Niesziekte of chronische neusverkoudheid, wat te doen?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Bailey2004
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jul 2015 12:43

Niesziekte of chronische neusverkoudheid, wat te doen?

Bericht door Bailey2004 »

Hallo,

Mijn Perzische poes Bailey heeft al zo lang ik haar heb een chronisch verstopte/snotterige neus. Ze laat altijd (bruinige) spetters achter op de muren en de grond, maakt een soort snorkelende 'eenden-geluidjes' en heeft altijd traanogen. Waarschijnlijk is haar neusje te plat gefokt, met alle bekende gevolgen van dien. Of het niesziekte is weet ik niet zeker. Dit heeft de DA in ieder geval nooit bevestigd.

Ze is bijna 11 jaar oud en ik merk dat naarmate ze ouder wordt haar neusklachten steeds erger worden. Het baart mij best wel zorgen, omdat ik het zielig vind dat ze het zo benauwd heeft en constant loopt te pruttelen. Ik zou het vervelend vinden als we haar ooit moeten laten inslapen vanwege dit probleem, aangezien ze voor de rest nog heel levendig en vrolijk is.

Ze heeft eerder al eens antibiotica gekregen. Dit helpt maar voor even en daarna komt het weer terug. Ook heb ik eens een homeopathisch middeltje gebruikt voor het verhogen van haar weerstand, maar dit hielp niets. Ook heb ik een aantal keer met haar gestoomd, door haar in de kattendraagmand te zetten met een handdoek er overheen en een bak met stomend water met eucalyptus er in. Dit geeft verlichting, maar pakt het probleem niet aan.

Wie heeft hier ervaring mee? Bestaan er bepaalde operaties om haar minder benauwd te maken? Zijn er andere manieren om haar neusklachten te verminderen, zodat ze beter kan ademen? Een dierenartsassistente verwees mij onlangs door naar de KNO afdeling van het dierenziekenhuis in Utrecht. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niesziekte of chronische neusverkoudheid, wat te doen?

Bericht door Dinky »

Zelf geen ervaring mee maar wel vaker gelezen over neuscorrectie bij een kat.
Hier is het topic hier op het forum erover: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 66&t=26637
Daarin staan ook enkele verwijzingen naar andere bronnen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie