Banjer

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

Hallo iedereen,

Banjer zit weer eens te kwakkelen. Het zit zo. Ik heb Banjer sinds vorige week donderdag, en hij niest al sinds dien. Ik ben een dag of 3 geleden naar de da gegaan, en daar kwam uit dat hij 'voorste luchtwegen infectie' heeft. Nu zit hij aan de amoxicillin, 50 mg. De da zei dat ik 2 x per dag een kwartje moest geven, maar nu was ik in de war met een ander geneesmiddel en heb ik hem perongeluk een halve x 2 gegeven, oftewel een hele per dag. Nu ben ik écht heel erg bang of ik hem vergiftigd heb. Hij trilde voorheen al, vaak na het eten of als hij rustig is. Nu doet hij het iets vaker en zucht er ook bij. Moet ik de da bellen, of het zo laten? Spelen doet hij overigens ook, maar is wel ietwat duffer dan voorheen. Eten doet hij ook goed en drinken ook.

Hebben jullie advies? Voel me zo lullig :'(

Edit: Hier is de bijsluiter van het middel

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... lavaseptin
Laatst gewijzigd door Lily-Banjer op 30 jul 2015 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Banjer

Bericht door Dinky »

Lastig om van afstand in te schatten maar ik zou altijd even telefonisch overleg plegen met de da!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Banjer

Bericht door Rik »

Ik heb het nog even niet opgezocht wat een "overdosis" amoxicillin kan betekenen.

Maar... altijd... bij twijfel gewoon even de DA bellen. Dit is altijd het snelste. En je hoeft je echt niet lullig te voelen. Je zult echt niet de eerste zijn die dit overkomt. En het is beter om het zekere voor het onzekere te nemen. Daar zal de DA het ook wel mee eens zijn.
Laatst gewijzigd door Rik op 30 jul 2015 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

@ Dinky: Hij slaapt nu, voor de rest is hij nu net een zieke peuter: Hele tijd bij mama willen liggen. Heb hem in het raamkozijn gelegd, lekker warm daar. Hij bleef maar snotterige oogjes houden, en een vies neusje. Dacht eraan om de dosering ietwat te verhogen door middel van een halfje per keer. Hier was ik dus in de war, want realiseerde me op de een of andere stomme manier niet dat dat dan een hele per dag werd. Lekker slim weer.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Banjer

Bericht door Rik »

Wat is het gewicht van Banjer?

(grrr. je hebt hem wel met wat kinder... uh... kittenziektes uit het nest mee gekregen. Maar dat komt vaker voor)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

@ Rik: Bij de da woog hij 1,5 kilo. En daar heb je zeker gelijk in. Maar kon die oogjes niet weerstaan hihi.
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Banjer

Bericht door Rik »

Op die site die jij gaf staat ook voor 1-2kg 2x daags ½ "tablet Clavaseptin 50mg". Dus als dat inderdaad exact dezelfde is dan zal het op zich meevallen. Er staat zelfs dat bij ernstige infectie de dosis verdubbeld kan worden. (Maar bij die maatgeving gaan ze wel van 2kg uit zie ik) Ik zou dus niet in paniek raken maar gewoon even de dienstdoende DA (of assistente) bellen. Zo'n vraag zal echt wel vaker voorkomen. Meestal neemt de assistente de vraag even aan en vraagt ze het tussendoor even aan de DA.

Dit staat er overigens over de overdosering:
Overdosering (symptomen, procedures in noodgevallen, antidota)
Bij driemaal de aanbevolen dosering gedurende een periode van 28 dagen, werd een verlaging in cholesterolwaarden en perioden met braken waargenomen bij katten en werd diarree waargenomen bij honden. In geval van een overdosering wordt symptomatische behandeling geadviseerd.
Dus bij een overdosis kijken ze naar de symptomen en zullen die behandeld worden.

Maar hier hebben ze het dus over 3x de aanbevolen dosering gedurende 28 dagen. Daar zit jij dus nog lang niet aan :)

Ja... als je eenmaal naar een nestje gaat kijken ben je eigenlijk al verkocht :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

@ Rik: Pfoe, valt het gelukkig nog mee. Hij speelt en eet goed, drinkt goed en gaat goed naar de bak. Al heeft ie net wel weer een soort van 'ongelukje' gehad. Dan blijft er een 'poepketting' hangen aan zn billetjes, en die sleept ie door heel het huis. Maargoed, is wel mooie vaste ontlasting. Bedankt voor de research Rik, appreciate it!
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Ilone »

1,5 kilo? Hij was toch nog maar 8 weken?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

@ Ilone: Ja dat zeiden ze waar hij vandaan komt. Denk dat ik trouwens abuis was met 1,5 kilo. Er stond 1,05 kilo op de weegschaal van de da. Dus denk dat ik een beetje in de war was. Fijn om discalculie te hebben :(
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Banjer

Bericht door Rik »

En inmiddels is Banjer alweer 9 weken :)
Heb je overigens een (digitale) keukenweegschaal? Het kan handig zijn om de komende weken de groei een beetje in de gaten te houden. (Dus groei ongeveer 100 gram per week, maar we hebben er hier op het forum een paar baby's bijzitten die veel harder groeien :lol:)

Een grof lijstje. (1,05 kg voor 9 weken zou dus prima zijn. 1,5 kg zou inderdaad erg zwaar zijn voor 9 weken)

Code: Selecteer alles

(Europees korthaar) 
Leeftijd  Gemiddeld 
weken     gewicht/gram 
       1  205  
       2  285  
       4  430  
       6  600  
       8  810  
      12  1200 
      18  1920 
      25  2800 
      40  3300 
(bron)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

@ Rik: Ah, dankjewel! Heb helaas geen keukenweegschaal. Maar een keertje aanschaffen denk ik :)
Trots personeel van:
Lily
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Ilone »

Nja, het kán wel (die van mij waren ook rond de anderhalve kilo met 9 weken) maar dan heb je doorgaans een groot ras. 1,05 past beter bij een htk kitten van 8 a 9 weken ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

@Ilone: Ja dat vind ik ook. Was abuis hihi :)
Trots personeel van:
Lily
Lily-Banjer
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2015 00:39
Locatie: Dordrecht

Re: Banjer

Bericht door Lily-Banjer »

Nou heb ik nog een vraagje met betrekking tot Banjer: Is het mogelijk dat hij trillende schokjes kan maken door die voorste luchtwegen infectie? Dit doet hij al sinds hij bij ons is. Nu ligt hij op schoot en doet hij het weer. Hij trilt eerst best erg, zitten een paar seconden 'rust' tussen en dan begint het weer. Ook als hij eet staat hij helemaal te shaken. Ook lijkt het alsof hij soms een beetje 'ongecoördineerd' is qua bewegingen. Ik zat zo even te researchen op het internet, en las iets over cerebelaire ataxie. Hebben jullie hier ervaring mee?
Trots personeel van:
Lily
Plaats reactie