ernstig zieke en verwaarloosde kat

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
winterkoning
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2014 23:51

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door winterkoning »

Volgens mij is KVV voor katten en honden precies hetzelfde.
Alleen kunnen katten geen grote botten aan, dus als je echt barft dan moet je oppassen, ook lusten ze niet zo graag pens schijnt het. En als je barft heeft een kat geen groenten nodig waardoor de percentages anders liggen dan barf bij honden, maar KVV ( dus zonder groenten en granen) is precies hetzelfde voor honden en katten.

Wij voeren onze honden al jaren rauw, wij stellen zelf samen en we hebben zelfs onze pups afgespeend op rauw. We hebben rollen in de vriezer liggen voor noodgevallen en als we weg moeten, dat is makkelijker , en daarvan heeft de kat dus wat gehad. Ook geven we vismix aan de honden ( ook rauw) en ik denk dat de kat dat ook wel zal lusten.

De kat heeft een uur of 3 geleden voor het laatst gegeten, niets gedronken maar ik had dus water bij het rauwe vlees gedaan. Omdat dat van zichzelf ook al water heeft heeft hij denk ik redelijk wat water binnen gekregen. Ik zal dat straks weer doen, zodat ik zeker weet dat hij vocht binnen krijgt. Ik heb hem niet zien plassen of poepen. Laatste keutel was gisterenavond om 18.00 uur.

Is het feit dat er nu weer wat leven inzit een goed teken ivm zijn lever ? Ik twijfel nog over de DA, die heeft zo spreekuur ( onze eigen DA) dus daar zou ik naar toe kunnen gaan.
Hij is alleen vrij zwak dus ik weet niet of dat verstandig is. Aan de andere kant, een bloedonderzoek kan veel zeggen.

wat denken jullie ?
groetjes
Lian
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Adriana »

heb daar even over lopen piekeren.. kan me voorstellen dat het je aan het hart gaat nu met hem te lopen slepen..
misschien kun je met de praktijk afspraak maken dat je op een tijdstip afspreekt dat je niet hoeft te wachten en gelijk door kunt..
denk ondanks alles dat het ongelofelijk belangrijk is dat algemeen bloedonderzoek wordt gedaan en wordt getest op een paar zeer enge ziektes.
hoe eerder je weet hoe het er met hem voorstaat hoe beter het voor alle partijen is..

stel dat zijn nierfunctie zwak is, dan moet je daar, zeker nu onmiddellijk rekening mee houden qua eten.. of leverfunctie niet optimaal, enzo voorts..
en heeft hij niesziekte en het juiste middel gekregen en hoe is zijn temp nu ..
denk dat het heel belangrijk is dat een dierenarts hem goed naloopt en checkt en hoe eerder, toch, hoe beter..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Dinky »

Dat niet plassen baart mij meeste zorgen op dit moment.
Kat die niet plast = spoedgeval ivm mogelijke verstopping (en daaropvolgend overvolle blaas en in het ergste nierfalen met alle gevolgen van dien).
Lastig met zo'n verzwakt beestje maar gevolgen van niet plassen zijn fors. Is er anders een DA die huisbezoekjes doet?

Katten lusten over het algemeen inderdaad geen pens. Ander verschil kan zitten in taurine wat een kat zelf niet aanmaakt. En zoals je zegt zitten er geen groenten in katten kvv ;-) Zou daarom op termijn wel goed kijken naar de exacte verhoudingen en verschillen maar eerst moet je weten wat er met het arme beestje aan de hand is....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Chiquita98 »

Niet plassen vind ik ook alarmerend. Echt naar de da gaan nog. Tenminste ik zou dat wel doen. Wat een zorgen om zo'n zwervertje. Sterkte ermee
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Anne87 »

Je moet - indien je je kat honden kvv geeft - echt taurine bijvoeren! Geloof me, anders krijgt hij een tekort. Dat kun je gewoon kopen en zelf toevoegen, maar wel doen!
winterkoning
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2014 23:51

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door winterkoning »

We gaan toch maar weer naar de DA. Nu heeft hij weer een hele bolle buik, en ik denk ook buikpijn.
Misschien heeft het dan toch met het feit te maken dat hij een tijd niet gegeten had en nu ineens veel, en lever problemen. Hij loopt nu weer ook niet meer.

We gaan nu wel naar onze eigen DA.

Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes
Lian
winterkoning
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 mei 2014 23:51

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door winterkoning »

Helaas slecht nieuws. We hebben de kat moeten laten inslapen.

Onze eigen DA schatte hem tussen de 15 en de 20 jaar oud, misschien iets jonger omdat zijn algehele toestand zo slecht was dat dat het beeld kon vertekenen. Hij vermoedde leukemie vanwege het extreem witte tandvlees en ooglid, en vanwege een aantal andere zaken, en een bloedtest heeft dat bevestigd.

Daarnaast waren functioneerden zijn organen nauwelijks nog, en dus raadde de dierenarts ons aan niet verder te proberen. Hij wilde het wel doen maar raadde het ons echt af, vanwege de leeftijd van de kat en de conditie waarin hij verkeerde.

Wij hebben zijn advies maar opgevolgd. We vinden het echt heel erg want we hadden echt gehoopt hem te kunnen helpen.

Allemaal erg bedankt voor jullie hulp en het spijt me dat ik geen beter nieuws heb kunnen brengen.

groetjes
Lian
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Kattebeest »

Heel verdrietig berichtje, heel veel sterkte.

Wat een leeftijdsverschil in schatting, 5 of 15. Kleine troost misschien maar hij heeft de laatste dagen van zijn leven een goed thuis gehad, met goede verzorging en heeft nog met veel smaak kunnen eten. Is geaaid, heeft op schoot gezeten en was daar hoorbaar erg gelukkig mee. Is heel wat in een kattenleventje. Liefde en warmte...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Dinky »

Dat is zeker spijtig nieuws :-(
Maar wel fijn dat er in elk geval nu duidelijkheid is gekomen voor jullie en de kater ;-)
Jullie hebben in elk geval gezorgd dat hij omringd met liefde is overleden ipv ergens alleen in de regen en wie weet wat voor lange lijdensweg. Dat heb jij toch maar mooi kunnen voorkomen!

Sterkte met het verlies, zo'n aanhankelijk beestje gaat snel in je hart zitten....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door flower1980 »

Wat een naar bericht. Je hebt zo te lezen gedaan wat je kon doen en de kat nog een aantal fijne dagen gegeven.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door BloemTetsu »

Ach gos. :(
Jullie hebben hem een huis en schoot geboden. Hij is met liefde overleden.
Heel veel sterkte.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Chiquita98 »

Wat sneu maar was er wel bang voor. Langer lijden is hem bespaard gebleven. Dit was het beste wat je voor hem kon doen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Jantina »

Verdrietig nieuws, arme kat...Maar toch ook weer niet, hij heeft in de laatste dagen van zijn leven veel liefde en aandacht gehad en is niet alleen op straat gestorven.
Maar het blijft heel naar, toch een brok in mijn keel..
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Adriana »

geen goed bericht, jullie hebben gedaan wat je kon doen, hem niet aan zijn lot overgelaten en hem nog een paar veilige dagen gegeven.
kan me voorstellen dat je intussen erg aan hem gehecht bent geraakt en wens je sterkte met deze verdrietige uitkomst.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: ernstig zieke en verwaarloosde kat

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Wat naar
Zo kort in je leven maar wat een verdriet laat t achter!
Pink nu toch een traantje weg
En meer omdat ik t erg mooi vind dat hij zijn laatste dagen zo mooi heeft v gehad
Hou jullie daar aan vast,,

Sterkte xxxx
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie