Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Precies, dat is hier ook het geval.

Helaas is Noodle, eveneens astma patiënt vrij recent overleden na een hartstilstand..
Femke1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 22 mar 2020 08:41

Re: Astma

Bericht door Femke1980 »

Zorro heeft ook Astma!

Mijn kat, Zorro (drie potige kater van 8,5 jaar) heeft al jaren astma en een inhalator. Hij krijgt 2x per dag flixotide via een inhalator. Dit gaat al jaren prima. De laatste maanden heeft hij nog maar enkele lichte aanvallen, waar het begon met 2 a 3 aanvallen per dag (langzaam werd dat 1 aanval per dag, toen een paar per week en nu dus hooguit een paar per maand). Het puffen vindt hij niet altijd leuk, maar hij laat het (met een beetje dwang) wel toe! Zijn aanvallen lijken een beetje op het ophoesten van een haarbal. Hij krijgt ook dan gelukkig nog wel lucht en naast deze aanvallen lijkt hij er niet zoveel last van te hebben. Wel was ik er volgens mij vrij snel bij!
Al met al dus gaat het met Zorro dus eigenlijk wel heel goed, gelukkig.
Mijanou
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2022 11:15

Re: Astma

Bericht door Mijanou »

Hoiii.. ik ben nieuw hier…
Maar ik heb een vraag
Onze Poussey heeft sinds kort de diagnose Astma.
We hebben de aerokat en puffer inmiddels een week in huis.. en Poussey doet het geweldig goed.
Alleen heeft ze nog steeds last van aanvallen en nu ook steeds niesjes, loopneus en kuchjes erbij… de da zegt dat we het even tijd moeten geven.. maar het zit me niet lekker.. iemand ervaring met hoe lang het duurt voor ze zich beter gaat voelen?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door sandy »

Ben lange tijd niet geweest dus voor jou late reactie. De ene kat reageert anders op de flix dan de andere. Wij hebben een oud dametje van ruim 17 die al bijna 7 jaar aan de flix zit. Zij is geen hoester, hooguit 2 of 3 keer per jaar, maar veel slijm op de longen en dus rochelen. De flix heeft dat wel verholpen. Onze Missy die inmiddels al 7 jaar geleden overleden is, had ook astma, zij is ondanks de flix altijd blijven hoesten, weliswaar minder maar toch. En daar is niet zoveel aan te doen helaas, alleen de weerstand proberen hoog te houden met supplementen, een longpatient is tenslotte wel vatbaarder voor problemen daarmee.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Astma

Bericht door Smmmuit »

Ik heb een vraag, Poes (slechte nieren) heeft vandaag de diagnose feline astma gekregen. De DA stelt voor om Prednison te geven maar is huiverig om tabletten te geven omdat medicatie slecht voor de nieren is? Aan de andere kant is Poes niet echt een kat die zo’n AeroKat accepteert… ze houdt niet van dwang/dingen moeten. Heeft iemand ervaring met een puffer, het aanleren hiervan?
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door Synemios »

Ja pred en nieren is geen fijne combinatie, aan de andere kant benauwd zijn is echt heel naar.

Ik vraag mij af hoe je dat wilt doen zonder dat Aerokat systeem, het is voor mensen die benauwd zijn al best lastig via de puffer meteen te inhaleren terwijl je sprayed.

Een kat kan niet diep inhaleren op commando vandaar die aerokat, dan kan poes rustig ademen en krijgt ze toch de medicijnen binnen.

Of bedoel je het aanleren met de Aerokat?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Astma

Bericht door Smmmuit »

Ja dat bedoel ik!

Ik mag Poes niet vasthouden. Ze vindt eigenlijk alles vervelend tenzij ze zelf naar me toe komt en dan bepaalt ze wat en hoe.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door sandy »

Als ik onze Jessie aan de aerokat kan krijgen, krijg je dat met jouw kat ook echt wel voor elkaar. Het is een kwestie van geduld. Ik kan Jes ook niet vasthouden, dan raakt ze in paniek. Ik heb Jes langere tijd erbij op een natuurlijk middel gehad die heel goed hielp, ik zal na douchen wel even zoeken, het is van sensipharm in elk geval voor de luchtwegen. Altijd een optie, alleen echt ergens doorheen want de geur en smaak zijn niet prettig, maar het is een fantastisch middel. Kom er later als je wil wel op terug hoe ik haar aan de aerokag heb laten wennen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Smmmuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 29 dec 2022 22:22

Re: Astma

Bericht door Smmmuit »

Dank Sandy, ik ga eens zoeken naar dat Sensipharm. Het valt hier gelukkig nog wel mee, een hoestbui eens in de 1 a 2 dagen. En ze piept en kraakt als ze spint. Zodra ze er echt last van krijgt ga ik die aerokat proberen.
Poes (12), Polleke ✿, Moppie ✿, Kootje & Bietje ✿
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door sandy »

Pulmitranq heet het, Jes heeft er heel lang heel veel baat bij gehad. Hou er rekening mee dat astma progressief is. Ik weet dat de pillen bij Missy en Jessie totaal geen effect hadden, en barslecht voor de nieren. De puffer komt grotendeels alleen terecht waar het moet, in de longen, er komt ook dan altijd wel iets in de bloedbaan, maar dat is verwaarloosbaar.
Onze kater Redney heeft noodgedwongen door een darmziekte 2 jaar op prednison gestaan, toen waren zn nieren kapot. Hij was wel bijna 17 maar toch, als er een andere optie was geweest.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie