Longontsteking door kou?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Longontsteking door kou?

Bericht door Kittyjh »

Kan het zo zijn dat een kat longontsteking oploopt wanneer hij met de kou zelf veel buiten komt? Mijn kat is bijna zover om alleen op stap te gaan buiten. Mijn buurvrouw vertelde alleen dat zij wel eens gehoord heeft dat een kat naar buiten ging en longontsteking kreeg door de plotselinge kou.. Ik wil mijn kat ergens deze week los laten. Hij is wel al regelmatig aan een tuigje naar buiten geweest.

Dank!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door castratenkoor »

Nou eerlijk gezegd lijkt de kou me nog wel het minste risico van loslaten. Een gezonde kat kan prima temperaturen onder nul aan. Als hij een kattenluikje heeft zal hij zelf naar binnen gaat als hij het koud krijgt. Als je hem buiten zet, geen luikje aanbiedt en pas uren laten weer toegang tot het huis geeftm dan kan ik me echter wel voorstellen dat hij op die manier kou vat ja.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door Kittyjh »

Dank voor je antwoord. Dan laat ik hem gewoon naar buiten. Ik heb geen kattenluikje maar doe hem alleen naar buiten wanneer ik hem ook weer binnen kan laten! En ja, ik ben me bewust van de risico's van een kat die buiten loopt (ongelukken etc).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door Anne »

Een kat bouwt een goede wintervacht op mits hij elke dag buiten komt.
Dus dan moet je hem niet ineens midden in de winter naar buiten kwakken
Fijn dat je thuis blijft als hij buiten is, misschien een idee om hem een adreskoker aan zijn bandje te doen, als er dan wat gebeurt...
Ik was vroeger net als jij overigens, ik liet ze gewoon naar buiten behalve snachts, totdat er drie dodelijke ongelukken mij om de oren vlogen,
nu hebben we de tuin afgezet en ik hoef nooit meer te stressen dat er iets met ze gebeurt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Kittyjh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2015 09:21

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door Kittyjh »

Ah op die manier. Ik ga hem inderdaad 's nachts niet naar buiten doen en alleen als ik thuis ben. Er lopen ontzettend veel katten hier in de buurt en ook van hoge leeftijd, er gebeuren altijd ongelukken, maar ik woon gelukkig niet aan een ontzettend drukke weg. Hij heeft al een bandje met adreskokertje en wordt binnenkort ook nog gechipt.

Het is ook nog maar afwachten of hij weer terugkomt, lijkt me wel toch? Hij krijgt op vaste tijdstippen eten en dat weet-ie dondersgoed haha
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door Paasnini »

Wij hebben de tuin katproof gemaakt, erg fijn en hoeft niet duur te zijn. Zo kunnen ze lekker veilig buiten genieten en hoeven wij ons geen zorgen te maken om aanrijdingen, vergiftiging, kogeltjes, vechten met andere katten en bijbehorende ziekten en hebben de buren geen overlast van de ontlasting van mijn katten.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door Ilone »

Als je hem naar buiten wil laten, zou ik dat pas doen wanneer hij gechipt is, én de chipregistratie voltooid is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door Dinky »

Ze zullen geen longontsteking oplopen door de kou maar ze kunnen wel eerder in aanraking komen met niesziekte dan binnenkatten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Longontsteking door kou?

Bericht door Rik »

Kittyjh schreef:Hij heeft al een bandje met adreskokertje en wordt binnenkort ook nog gechipt.
Het is ook nog maar afwachten of hij weer terugkomt, lijkt me wel toch? Hij krijgt op vaste tijdstippen eten en dat weet-ie dondersgoed haha
Mmm, ja, met deze twee zinnen zou je toch wel denken dat je eerst die chip in orde maakt !!

Een ander punt is natuurlijk of hij al gecastreerd is (??). Ik hoop niet dat je hem on-gecastreerd in de buurt rond laat lopen. Buiten het feit dat hij natuurlijk voor ongewenste nestjes kan zorgen kan een on-gecastreerde kat ook gaan zwerven. Zijn "zoek"-gebied wordt snel groter en de kans dat hij niet meer terugkomt dus ook.

Ik had begrepen dat hij eind deze week 5 maanden wordt (overmorgen?). Mijn advies is dan ook nog even te wachten tot hij gecastreerd en gechipt is of daar dus nu al even een afspraak voor te maken en hem pas daarna naar buiten te laten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie