Kitten niest veel.

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
AD91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2014 10:08

Kitten niest veel.

Bericht door AD91 »

Hoi allemaal,

Wij hebben sinds twee dagen een kitten (ragdoll) in huis. Ze komt bij een Cattery weg, ze is nu 18 weken en is al twee keer ingeënt, haar tweede enting was vier weken terug. In de cattery was het ons niet opgevallen dat ze nieste of de andere katten, maar veel katten lagen ook te slapen. En moet bekennen als een kat een keer niest zou ik daar ook niet meteen op reageren. Toen wij in de auto zaten viel ons echter op dat ze vier keer nieste. Telkens met tussen pozen, maar vier keer in anderhalf uur vind ik veel. Thuis bleef ze niezen. Gisteren merkte ik dat er minimale afscheiding in haar oog zit, maar moet bekennen dat hebben al onze katten wel eens. Moet ik mij zorgen maken? Tevens mag met haar gefokt worden later, is dit dan wel verstandig? Onze andere kat niest nooit. Ik merk ook verder niets aan de andere kat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten niest veel.

Bericht door eveline1982 »

Een verhuizing brengt stress met zich mee, en kan een aanslag zijn op het lichaam van de kitten. Niesziekte breekt dan ook meestal uit na stress. Ik zou maandag even naar de dierenarts gaan, maar zo te horen zit het nog in de begin fase en dan is vrijwel niks te horen. Mochten de klachten verergeren of mocht de kitten sloom worden dan ala minuut naar de dierenarts, ze kunnen nl gewrichtsontstekingen en hersenvliesontsteking krijgen van de niesziekte.

Als ze een chronische niesziekte ontwikkeld (maar zover ben je nog lang niet) dan is het inderdaad niet verstandig om (een) nestje(s) te nemen met haar.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kitten niest veel.

Bericht door BillyJean »

ik vermoed dat het pure stress is van de verhuizing. Ik merk dat mijn katten dan meer gaan niezen, als er spannende dingen gebeuren.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten niest veel.

Bericht door nellebel »

had odie ook. ben uiteindelijk met hem naar de DA geweest omdat ik niet wil dat het chronisch wordt. zij dacht ook van de verhuizing en stress, al lijkt het alsof dat wel meeviel. odie kreeg geen antibiotica, is mijn DA niet zo voor. hij heeft llysine gekregen (voedingssupplement) gericht op de voorste luchtwegen. binnen een week geen genies meer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Kitten niest veel.

Bericht door Cerna »

Hier hetzelfde met mijn twee nieuwe kittens. En nu ze hier inmiddels 3 maanden wonen, merk ik niets meer.

Het kitten is keurig geënt (ook niet te vroeg!), dus ik zou het nog maar even aanzien.
AD91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2014 10:08

Re: Kitten niest veel.

Bericht door AD91 »

Voor de zekerheid toch naar de dierenarts gegaan. Vond de ogen licht ontstoken dus gisteren oogzalf meegekregen. Voor de zekerheid ook ontstekingsremmers, voor het geval het toch een milde vorm van niesziekte is. Ze constateerde ook een wat dikke buik, maar kon zijn dat ze veel gegeten had of wormen. Nou wij gisteren ook maar weer ontwormt, moest over drie dagen toch weer. Nou gaat het alleen maar slechter met haar. Ze eet niet meer en ze heeft nu ook diarree.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ga vanmiddag weer naar de Dierenarts, maar vind dit totaal niet leuk. Je denkt een gezond kitten te kopen en dan zit je binnen een week al zo.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten niest veel.

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat haar darmen wat van slag zijn door het ontwormings middel. Welk middel heb je, en kan het niet zijn dat ze perongeluk te veel ervan heeft gehad. Kunnen ze nl goed ziek van worden. Een extra bezoekje kan in dit geval verre van kwaad.

Ja dat is erg balen, want je verwacht helemaal van een cattery dat je gezonde dieren krijgt. Zou contact met hen opnemen en kijken of jullie in de kosten kunnen delen. Maar even off topic, heb jij ook een catery op je naam staan, dat je met deze raskat mag gaan fokken? Want een goede cattery verkoopt kittens waar mee gefokt mag worden over het algemeen onder bij andere cattery's. Ik krijg een beetje het idee dat dit een malafide fokker is. Heb nl nog nooit gehoord dat particulieren vrij brief krijgen om te fokken met het rasdier. En als het mag dan alleen onder strikte voorwaarde's . Heeft de kitten wel een stamboom?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
AD91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2014 10:08

Re: Kitten niest veel.

Bericht door AD91 »

Kitten heeft stamboom, ouders zijn getest etc. Wij hebben nu nog geen cattery, willen we eventueel opstarten, vandaar dat wij een poes wilde waarmee gefokt mag worden. Reden dat wij geen catterynaam hebben is dus dat we poes zochten waarmee we eventueel kunnen fokken en zo dus catterynaam aanvragen. Moet zeggen dat wij ook niet straks met vijf poezen willen fokken. Wij hebben een gecastreerde kater en wilde er een maatje bij, het lijkt ons leuk om ooit een nestje te nemen, maar wel de lijnen goed te houden, dit houdt dus in kat met stamboom en ook laten dekken na alle testen en door een kater met stamboom. Kittens krijgen dan ook alle een stamboom. Ben je na dit verhaal dan een malafide fokker? Fokker inderdaad gesproken, ze begrijpt niet waar ziekte vandaan komt en klonk oprecht. Verder heb ik geen slechte berichten over deze fokker gehoord, neem het haar ook niet kwalijk.
Dierenarts heeft haar ab gegeven en gaat al stukken beter, ook hij zegt dat ze door stress en verhuizing een verkoudheid of virus naar buiten kan komen, dit kan inderdaad bij de fokker niet zichtbaar zijn geweest.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten niest veel.

Bericht door eveline1982 »

Met dit verhaal komt het niet zo over nee. Ja het is moeilijk in te schatten waar een kitten ziek is geworden, ik heb kittens opgevangen en het is ook wel is voorgekomen dat ze ziek werden na de verhuizing. Ben alleen zelf van mening dat er dan al iets aan broeien was en probeer dan met de nieuwe eigenaar tot een oplossing te komen waar iedereen blij van word. Dat kan zijn in een vergoeding van de gemaakte dierenarts kosten en of de mensen en het kitten zo goed mogelijk te ondersteunen met advies etc. Maar als jullie op deze manier tevreden zijn met de afwikkeling dan is dat natuurlijk ook prima :) .

Jullie waren er in ieder geval heel snel bij, dus de kans op een chronische niesziekte is dan heel klein. Fijn dat ze al zo is opgeknapt, ab is topspul :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten niest veel.

Bericht door nellebel »

en toch vind ik het jammer dat een DA na een paar dagen niezen meteen AB voorschrijft. blijft toch troep. ben blij dat mijn DA dit niet deed en het eerst wilde proberen met een voedingssupplement wat prima werkte.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten niest veel.

Bericht door mittenslief »

ja vindt ik persoonlijk ook veel te vroeg om te beginnen met ab....persoonlijk zet ik dat pas in als ze echt groen snot krijgen.....zonder ab overwinnen is veel beter voor de weerstand
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
SL2014
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2014 10:05

Re: Kitten niest veel.

Bericht door SL2014 »

Mijn kitten heb ik opgehaald toen hij 14 weken was.(2x geënt) Anderen uit het nestje nieste, deze niet. De fokker zei 'ach doen ze allemaal, gaat wel over'. Na 4 weken toch langs DA geweest, die zegt dat het een herpes infectie is. Aangezien het viraal is, niets aan te doen.. Inmiddels is m'n katje 19 weken, bijna 20, en hij niest nog steeds. Ook zo'n 8-10x per dag.
Al een paar weken ben ik bezig met l-lysine en nu ook nog andere druppels er naast(homeopatisch). Nog geen verbetering te zien.
Liever geen ab, ook mijn mening, maar dit duurt mij nu te lang. Lysine werkt na een aantal weken nog steeds niet. Mijn volgende stap is nu ook ab. Er komt geen groenig spul uit z'n oogjes, maar het blijft niesen. Hij is nu wel wat levendiger, sliep een paar weken terug veel meer. Maar of dat door l-lysine komt? Geen idee.
Mijn mening is dat ik aan blijf modderen met die homeopatische middelen, zie geen verbetering. Nu wordt het tijd voor actie, straks is het chronisch(als het dat al niet is). Liever voorkomen..
Helaas dus geen verbetering met druppels voor de luchtwegen én met l-lysine.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten niest veel.

Bericht door Ms Maaike »

Vervelend dat het zo gegaan is, jammer van de (in mijn ogen) lakse reactie van de fokker. Komt niet betrokken over. Een herpesvirus moet vastgesteld worden, hoe heeft de da dat gedaan? Ab gaat niet helpen; het is immers een virus en dan helpt ab niet. Net als bij mensen blijft het herpesvirus in het lichaam en wanneer er stress is komt dat tot uiting (denk aan een koortslip bij mensen). Er is niets aan te doen (na zes weken kun je er ook wel vanuit gaan dat het chronisch is) behalve de weerstand verhogen en dat kan prima met die homeopathische middelen. Zorg ook dat er geen stress is, daarmee kun je een volgende 'uitbraak' voorkomen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kitten niest veel.

Bericht door Jantina »

Quinn niest ook af en toe...
Eigenlijk al vanaf toen hij hier kwam, dus ik dacht dat het lid zou lopen door de verhuizing.
Hij had vieze oogjes, maar nu niet zo veel meer, alleen wat slaapjes af en toe.
Als ik zijn oog naar beneden trek zie ik dat het iets rood is.
Wat denken jullie, toch naar de da?
Of beter eerst iets zelf proberen. Las hier iets van lysine ofzo?

Als het even kan wil ik liever niet naar de da. Het gaat net een beetje lekker met Bella en straks zijn ze weer van slag omdat hij weg is en anders ruikt...
Natuurlijk als het moet, moet het hoor.
Maar jullie snappen het vast wel.

Wat zouden jullie doen?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten niest veel.

Bericht door Dinky »

Wanneer het af en toe is en hij vieze oogjes had maar nu niet meer dan hoef je in mijn ogen niet naar DA. L-lysine is weerstandsverhoger en zou je inderdaad ter ondersteuning kunnen geven ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie