Ventolin(salbutamol)

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Ventolin(salbutamol)

Bericht door sandy »

Heeft iemand ervaring met dit middel en wat de dosering moet zijn?
Mijn eigen dierenarts heeft geen ervaring met katten behandelen met de aerokat. Ik heb ooit alles zelf uitgezocht en sinds 3 jaar krijgt Missy smorgens en savonds en pufje flixotide 125.
Maar gezien ze vaak nog moeilijk ademt, ik zie dr dan echt pompen, lijkt het me verstandig als ik wat in huis heb om te zorgen dat ze makkelijker ademt. En wellicht bij een hoestaanval? Deze tijd van het jaar is altijd moeilijker .
Op advies van een andere praktijk ergens in het land zou ik ventolin erbij moeten gaan geven, maar het addertje, moet de gegevens opvragen bij mijn eigen dierenarts en een afspraak daar maken voor een nieuw behandelplan. Daar begin ik dus niet aan, zo moeilijk kan het niet zijn om te melden wat de dosering moet zijn en of het dagelijks dan moet of alleen bij benauwdheid.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Renatevanderveer

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door Renatevanderveer »

Kijk even in het topic Astma.
Daarin vertel ik over de ervaringen met Aerocat.
Renatevanderveer

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door Renatevanderveer »

Vanaf pagina 3 word de training met de Aerocat beschreven.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door sandy »

Had er al gelezen, maar over die Llysine, dat hoef ik niet te doen, Missy heeft nu voor de tweede keer een opgezette klier bij dr keel, eerste keer door respire pilletjes, en nu waarschijnlijk door de homeopatische druppels die ik eigenlijk voor Jessie had genomen omdat die vocht op dr longen heeft.
Zij heeft bronchitis maar in de praktijk is het allebei hetzelfde.
Gelukkig laat zij zch na ruim 2 maanden met veel geduld oefenen goed puffen, alleen beperk ik het bij haar nog met 1 keer per dag. Meer kan altijd nog.
Ik weet niet of een extra pufje zinvol is, ze hoest niet elke dag maar het gaat 'r moeilijker af en de wintertijd is altijd de moeilijke tijd voor haar.
Had al vaker gelezen over ventolin als extra hulpmiddel en bij een verslag van iemand die dat ook naast de flixotide geeft dat dat goed helpt maar geen dosering aangegeven. Het is voor mij van belang dat ik die hoestbui kan opheffen en ze meer lucht te geven als ik merk dat ze zit te pompen met ademen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Renatevanderveer

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door Renatevanderveer »

Bij Flixotide word enkel effect bereikt als dit dagelijks word gebruikt.
Een soort onderhoudsdosis dus.
Mijn dierenarts, die wel 'gewoon' antwoord gaf, kan Ventolin ingezet worden ten tijde van benauwdheid.
Daarbij wel dagelijks de Flixotide aanhouden, zodat de onderhoudsdosis blijft bestaan.

Sowieso inhaleren ten tijde van hevige benauwdheid word geadviseerd.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door sandy »

Flixotide doe ik altijd 2 maal daags bij Missy, maar ik merk dat ze toch nog wel is moeite heeft met normaal ademen. Alleen schijnt ventolin nogal wat bijwerkingen te kunnen geven?
Het was een praktijk in Den Haag die ik had gemaild, mijn eigen dierenarts weet hier verder gewoon niks vanaf.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Renatevanderveer

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door Renatevanderveer »

Wanneer ik google op Ventolin, vind ik persoonlijk de bijwerkingen meevallen. Ik had erger verwacht.
Het kan de smaakpapillen aantasten, maar alle inhalatie medicatie kan bijwerkingen geven.

Vooral Prednoral geeft bijwerkingen waar je verdrietig van word, onder andere diabetes.
Als ik in jou situatie stond, zou ik de Ventolin achter de hand houden voor noodgevallen.
Wanneer je vermoed dat Missy benauwd blijft, zou ik je dierenarts raadplegen en niet zelf gaan doktoren.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door sandy »

Dat was ik ook van plan, maar weet jij dan toevallig welke dosering ik moet hebben?
Die homeopatische druppels kwamen trouwens van een erkend homeopatische dierenarts af, die trouwens feitelijk voor Jessie waren maarja iederen drinkt dat water, en Missy kan blijkbaar gewoon niet tegen alternatieve middelen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door kansarmedieren »

Is er geen dierenarts in de buurt die je wel kan helpen, het is toch op zijn zachts gezegd heel erg idioot dat een dierenarts het niet weet en ook geen moeite doet om je te helpen. Ventolin is inderdaad voor zonodig als de benauwdheid erg is het zorgt gelijk voor meer lucht. Ik weet niet hoeveel een kat mag hebben ik ben apothekersassistente en misschien moet de Flixotide sterkte omhoog omdat de kat nog zo benauwd is. Zoek gauw een andere dierenarts.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door sandy »

Nee ik heb het al is geprobeerd om de flixotide op te hogen, dat maakt geen verschil. Ik heb op zich verder een goeie dierenarts hoor, alleen hier zijn ze niet bekend mee.
Ik hoop dat er nog iemand is die weet welke dosering ik nodig heb, mischien de laagste maar nemen zodat ik voor nu in elk geval wat in huis heb voor nood.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door kansarmedieren »

Je weet dat het 2 weken kan duren voordat je resultaat ziet met de flixotide?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door sandy »

Ze krijgt het al 3 jaar hoor zoals ik in mn eerste bericht had vermeld.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door kansarmedieren »

Ik bedoel de verhoogde dosering dat duurt dus ook minstens 2 weken.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door sandy »

Is er iemand die me kan vertellen wat de dosering salbutamol/ventolin moet zijn?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Ventolin(salbutamol)

Bericht door kansarmedieren »

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf interessant stuk om te lezen staat ook dosering van ventolin in. 2 tot 4 x daags 1 pf ventolin in acute fase. Maar je dierenarts moet het toch voorschijven die weet het dan toch?
Plaats reactie