Help, kitten is verkouden?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Floepsie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:45

Help, kitten is verkouden?

Bericht door Floepsie »

Wij hebben sinds een week een kitten in huis. Hij is 15 weken oud. Afgelopen week heeft meneer zijn tweede enting gehad (niesziekte: Calici en Rhinotracheitis & kattenziekte) en hij voelt zich nu niet zo lekker. Hij niest, heeft groene snottebellen en vochtige oogjes. Hij drinkt en eet wel (zij het minder dan normaal) en ik merk dat 'ie zich niet lekker voelt want hij speelt weinig en ligt veel op de bank. Ook voelt 'ie een beetje koud aan. What to do? Ik ben in elk geval sowieso van plan om morgen even de DA te bellen hierover maar ik hoopte dat jullie misschien ook advies hebben.
Cerna

Re: Help, kitten is verkouden?

Bericht door Cerna »

Dat kan een entreactie zijn vooral omdat ik begrijp dat hij voor de enting niet ziek was.

Wanneer het een volwassen kat was zou ik zeggen: zie het even aan, maar bij zo'n hummel vind ik dat riskant vooral omdat hij groen snot heeft.
Morgen niet bellen, maar naar het spreekuur gaan. Waarschijnlijk krijg je een antibioticakuurtje (Doxoral werkt erg goed) mee of neusdruppels (Rhinigenta) maar dat is lastig geven bij een beweeglijk kitten. En wanneer je het niet vertrouwt ivm de temperatuur (kou is riskanter dan warm) dan zou ik nu bellen. Er heeft altijd wel een dierenarts dienst.
Floepsie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:45

Re: Help, kitten is verkouden?

Bericht door Floepsie »

Bedankt. Kon zelf niet zo goed inschatten in hoeverre dit ernstig is. Mijn andere kat heeft het ook weleens gehad en die knapte binnen een weekje zelf op, maar dat is een volwassen poes. Ik ga morgen gelijk bellen voor een afspraak.
Floepsie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:45

Re: Help, kitten is verkouden?

Bericht door Floepsie »

Neusdruppeltjes & oogzalf meegekregen. Meneer is vandaag weer wat actiever gelukkig. Als dit niet helpt krijgen we AB tabletjes maar dit was milder zei de DA. Hoop dat het snel over gaat!
Cerna

Re: Help, kitten is verkouden?

Bericht door Cerna »

Wanneer je Rhinigenta hebt meegekregen, dat is ook antibiotica dat zeer plaatselijk en zeer doeltreffend werkt. Het enige nadeel vind ik dat je goed moet kunnen mikken en dat de kat wel mee moet werken anders komt het niet in de neus maar overal elders. En het moet minsten 4x maar liever 6x per dag.
Succes gewenst dus!

Hopelijk knapt "meneer" weer snel op!
Plaats reactie