Griepje bij katten?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Griepje bij katten?

Bericht door Lily-Banjer »

Hallo iedereen,

Ik dacht zo eens na, en vroeg me ineens wat af. Is het mogelijk dat katten net als wij een najaarsgriepje of verkoudheid kunnen krijgen? Merk namelijk dat Lily een beetje hangerig is. Veel kroelen, aandacht zoeken en gisteren een beetje diarree. Met Banjer gaat het goed. Moet wel zeggen dat ik ben overgestapt op 'goedkoper' voer, aangezien mijn portomonnee premium merken niet toelaat op het moment.

Ik merk gewoon aan Lily dat ze wat anders is, niet echt ziek ofzo maar echt aandacht zoeken bij ons. Dit doet ze normaal veel minder. Ze slaapt sowieso vrij veel, en dit is niet erger geworden. Lily is 1,5 jaar en geholpen. Haar behoefte doet ze gelukkig op de bak, ondanks de diarree van gisteravond. Ook moet ik haar weer ontwormen, en Banjer ook. Hoop jullie zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Groetjes Emma
Likjes en kopstoten van Lily en Banjer
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Dinky »

Het kan komen dat het komt door de verandering van voer waardoor ze niet lekker is, het zou niesziekte kunnen zijn of nog weer wat anders zoals wormen. Valt dus niet echt iets zinnigs over te zeggen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Lily-Banjer »

@Dinky: Bedankt voor je antwoord. Kan denk ik zeker daardoor komen. Als het door het voer komt zou ik me echt lullig voelen, had haar het liefst op Orijen gezet of zelfs KVV, maar daar heb ik gewoon echt het geld niet voor. Ach, ze hebben in ieder geval eten :)
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Anne »

Verkoudheid is zeker mogelijk, hier niezen ze weleens en dan vaak achter elkaar. Is net de een beter dan begint de ander ect.
De diarree kan komen door de voerwisseling, heb je het goed gemengd? Kan ook komen door de wormen
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Lily-Banjer »

@Anne: Heb het voer wel goed gemengd, maar het voer wat ik nu geef (Purina One) is kwalitatief veel minder dan wat ik had (Porta 21). Dus dat zal wel een klap zijn geweest. Wormen kan ook heel goed. Moet ze echt ontwormen haha.
Trots personeel van:
Lily
Cerna

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Cerna »

Waarom denk je dat ze wormen hebben? Hebben ze vlooien? Eten ze veel prooidieren? Of zijn het binnenkatten?

Normaalgesproken moet je een kitten zoals Banjer totdat hij een jaar is, 4x ontwormen, maar Lily is 1,5 en wanneer ze niet buitenkomt is 2x per jaar meer dan voldoende en eigenlijk vind ik dat zelfs overdreven.
Een kat krijgt wormen wanneer hij vlooien heeft, heel veel vliegen eet of regelmatig een muis/vogel. Doet 'ie dat niet dan krijgt 'ie ook zelden wormen.
Ik ontworm mijn katten maar 1x per jaar. Gewoon voor de zekerheid want eigenlijk vind ik het onzin.

Ook al heb je een dunne portemonnee, ik zou niet bezuinigen op het voer en wanneer ze het goed doen op Porta dan zou ik daarmee doorgaan want wat heb je eraan wanneer je 2 euro op voer bezuinigd en vervolgens 30 euro kwijt bent aan dierenartskosten?
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Lily-Banjer »

@Cerna: Banjer is nog maar 1 keer ontwormd. Vind dit niet goed, maar mijn bewindvoerster vind dat het op dit moment niet kan, ontwormen. Wat ik wel erg belangrijk vind, en heel erg vind dat ik niet 2 ontwormingspilletjes kan halen voor zowel Lily als Banjer. Ik voer ze geen prooidieren. Wel heb ik hier een vlooienplaag gehad, gelukkig is deze onder controle. Maar misschien door de vlooien heeft Lily wormen gekregen. Blijkbaar vind mijn bewindvoerster dat er geen geld is voor ontwormings tabletten, laat staan goede voeding. Dit is klink klare onzin, maar helaas kan ik niet bij mijn eigen geld.

Ik wil ook zeer zeker niet bezuinigen op voer, ik wil juist het juist goed doen qua voeding. Als er 'goedkope' voeding word gegeven, sta je enkele jaren later met een mond vol tanden qua gezondheidsproblemen. Ik doe echt mijn best, maar mijn bewindvoerster laat het niet toe.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Ilone »

Je bewindvoerster laat het niet toe...
Wiens verantwoordelijkheid zijn die beestjes? Van jou of van je bewindvoerster?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Cyamytha »

Is heel lastig Ilone in zo'n situatie. Elk extraatje wat niet in het "boekje" staat kan je vergeten. Je kan hoog en laag springen, maar het gebeurd gewoon niet.

Dat is niet wat wij en Lily-Banjer voor de beestjes willen, maar zo is het helaas.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Lily-Banjer »

@Ilone: Ik had mijn katten al vóór ik bewindvoering kreeg. Dat het mijn verantwoording is, weet ik zelf heel goed. Ik kan geen geld gaan sprokkelen als daar beheer over is. En nee, ik kom hier ook niet het zielige meisje uithangen die niet bij haar geld kan als smoes. Ik geef oprecht om mijn dieren, en wil het beste voor ze.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Griepje bij katten?

Bericht door castratenkoor »

Als het mijn situatie was - men krijge een vast weekgeld. Men kope goede kwaliteit kattenvoer. Men gaat besparen door b.v. 1 x per week niet warm te eten maar een boterham te nemen.
Of als men rookt, zou ik persoonlijk stoppen met geld steken in het mezelf ongezond te maken en het geld wat men daaraan overhoudt, daar kan men het beste kattenvoer voor kopen.
(en nu schop ik misschien alle rokers van het forum tegen de schenen, maar dit is een vrij land en met zelf kanker ben ik uiteraard geen voorstander van roken)

En zo zijn er meer onnodige luxe artikelen die men voor zichzelf weg kan laten, b.v. alcohol. Tsja het zijn allemaal keuzes. Het leven zit boordevol keuzes en inventief met geld omgaan kan zelfs spannend en een uitdaging zijn.

Ik ben het met Ilone eens, niet de bewindvoerder is verantwoordelijk voor de katten, maar degene die ze heeft aangeschaft. En het is eigen keuze hoe men het weekgeld verdeelt.
Het is heel logisch dat er geen extra geld wordt gegeven voor kattenvoer en ontworming.

Ik ben misschien heel overdreven daarin, maar zelf geef ik eerst geld uit voor goede gezonde kattenvoeding en daarna kijk ik wat er over is voor mezelf, voor leuke dingen ed. En heb ik makkelijk praten? Ben ik rijk? Nee ik leef zelf van een uikering en heb veel in moeten leveren aan luxe. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee mezelf dingen te ontzeggen voor de katten. Zoals b.v. een nachtje hotel. Met vakantie ging ik al nooit, maar wel eens een rondtocht Duitsland met halverwege een overnachting. Doe ik niet meer. Heb ik geen moeite mee. Een dagje Alkmaar is ook leuk.

Om op de topic-vraag terug te komen. Ja katten kunnen slapjes worden van slecht voer. Ga zelf maar eens een paar weken alleen maar patat en kroketten eten en bekijk dan hoe je je voelt. Deze discussie over het belang van goed voer is ts zelf al 5-6 x begonnen, dan vind ik dat ik mijn (misschien keiharde) mening nu ook wel mag geven. Als men die niet had willen horen, had men de discussie niet voor de 5 of 6-de keer moeten openen.

En dat is mijn eerlijke en persoonlijke mening.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik wil me er niet mee bemoeien, lieve Dinie..
Het fenomeen 'weekgeld' bestaat sinds een tijdje niet meer.
Men spreekt nu over een vrij te laten bedrag, waarin alle vaste lasten van de persoon worden meegenomen.
Kennelijk is in het geval van topicstarter geen rekening gehouden met huisdieren.

Ik vermoed dat ze een zeer verbolgen bewindvoerder heeft..
Verder ben ik het met je eens.
Het vrij te laten bedrag is immers vrij te besteden..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Ilone »

Lily-Banjer schreef:Jullie hebben gelijk. Het kitten kostte niks, die was gratis bij een kennis van ons. Ik had zeker een spaarpotje aan moeten leggen. Dit gaat helaas niet want ik sta onder bewindvoering. Ik krijg 1 keer per week leefgeld, en daar moet ik het mee doen. Mijn vriend zou met de boodschappen ook gelijk natvoer meenemen, maar is dit helaas vergeten. En dus was ons leefgeld opgegaan aan boodschappen voor ons, en dus geen natvoer. Natuurlijk geen opzet, maar boodschappen kan je helaas niet terug brengen. Anders had ik dat zeer zeker gedaan :(

Gelukkig heb ik van Ilone op dit forum een zak kittenvoer gehad, en anderhalve zak grit. Dus brokjes heeft hij in ieder geval nu wel. Hij eet er ook goed van. Zodra ik weer leefgeld krijg, zal ik natvoer inslaan en ontworm tabletjes kopen. Excuses dat ik dit niet gemeld had, maar schaam me er een beetje voor :(

Hoop niet dat dit in verkeerde aarde is gevallen, bedoel hier natuurlijk helemaal niets mee!
Dit is een bericht van eind juli, toen je Banjer net had en hier openlijk op het forum vertelde over je bewindvoering. Dus kom niet aan dat je je katten al had voordat je onder bewindvoering stond....Je had nóóit Banjer erbij moeten halen! Die arme beesten zijn er nu de dupe van...
Katten zijn leuk, kittens uber schattig. Maar als je zelf al amper geld hebt om te eten, dan ben je egoïstisch bezig om er dan tóch nog een kat bij te doen, vind ik.
Heb me lang ingehouden, maar ben er nu toch wel klaar mee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Griepje bij katten?

Bericht door Cyamytha »

Oh die had ik even gemist.

Geen slimme keuze (en dat zeg ik netjes).
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Griepje bij katten?

Bericht door castratenkoor »

Ik ben van mening dat het prima te doen is, deze twee katten goed gezond voer te geven. Banjer deed het goed op een bepaald voer, dan koop je dat toch?

Kwestie van andere keuzes maken! Schuiven met geld. En ja als je dieren neemt moet je er wel eens iets voor laten, zo simpel is het.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie