Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Jantina, hoe gaat het nu met Bella?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Lief dat je het vraagt Renate.
Sinds ze het prikje heeft gehad, heeft ze geen één keer meer een aanval gehad!
Quinn heeft geen prikje gehad dus en heeft het de eerste dag nog 2 x gehad, maar daarna ook niet meer. Dat vind ik erg raar omdat hij dus niks gehad heeft, zou het een reactie kunnen zijn omdat Bella het niet meer heeft gehad?

Verder vraag ik me ook af of ze nu nog aan de pufjes moet? Is het normaal dat het zo lang weg blijft?
Kan het zijn dat het ineens over kan zijn??
Nou ja, de da belt dinsdag. Ik zal het ook aan hem voor leggen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Nee, Astma verdwijnt niet 'zomaar'. Astma kan wel onder controle gehouden worden door medicatie.
Door de jaren heen kan men (of in dit geval de kat) er wel overheen groeien.

Wat heeft Bella precies gekregen? Moderin?
Moderin heeft het voordeel 10 dagen te werken. Snickers heeft het ook een aantal keer gehad.
Moderin en Prednoral (Prednoral kan ook gegeven worden bij Astma, is ook een tablet) hebben helaas hele nare bijwerkingen.
Zeker wanneer dit als langdurig aan de kat word gegeven.
De bijwerkingen van Prednoral zijn helemaal heftig, voor ons een reden om dat Snickers niet te geven.

Bij Snickers werd de Astma in korte tijd heel heftig, zoals ook te lezen in dit topic.
Hij krijgt nu met behulp van deze Aerocat Flixotide toegediend.
Afbeelding

Afbeelding

Snickers heeft, toen de Aerocat en Flixotide binnen waren, eerst nog een injectie Moderin gekregen.
Ik had zogezegd iets meer tijd om hem eraan te laten wennen.
Het heeft al met al een flinke tijd, spreek gerust van weken, geduurd voordat ik hem goed kon laten inhaleren.
En, je weet het wellicht, Snickers is geen makkelijke kat. Hij is snel van zijn stuk gebracht.
Omdat de aanvallen met golven nog steeds aanwezig zijn, mag Snickers dan ook een extra puf.
En ik merk dan vrijwel meteen verschil.
Snickers heeft inmiddels geleerd dat hij verlichting ontvangt van de inhalator en vind het daarom ook niet meer erg.
Geduld en kleine stapjes zijn daarin toverwoorden.

Vraag je dierenarts eens of hij een rontgenfoto kan maken van Bella's longen.
Hier werden er destijds twee gemaakt, waarna Astma met zekerheid vastgesteld kon worden.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Ik heb eigenlijk geen idee wat ze gehad heeft, maar waarschijnlijk datgene wat 10 dagen werkt.
Ik had stiekem stille hoop dat haar dit bespaard kon blijven, maar ze zal dan toch aan de pufjes moeten.
Met jouw verhaal over Snickers ben ik wel iets gerustgesteld, maar ik ben toch bang hoe ze erop gaat reageren.
Een röntgenfoto laat ik niet maken, dat is stress, stress, stress en ik wil eigenlijk eens een keertje niet elke maand langs de da met haar. Mijn da heeft ook gezegd dat het bijna niet anders kan dan dat het astma is als deze prik werkt, duidelijk dus.

Ik ga even lezen en doorspitten hoe ik haar aan zo'n puf kan laten wennen. Misschien heb jij er wel wat over geschreven? En anders kan ik het vast wel ergens vinden.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jonneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2014 16:59

Re: Astma

Bericht door Jonneke »

Bij mensen kun je astma niet vaststellen via röntgenfoto. Het geeft soms wel een vermoeden, maar om vast te stellen heb je eigenlijk altijd een longfunctie onderzoek nodig (en dat kun je bij katten niet doen, want die zijn niet instrueerbaar). Daarnaast is reactie op medicatie, en luisteren naar de longen, veel veelzeggender dan een foto.

Nogmaals, dat geldt voor mensen, maar ik denk dat katten (wat dat betreft) niet zoveel verschillen van ons ;)
Kopje van Evie (+/- 01-10-2012)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Volgens mijn da is astma alleen vast te stellen dmv narcose en dat ze dan met een slangetje naar binnen gaan. Tenminste dat zei hij vorige week.
Maakt ook allemaal niet uit. Wil gewoon dat ze er geen last meer van heeft.
Word vanavond dus gebeld.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jonneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 okt 2014 16:59

Re: Astma

Bericht door Jonneke »

Kan ik me voorstellen! Als ze goed reageert op de medicatie, zou ik zo'n vervelend onderzoek persoonlijk achterwege laten... Succes!!
Kopje van Evie (+/- 01-10-2012)
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Hier werd de Astma heel duidelijk door een filmpje van een aanval,
en aanval die Snickers kreeg op de praktijk en de röntgenfoto.
Die röntgenfoto is destijds meer gemaakt om zeker te zijn dat er geen andere irritaties in de longen aanwezig zouden zijn.
Ik begrijp dat je dat voor Bella niet wilt.

Moeilijk is dat hè, kiezen in het belang van je vriendinnetje.
Ik heb er slapeloze nachten van gehad, omdat ik echt iets wist wat het beste zou zijn.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Ik wil altijd kiezen in het belang van m'n lieve meid, en ik denk dat ik er goed aan doe op deze manier.
Inmiddels gebeld en er is afgesproken dat we af gaan wachten. Het lijkt dus echt om astma te gaan. Mocht het terug komen, dan neem ik contact op en dan gaat ze aan de Aerocat. De injectie die ze gekregen heeft kan wel tot 2 weken werken, dus het is niet raar dat ze het niet meer gehad heeft dus. Dat Quinn het niet meer heeft gehad, terwijl hij geen injectie heeft gehad, blijft giswerk.
Ik hoop echt dat het weg blijft, misschien had ze even een 'zetje' nodig? Maar als het niet zo is, dan stel ik alles in het werk om het voor haar zo fijn mogelijk te maken.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Ik help je hopen dat Bella geen aanvallen meer zal hebben! Ook namens Snickers.
Lijkt me een verstandige keuze, zoals je het omschrijft.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

guusje heeft nu ook weer vaker last van de aanvallen. komt duidelijk door de stress. hoop echt dat zij voorlopig niet aan de pufjes hoeft. bij haar is het ook vooral door longen luisteren gediagnosticeerd. heb nu filmpje van een aanval, dit heeft het bevestigd en het effect van de moderin
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Hoop het ook voor je Wendy!

Quinn heeft van de week het weer 2 keer gehad. Hou het in de gaten.
Bella heeft geen aanvallen meer gehad (fingers crossed)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Al een tijdje zat/zit ik met een aantal vragen met betrekking tot de medicatie van Snickers.
Zo merk ik in de winter nauwelijks verschil, Snickers is in de winter aanval vrij.
Het enige wat ik merk is dat Snickers steeds vaker in het verweer gaat en het mij niet meer lukt om hem te laten inhaleren.
Omdat ik dan zelf door de bomen het bos niet meer zie, een aantal vragen hardop uitgesproken.
Van Maaike een aantal fijne antwoorden gekregen;
Zo is de Fluticason die Snickers inhaleert een onderhoudsdosis.
Wanneer dat niet dagelijks geïnhaleerd word, kan het zijn werking niet doen. En dat is nu nou juist het probleem.
Snickers accepteert het momenteel niet en daardoor zie ik er al tegen op om eraan te beginnen.
Een boze Snickers is geen pretje en ik weiger mijn band met hem op het spel te zetten.
Daarbij komt dat Snickers zich momenteel zo goed voelt, dat hij al maanden aanval vrij is.

In overleg met zijn dierenarts mag Snickers dan ook in de wintermaanden stoppen met het inhaleren.
In de zomer heeft hij er veel baat bij en reageert hij er goed op.
Wel hebben we afgesproken een noodplan op te stellen; Wat te doen bij acute problemen?
Ik kan me de middag dat Snickers met een blauwe tong op ons bed lag nog goed herinneren.
En dan weet ik niet meer hoe ik moet handelen en mede daarom heb ik morgen een afspraak in de kliniek.
Snickje gaat mee, op het verzoek van zijn behandelend arts.
Het noodplan is er voor ons allebei. Snickers en ik steken elkaar soms een beetje aan.
Als hij schrikt, schrik ik en vice versa.
Een negatieve spiraal is dan snel geboren en het doet me pijn om dat te moeten bekennen..
Gebruikersavatar
NaNe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jun 2009 20:35
Locatie: Heerhugowaard

Re: Astma

Bericht door NaNe »

Net het hele topic doorgespit. Super interessant! Hoe gaat het nu met de Astma patiëntjes?

Mijn katten hebben ook waarschijnlijk astma/bronchitis.
Nemo & Nala mijn skeetjes!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

Sinds we zijn verhuisd heeft guusje veel minder vaak astma aanvallen. Waarschijnlijk omdat er meer rust en minder spanning is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie