ernstig zieke en verwaarloosde kat

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
winterkoning
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2014 23:51

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door winterkoning »

qua dierenarts heb ik in het weekend niet zoveel keuze hier, ze werken samen en in het weekend is er maar eentje met dienst, of ik moet heel ver gaan rijden. Maar ik dacht dat hij dood ging en dus wilde ik snel. Morgen misschien naar een andere DA. Maar is dit dan wel normaal voor een zieke kat ? Ineens zo slecht ? Ik vind het toch vreemd, net als het poepen terwijl hij ligt. Misschien is hij te zwak om ergens apart te gaan zitten om zich te ontlasten. En ik heb hem zichzelf niet een keer zien schoonmaken en ik dacht dat katten zo schoon waren ? ook vanwege zijn ziekte natuurlijk.

Ik hoop maar dat de antibiotica werkt. best kans dat hij zich dan beter voelt.

Bedankt voor de link, ga gelijk even kijken.

Lian
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Kattebeest »

Katten zijn inderdaad heel schone dieren maar niet als ze erg ziek zijn.
Ontlasting laten lopen is geen goed teken. Hij zal waarschijnlijk te zwak zijn om op te staan en een plekje te zoeken om te gaan poepen. Omdat er geen sprake is van letsel en verlammingsverschijnselen door het letsel denk ik dat hij inderdaad veel te zwak is om het op een normale manier te doen.

Ken het probleem met dierenartsen en lange reistijd. Je had geen keus en hebt goed gehandeld.
Het enige wat je vannacht verder kan doen is zorgen dat hij er lekker bij ligt, schoon, warm dekentje of mandje. En eten en water dicht bij hem in de buurt zetten zodat hij niet hoeft te lopen.

Duim heel hard dat de medicijnen hun werk doen en hij het redt. Verdienen jullie :smile: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Cari »

Hè bah, wat een vervelende ontwikkeling! Ik snap die arts ook niet. Hoezo "je hebt geen keus.."?
Novacam is de pest voor een kat met hart-, lever- of nierproblemen en de kans dat één van deze dingen speelt, is bij zo'n kat heel groot. Het heeft niets te maken met bijwerkingen, zijn organen zijn misschien gewoon niet meer in staat een dergelijk gif kwijt te raken. Novacam is een ontstekingsremmer, maar wie zegt dat hij een ontsteking heeft??
Ik duim voor jullie dat hij de nacht goed doorkomt. Ik zou hem even geen eten meer geven, maar wel water als dat lukt. Was hij trouwens niet uitgedroogd? Geen infuus gehad?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
winterkoning
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2014 23:51

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door winterkoning »

hij was niet uitgedroogd. Hij had ook gewoon goed gegeten en gedronken.

Heb hem net een paar ml water gegeven, hij wilde niets hebben, geen eten en geen drinken.
Hoeveel moet een kat drinken op een dag ?

Ik ben er helemaal naar van. Is altijd de ellende als je een dier in je hart sluit...voor je het weet heb je er verdriet van.

Lian
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door BloemTetsu »

Wat een nare ontwikkeling. De duimen draaien hier.

Een kat drinkt ongeveer 50 ml per kilogram gewicht. Maar extra water daarboven kan geen kwaad om zijn nieren te spoelen. In natvoer zit ook vocht.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Kattebeest »

Als hij niet is uitgedroogd en vanmiddag nog heeft gedronken zou ik het toch maar even zo laten. En hij heeft alleen natvoer gehad vandaag? Bestaat voor 80% uit vocht en dat heeft hij in ieder geval binnen. Als hij namelijk echt niet wil geeft het stress en daar zijn katten erg gevoelig voor.

Mocht hij morgenochtend nog niet gedronken hebben (aantal ml afmeten en in waterbakje doen, weet je precies of en wat hij heeft gedronken) kan je altijd nog geven.
Op internet vindt je allerlei therorieën over de hoeveelheid water die een kat per dag moet drinken. Laatst kwam ik 50 ml per kilo kat tegen als ze alleen droge brokjes krijgen. Mijn kater krijgt zowel brokjes als natvoer en drinkt tussen de 100 en 150 ml per dag.

Ja, zo'n dier raakt je. Hij had geen beter baasje kunnen treffen.

Edit: sorry Bianca, je was me voor ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
winterkoning
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2014 23:51

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door winterkoning »

Ik zit net te lezen over Metacam en novacam, (meloxicam) en ik ben bang dat dat er wel eens wat mee te maken zou kunnen hebben. Ik blijf het vreemd vinden dat hij tot vanmiddag zo goed was en ineens niet meer, maar dood en dood ziek. Ik heb gelezen dat met name overdosering een probleem is, en aangezien deze kat sterkt vermagerd is zou het kunnen dat hij teveel heeft gehad, en hij heeft het vanavond weer gehad. Ik had nog gevraagd of het geen kwaad kon n.a.v jullie bericht, maar volgens de DA had de kat een ontstekingsremmer nodig, omdat hij helemaal vol zat en nauwelijks nog kon ademen.

Zijn snotneus lijkt minder te zijn, er komt nu niets meer uit maar hij rochelt nog wel. Maar eten, drinken en lopen doet hij niet meer.

Ik heb een hond gehad met nierfalen die ik twee jaar thuis heb behandeld, we hebben twee jaar lang thuis onderhuids infuus gegeven en aangepaste voeding, dus Ik weet er wel wat van. Helaas weet ik niets van katten.

Als hij morgen nog leeft dan ga ik naar een andere DA om zijn bloed te laten testen.

Lian
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Adriana »

wat een verschrikkelijke nare berichten allemaal!
hoop dat je zwarte lieverd de nacht doorgekomen is!
en ja, je hecht je erg snel aan een dier, zeker als-ie zo ziek en hulpbehoevend is.
de meeste dierenartsen doen heel laconiek over de meloxicams, maar we weten hier wel beter. ..
en je moet als klant van goeden huize komen wil je een dierenarts ervan weerhouden om het te spuiten, ze gebruiken het als haarlemmerolie, net als voorheen antibiotica..

hoop dat jullie vandaag de dierenarts nog halen en dat hij er niet al te slecht aan toe is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door castratenkoor »

Het kan ook leververvetting zijn. Als katten een poos niet gegeten hebben en dan wel weer gaan eten, zoals jullie vondeling, dan kan de lever dat vaak niet aan.

Ik duim mee dat hij het gaat redden. De lieverd verdient het zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Dinky »

Vind het vooral jammer dat de DA geen bloedonderzoek wilde doen onder het motto dat daar toch niets uit zou komen.......
Hierdoor heeft de DA geen idee gehad hoe de nieren ervoor stonden voordat hij metacam inspoot terwijl dat niet gegeven mag worden bij nierfalen.
Ook de lever zou inderdaad het probleem kunnen zijn door te lang niet eten (katten mogen namelijk niet vasten zoals honden).

Hoop dat deze jongen de nacht doorgekomen is en jij nog wat voor deze jongen kan doen. Duimen draaien!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Ikey »

Wat ontzettend goed dat jullie je hebben ontfermd over deze zieke kater!

Hoe gaat het nu?? Is hij de nacht doorgekomen? Ik zou op zoek gaan naar een andere da. Eentje die nog wel wil helpen en onderzoeken wil gaan doen, bloed ed, om erachter te komen wat er precies aan de hand is. Het kan katten hiv zijn, maar dan is dat aantoonbaar. Als je weet wat er precies aan de hand is, kun je hem gericht helpen. Dan wel met medicijnen, dan wel door hem te laten inslapen...
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
winterkoning
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2014 23:51

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door winterkoning »

Hij is de nacht redelijk goed doorgekomen. Hij loopt weer een beetje, maar echt maar een paar stapjes naar mij toe als ik binnenkom, en dat gaat hij direct bij me liggen. Hij heeft ook weer wat gegeten. Waar ik me zorgen om maak is dat hij niet plast.
Ik had dat gisteren aan de DA gevraagd, en die zei dat zijn blaas niet vol zat. Ik ruik wel dat hij een beetje heeft geplast op zijn kleedje, maar dat was gisteren al.

Vanmorgen even de DA gebeld over die novacam, maar dat heeft hij gelukkig niet gekregen. Het was Norocarp, en dat is echt wat anders. Zijn handschrift was onleesbaar op het papier dat hij had meegegeven voor het asiel, dus ik had het niet goed gelezen. Gelukkig.

Verder heeft hij vanmorgen wat gegeten, ik had blikvoer geprobeerd, brokjes geprobeerd en dat wilde hij allebei niet. Toen vers vlees geprobeerd en daar viel hij op aan. Dus ik heb dat gauw wat aangelengd met water ( het is een soort van Carrnibest) zodat ik zeker wist dat hij ook wat water binnen zou krijgen. Het bakje was helemaal op. Maar hij was op een bepaald moment zo moe dat hij ging liggen en met zijn kopje in het eten lag, en nog doorat ook. Echt zielig.

Maar goed, hij loopt weer een beetje en verder laat ik hem maar rusten. Vanmorgen zijn antibiotica gegeven ( druppels) en zijn snotneusje lijkt al minder. Wel rochelt en hoest hij nog veel, je hoort hem ademhalen.

Lief is wel dat als ik hem aai hij nog steeds spint.

Een vriendin van mij zei dat als een kat een tijd niet heeft gegeten hij niet ineens weer veel eten kan verwerken, dat zijn lever dat niet aankan. Hoe moet ik dat dan opbouwen ? Zeker als hij heel graag wil eten ? Of zou de crisis van gisteren daardoor kunnen zijn gekomen en is het dan nu ok ?
Ik geef hem nu in ieder geval geen eten meer, pas vanavond laat weer. Ik denk dat dat beter is?

groetjes
Lian
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Anne87 »

Je kan hem elke paar uur een klein beetje te eten proberen te geven. Vers vlees is in principe prima. Ik weet niet of je een speciale kattenvariant geeft van KVV, maar let op dat de hondenvariant niet geschikt is als totaalvoer voor katten. Ik geef zelf Tinlo aan de katten hier, en dan dus de kattensoorten. Van de specifieke smaken (tonijn, eend, konijn, etc) moet je binnen 2 weken 5 smaken voeren om een compleetvoer te hebben, maar je kunt ook 'cattery' voeren en die is wel compleet. Is hier gewoon te krijgen bij de Pet's place.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Kattebeest »

Zelf geen ervaring met leververvetting maar dat gaat volgens mij niet van de ene op de andere dag over. Daar weten andere forumleden meer over.
Bloedonderzoek kan uitwijzen hoe zijn lever er voor staat en zijn niertjes en of hij bloedarmoede heeft etc. etc. Maar snap ook dat je de kater even wat rust gunt.

Wanneer voor het laatst geplast, voor het laatst natvoer gegeten, voor het laatst gedronken?
Mijn kater drinkt tussen de 100 en 150 ml per dag, krijgt zowel brokjes als natvoer (is ook voor een groot deel vocht) en plast 3x per etmaal. Soms 4x. Een hond plast veel meer, drinkt ook veel meer.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door castratenkoor »

Het beste is inderdaad veel malen per dag kleine beetjes geven 40 - 50 gram zou ik zeggen. Dus de helft van 85 gram blikje per keer.
Rauw vlees - 1 eetlepel met kop erop.
Dan heb je meer kans dat de lever het overleeft.

Fijn dat hij de nacht goed is doorgekomen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie