Chronische niesziekte: operatie? Ervaringen?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Liekemieke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2014 23:41

Chronische niesziekte: operatie? Ervaringen?

Bericht door Liekemieke »

Hallo: kort even de situatie. Ik zit met een kat van één jaar oud die al sinds we haar adopteerden chronische niesziekte heeft. De hele dag snottert ze, neusje zit constant dichtgeplakt met snot. Ik loop bijna letterlijk met mijn papieren zakdoekjes achter haar aan.... Iedereen is constant bezig dat ik haar moet laten inslapen maar ze is nog zo jong en meestal is ze energiek en speels. Allleen soms zit het zo verstopt dat ze zit te hijgen.... Verder is ze wel perfect gezond, longen ook helemaal in orde.

We hebben al een hele reeks van antibiotica, kuren, medicatie (vb. Baytril, engystol...)... gegeven: geen effect. Ook verschillende middeltjes om de weerstand omhoog te helpen zoals L-lysine en Echinacea, echt maandenlang gegeven, geen effect! Spuitjes, pilletjes, kweekjes, bloed laten trekken... de hele mikmak, ik geloof dat we in de 11 maanden dat we haar hebben zo'n 25 keer bij de dierenarts langsgegaan zijn. We hebben haar neusholtes al laten spoelen en hebben zelfs al aerosol geprobeerd (gevolg bloedneusje maar nog steeds evenveel snot). Nu heeft de dierenarts voorgesteld om een CT-scan te maken en afhankelijk waar het snot zich bevindt is er mogelijk een soort operatie waarbij een gaatje in haar schedel wordt geboord tot in de sinusholtes, dan wordt er een slangetje doorgestoken en moet er drie weken lang dagelijks enkele malen gespoeld worden.

Iemand die ervaring heeft met dit soort operatie? Of iemand die nog enig wondermiddel kent dat misschien nog kan helpen? Ik grijp niet graag terug op dat soort drastische operaties... maar constant met een plak- en snotneusje rondlopen en volgens mij ook hoofdpijn (want ze duwt soms haar kopje echt tegen mijn handen en als ik dan quasi-hard masseer zie je dat ze geniet) rondlopen is toch ook geen fijn leven hé? :s
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Chronische niesziekte: operatie? Ervaringen?

Bericht door Adriana »

jullie hebben al heel wat afgetobd.. en als ik het rijtje middelen zie dan zit daar zo ongeveer alles wel in..
op het forum hebben we in een aantal gevallen baat bij middelen van huisdierendokter, zoals eurologist, backmotion, rejoint en destress.
http://www.huisdierendokter.nl/inchinesekruiden.html

je hebt al echinacea gebruikt maar het ene preparaat is het andere niet.. missch voordat echt tot drastische ingrepen wordt overgegaan zou je hun echinacea nog een tijdje kunnen proberen en wellicht in combi met het middel destress..
en houd in je achterhoofd dat ze ook moet herstellen van een aantal soorten medicatie, waaonder antibiotica-kuren.. dat is een behoorlijke aanslag op de darmflora, waardoor ook haar weerstand een knauw krijgt.
en niesziekte is kwestie van virus, besmetting, weerstand en vaak ook nog wel stress..
lees als je wilt bij huisddd in de linkerverticale kolom de info over niesziekte door en ik denk dat je dit, gezien onze doorgaans erg positieve ervaringen, zeker nog zou kunnen proberen..

wat krijgt ze te eten, af en toe wat rauwe geblancheerde kip of kalkoen en kan ze vers gras eten..?
dit lijkt me wel een geval voor tarwegras, even hier zoeken (zoekfunctie zit rechtsboven) op tarwegras. dat is makkelijk te kweken en bevat veel goed opneembare stofjes zoals vits, mineralen en enzymen in de natuurlijke staat. katten eten het wild eten vrij veel gras en kwaad kan het dus niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronische niesziekte: operatie? Ervaringen?

Bericht door nellebel »

als haar longen schoon zijn zal het vooral dus voor in de holtes zitten. is er al gekeken of het geen allergie is? dat ze daarom een snotneus heeft. is het echt dikke snot en heeft ze gewoon een flinke loopneus wat opdroogt in korstjes aan haar neus.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Chronische niesziekte: operatie? Ervaringen?

Bericht door kansarmedieren »

Hier in het asiel hebben ze al een paar keer succes gehad met gewoon holtes spoelen (niet boren of zo wel onder narcose) en dan een kuurtje Azitromycine er achter aan.
Liekemieke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2014 23:41

Re: Chronische niesziekte: operatie? Ervaringen?

Bericht door Liekemieke »

Hallo,

sorry voor de late reactie. Met de CT-scan te doen hebben we ontdekt dat er niets meer aan te doen valt. Blijkbaar waren we al maanden in de verkeerde richting aan het zoeken. Onze kat heeft geen chronische niesziekte. Het blijkt dat het grootste deel van het tussenschot in haar neus weggerot is in de periode dat ze nog niesziekte had. Hier kan niets meer aan gedaan worden. We zullen dus haar hele leven achter haar aanlopen met onze papieren zakdoekjes om de snottebelletjes weg te vegen. Ik vind het zo zielig voor haar. Ze heeft er een hekel aan als ik met mijn zakdoekjes afkom en haar belonen is ook al geen simpele opdracht want ze lust zo weinig...
Liekemieke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jul 2014 23:41

Re: Chronische niesziekte: operatie? Ervaringen?

Bericht door Liekemieke »

Adriana schreef:en houd in je achterhoofd dat ze ook moet herstellen van een aantal soorten medicatie, waaonder antibiotica-kuren.. dat is een behoorlijke aanslag op de darmflora, waardoor ook haar weerstand een knauw krijgt.

wat krijgt ze te eten, af en toe wat rauwe geblancheerde kip of kalkoen en kan ze vers gras eten..?
dit lijkt me wel een geval voor tarwegras, even hier zoeken (zoekfunctie zit rechtsboven) op tarwegras. dat is makkelijk te kweken en bevat veel goed opneembare stofjes zoals vits, mineralen en enzymen in de natuurlijke staat. katten eten het wild eten vrij veel gras en kwaad kan het dus niet.
Ze heeft sowieso al wat moeite met haar darmflora, In het verleden hebben we haar af en toe wat probiotica moeten geven. Verder krijgt ze speciale voeding van royal canin (gastro-intestinal). We hebben lang moeten zoeken naar voeding waar ze geen diarree van kreeg en hiermee is ze al maanden diarree-vrij. Ze kan gras eten want ze mag naar buiten maar weet niet of ze dat doet. Ik heb ooit eens kattengras gezaaid en dat groeide goed, maar ze bekeek het niet ;) Ze is heel moeilijk in eten. Ze lust niets van kattensnoepjes, is heel moeilijk wat betreft natte voeding en lust geen kattenmelk of kattenyoghurt...
Plaats reactie