ENTEN OF NIET ENTEN

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Brittenbolletje »

Voor de liefhebbers een interessant stuk over enten voor degene die er meer over wilt weten en leren


Gezelschapsdieren – Vaccinaties

Enten of niet enten……………………….
Wij worden steeds vaker geconfronteerd met de vraag of een hond of kat nu elk jaar geënt moet worden of niet.

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van de situatie waarin het dier leeft en hoe het verzorgd wordt. Een huisdier dat gezonde voeding krijgt, er gezond uitziet en zich duidelijk fit voelt, zal een goede weerstand hebben tegen allerlei ziekten. En zal ook minder gauw een entingsreactie vertonen.

Een huisdier dat niet optimaal gezond is kan beter niet geënt worden omdat een enting een flinke aanslag op het lichaam is en waardoor sluimerende problemen verergerd kunnen worden.

Voor pups en kitten geldt dat er beter niet geënt kan worden op te jonge leeftijd. Voor 12 weken leeftijd enten kan alleen maar schadelijk zijn omdat het immuunsysteem nog niet voldoende ontwikkeld is en daardoor een grotere kans is dat de enting schade veroorzaakt en een kleinere kans dat de enting goed aanslaat. Eigenlijk is het immuunsysteem van onze huisdieren pas echt volledig ontwikkeld op ongeveer een jaar leeftijd, maar gezien het feit dat de meeste honden en katten al voor die tijd in aanraking komen met allerlei infecties, met name als ze uit het nest weggaan en in een vreemde omgeving terechtkomen, kan het onverstandig zijn om tot die tijd te wachten.

Voor eigenaren die hun huisdier wel willen laten enten is het verstandig dat op de leeftijd van 12 weken en op 1 jaar leeftijd te doen. De meeste entingen werken minimaal 5 jaar en mogelijk zelfs levenslang. Met name kattenziekte werkt na twee entingen levenslang. Uitzonderingen hierop zijn de leptospirose enting bij de hond, de niesziekte enting bij de kat. En voor black-and-tan kleurige rassen parvo.

In een omgeving waar nog leptospirose voorkomt kan het verstandig zijn om wel tegen leptospirose te enten. Het is echter ook een enting die nog wel eens voor entreacties zorgt. Dus dat is een lastige afweging.

Niesziekte bij de kat hoeft voor een gezonde kat geen onoverkomelijk probleem te zijn, alleen in gevallen dat er sprake is van veel stress is het een lastig te behandelen ziekte. Voor catteries kan het een probleem zijn in verband met het optreden van dragers, die de ziekte blijven verspreiden. Opvallend is dat bij katten die wel geënt zijn tegen niesziekte en toch niesziekte krijgen, deze nogal een chronisch wordt.

Het geven van entingen tegen meerdere ziektes tegelijk, de zogenaamde cocktails, is meer belastend voor het lichaam dan ze om de beurt te geven met enkele weken er tussen.

De hondsdolheidenting is verplicht voor dieren die naar het buitenland gaan.

De nadelen
Ondanks dat er in het verleden vaak geroepen is dat het geven van entingen onschuldig is, blijkt nu steeds vaker dat entingen toch meer problemen veroorzaken dan ons lief is. Er is nog niet zoveel onderzoek naar gedaan maar langzamerhand beginnen er dingen duidelijk te worden.

Het gebeurt geregeld dat er ogenschijnlijk kerngezonde dieren geënt worden die ineens binnen drie weken na de enting terugkomen met de meest uiteenlopende klachten. Soms bloederige diarree, soms auto-immuunziekten, spierpijnlijkheid, koorts of andere vaak vage klachten. Dat zijn dan de zichtbare problemen. Er treden echter ook onzichtbare processen in werking die op de lange termijn problemen kunnen geven.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat er tot 40 dagen na een enting een verhoogde hoeveelheid antilichamen tegen schildklierweefsel kunnen voorkomen in het bloed. Dat hoeft niet bij alle dieren het geval te zijn, maar als dat vaker en langer gebeurt kan het tot een verminderde schildklierwerking leiden of zelfs de hele schildklier buiten werking stellen.

En als dat bij een schildklier kan, kan dat waarschijnlijk ook bij andere organen. Hier komt het vermoeden vandaan dat auto-immuunziekte waarschijnlijk door entingen veroorzaakt kunnen worden.

Met name de hondsdolheidenting en leucose-enting kunnen bij katten zeer agressieve tumoren geven op de plek van de enting. Dit gebeurt bij ongeveer 1 op de 1000 katten. Dit wordt veroorzaakt door een van de hulpstoffen in de entstof. Bij honden komt deze tumor ook wel voor na de hondsdolheidenting maar bij deze dieren is de tumor veel minder agressief.

Een alternatief
Een alternatief voor enten is het gebruik van nosodes. Dan wordt er een homeopathische verdunning van de ziekte gemaakt en dat kan dan worden gegeven volgens een vastgesteld voorschrift. Dit geeft ook bescherming tegen ziektes. Bij een onderzoek in Brazilië bleek onlangs dat de meningococcennosode bij mensen ongeveer 90% bescherming gaf. Dat is een vergelijkbare bescherming als de enting geeft.

Zelf hebben we niet zoveel ervaring met het gebruik van ziektenosodes en durven we er nog niet zoveel over te zeggen.

Wat ook kan is een nosode van de entstof geven na de enting. Dat is dus gepatenteerde entstof. Dat zou de nadelige effecten van de enting tegen moeten gaan. Ook hiermee hebben we nog niet veel ervaring maar het kan in elk geval geen kwaad.

Een mogelijkheid is om pups en kittens nosodes van de ziektes te geven tot ze de leeftijd hebben gekregen dat ze een enting goed kunnen verwerken (12 weken) en ze dan met enkele weken tussentijd de verschillende entingen apart van elkaar te geven. Na elke enting kan dan de entingsnosode gegeven worden om de nadelige effecten van de entingen op te heffen.

Titers
Het is bij ons nu mogelijk om de hoeveelheid antilichamen (titer) tegen parvo en hondenziekte te bepalen. Dat kan gebeuren op het tijdstip dat de hond eigenlijk geënt zou moeten worden. Als de titer hoog genoeg is, dan is een enting niet nodig. Als de titer te laag is zou een enting mogelijk nodig zijn.

Het vervelende is echter dat de bescherming tegen ziektes niet alleen door antilichamen plaatsvindt. Er worden ook geheugencellen aangemaakt en opgeslagen. Op het moment dat het lichaam in contact komt met een ziekte kunnen deze geheugencellen geactiveerd worden en kunnen ze bescherming geven. Er is geen methode om te ontdekken of deze geheugencellen ook daadwerkelijk aanwezig zijn.

Zo kan het dus gebeuren dat een dier lage antilichamentiter heeft en toch beschermd is.

Een ander nadeel van deze methode is dat sommige dieren die geen hoge titer ontwikkelen op een enting, dat ook niet doen als ze vaker geënt worden. Op de een of andere manier is het lichaam niet in staat om voldoende antilichamen te maken. Vaker enten geeft dan wel de nadelige bijwerkingen maar geen titer, zodat je nog steeds niet weet of hij nu beschermd is of niet.

Al met al veel onzekerheden. We weten veel nog niet, dat maakt het moeilijker om beslissingen te nemen. Mocht u vragen hebben dan kunnen we altijd eens bekijken wat het beste is voor uw huisdier.

Centrum De Oase, Dorpstraat 15b, 6731 AS, Otterlo.
Tel: 0318-590403.
info@holistischedierenartsen.nl
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Dinky »

Zeker een boeiend stuk om te lezen :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door BellePippa »

Hmmm.. Hier zijn beiden geënt met 9 en 12 weken.. Naja het gaat wel allemaal gewoon goed hiero. Enige waar deze 2 last van hebben is verliefdheid en lentekriebels.
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Dinky »

Tja volgens het entboekje is Dinky geent toen ze een kitten was en een keer toen ze bijna 6 was. Ze is nu net 7 geworden en stel mezelf regelmatig de vraag in hoeverre het noodzakelijk is om haar te enten. Helaas geen dierenarts in de buurt die aan titeren doet (zag dat er in Amsterdam meerdere zitten die dat doen dus lucky you Marthe ;) )
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door BellePippa »

Waar kan je vinden welke dierenartsen dat doen Mirjam? Heb je dat zo 1 2 3 paraat? Of is er een overzichtje met DA's die dat doen? Want als die dierenartsen allemaal in Nieuw West, Noord of IJburg zitten ofzo, dan houdt het feestje voor mij ook op haha
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Dinky »

Heb in google ingetypt: titeren kat
Vervolgens doorgeklikt op de site van dierbewust en uitgekomen bij deze lijst:
http://www.nmlhealth.com/c,5779,,/Verko ... Check.aspx
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Brittenbolletje »

Er zit qua enten wel een verschil of ze bij een fokker (dus beschermt leven) vandaan komen of dat ze vondelingen zijn en daarna goed verzorgt worden door de desbetreffende zorginstellingen die daarvoor zijn dus kitten opvang en zo. ik bedoel dan meer in de zin: bij fokkers weet je over het algemeen dat ouder dieren (en daarvoor) allemaal keurig geent zijn en met zwerfdieren niet hun start is helaas wat minder geweldig. Waarvan natuurlijk alle opvang stinkend hun best doen voor ze.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door castratenkoor »

Nadat ik een kitten van 12 weken verloren ben na een enting ben ik me erin gaan verdiepen en ben opgehouden met laten enten. Ik heb hier een geïsoleerd levende groep die niet op straat komt. Ik vind de nadelen en risico's van wel enten veel te groot.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Chiquita98 »

Ik ent mijn katten eens in de 3 jaar. Liefst zou ik het eigenlijk ook niet meer willen doen. Na 2 inentingen dus levenslang geënt tegen kattenziekte. Das mooi. En niesziekte voorzie ik hier geen problemen eigenlijk. Bij mij leven ze alleen in de tuin en komen niet in aanraking met andere katten.
Ik laat alleen Bruno dan nog wel 1 x enten dan is hij er ook klaar mee
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Ikey »

Het is interessant om over na te denken, zeker nu Diesel binnenkort weer zou moeten worden geënt. Hij is 2 keer geënt, met 9 en 13 weken, Skippy was veel jonger en veel dichter op elkaar, 7 en 10 weken. Dat is in het asiel gedaan en de laatste keer zonder overleg met ons, daar was ik niet zo blij mee. Ook omdat zij een zwervertje is. Gelukkig is alles goed gegaan.
Ik denk dat ik ze beiden nog een keer laat enten en wellicht om de zoveel jaar voor niesziekte, tenzij ze bij ons ook niet buiten komen als wij groter wonen. Daar zijn JP en ik het nog niet over eens ;-) dus daar denk ik later wel over na.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Catfish »

Gisteren is bij de 12 jarige kat van een vriendin injectie carcinoom ontdekt. Oftewel, een hele agressieve vorm van kanker als gevolg van entingen.
Poes Sannie heeft ooit een half jaar bij me gelogeerd en gaat me erg aan het hart. Ze heeft nog maximaal 6 weken.
Nog iets om mee nemen ter overweging van de jaarlijkse enting.
Vriendin vertelde me dat ze om deze reden in oa Amerika al regelmatig in de poot enten, want die kan er eventueel af...
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door castratenkoor »

Triest - sterkte voor je vriendin en voor Sannie - en voor jou.

Hetzelfde gebeurde ook bij Nero van Jojo. Toen was hij pas twee. Hij is geopereerd, enorme ritssluiting over groot deel rug, ze hebben alles weg kunnen halen. Gelukkig is het verder weggebleven, hij is nu 10 en nooit meer geënt na de kanker.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Cerna »

Jee, heftig zeg!
Ik wist niet dat je kanker kunt krijgen van een injectie. Geldt dat alleen voor inentingen of voor alle injecties? Of is er geënt met dode entstof want daar is me wel eens van verteld dat er aan dode entstof iets toegevoegd wordt waardoor de stof door het bloed getransporteerd wordt en dat die stof voor nare bulten kan zorgen.
Daarom zijn er ook niet veel dierenartsen meer die met dode entstof enten, maar bij katten met niesziekte altijd met levend-verzwakt waardoor je dat probleem niet hebt.

Sterkte!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door castratenkoor »

Volgens mij is dat risico voor gezwellen alleen bij inentingen. Niet bij pijnstillers en ab kuurtjes.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ENTEN OF NIET ENTEN

Bericht door Adriana »

MoMo ook, mastceltumor, kaal wittig verdikt plekje tussen zijn schouderbladen. hoogstwaarschijnlijk van insuline injecties.
enkele ritssluiting en gelukkig waren we er erg vroeg bij.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie