, en (echt!) binnen 30 seconden lagen Dali en Gaudi bovenop me, mij met zo'n omfloerste blik aankijkend: 'hebben we het niet goed samen, baasje?' Dus ja, dat is wel speciaal, en iets wat je eigenlijk alleen in dit forum kunt delen...
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Dank je wel iedereen voor de reacties.
Ik zal ze zeker en vast op een beter moment straks allemaal eens goed doorlezen.
Nu even niet, voel me down en moedeloos.
Ik was zo blij dat Bijou aan de betere hand was...
Ben ik net bezig met hun etensbakjes en drinkbakjes goed te reinigen en werd ik opeens opgeschrikt door een grote hoop diaree en braaksel van Bijou.
Ze had vandaag nochtans enkel droge brokken gegeten en een beetje natte voeding.
Voel me momenteel alsof ik aan het vechten ben tegen de bierkaai.
Ene moment gaat alles goed, ander moment lijkt alles terug om zeep.
Ik weet het even niet meer.
Het gaat dan ook door mijn hoofd dat Bijou bijna 16 jaar is en als het weer opnieuw erger moest worden, dat ik haar misschien beter laat inslapen?
Ze is immers ook al 6 maanden blind.
Maar die gedachte zorgt er alleen maar voor dat ik in een bleitbui eindig en dan begin ik me weer wijs te maken, wacht af het komt misschien allemaal nog goed.
Ik ben zo blij met jullie steun, het is momenteel het enige wat ik nu heb.
Nu moet ik eerst ff een bakje troostkoffie en een sigje...
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Toby-bijou

Als ik je laatste berichtje lees zie ik dat je rookt? Klopt dit.

Het is voor de gezondheid van je katjes belangrijk om dit niet in hun bijzijn te doen.
Maar dat begrijp je ook hoop ik.

Sigarettenrook verminderd ook de weerstand van de huisdieren.
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Ik had nog een vraagje.
Bestaat er een spuitbus of spray om een krabpaal of slaapmand te ontsmetten?
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Bedoel je van het verkoudheidsvirus? De mand zou ik wassen, als dit mogelijk is. Op 60 graden dan doodt je iedere vorm van bacterie virus of schimmel.

De krabpaal weet ik niet. Misschien met dettol oplossing, alleen verwacht ik niet dat de katten er dan nog gebruik van willen maken i.v.m. De geur.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het virus zal overleven op dit soort voorwerpen.

Ik las dat Bijou gebraakt had en ook diarree had. Dit kan samenhangen met de verkoudheid maar ook wijzen op iets anders.

Had je ook al het bloed van haar laten onderzoeken?

En verder moet je niet te snel aan inslapen denken hoor, meestal worden er wel oplossingen gevonden zodat de dieren zich weer beter gaan voelen.
Gebruikersavatar
Toby-Bijou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2016 10:58

Re: Verkouden katten

Bericht door Toby-Bijou »

Dank je Ennakee.
Ze slapen veel in hun krabpaal, vandaar.
Het lijkt me inderdaad een onmogelijke opgave om overal het verkoudheidsvirus te bestrijden.
Ze lopen en komen immers bijna overal.
Ik vrees dat ik gewoon het hoogstnodige kan doen en dan zal moeten afwachten.
En ook voor mezelf een beetje afleiding zoeken want ik ken mezelf, katten ziek = bazinnetje ook ziek ;)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Verkouden katten

Bericht door Ennakee »

Dat gevoel ken ik ook, en velen met ons, op deze site

Beterschap voor de katjes en voor jou!!!!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verkouden katten

Bericht door Dinky »

Je zou voor je eigen gemoedsrust misschien de krabpaal met een stoomreiniger kunnen behandelen/schoonmaken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie