Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Astma

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal,

Er is nog geen astma-topic, of in ieder geval niet wat ik kon vinden... Dus ik open er maar eentje zelf. Het is nu (weer?) een actief onderwerp op het forum vanwege Snickers, maar ik zit er ook mee in mijn hoofd vanwege Noodle.

Noodle heeft chronische niesziekte, onbehandeld bij de fokker en ook bij onze vorige dierenarts nooit iets meegedaan. Bij de huidige dierenarts wordt er gelukkig wél naar gekeken en blijkt de voorste helft van zijn luchtwegen verpest; ontstoken en opgezwollen. Hij heeft nu een zware AB-kuur (vooral vanwege de lengte van de kuur) achter de rug. Hij heeft net zijn laatste pillen op. Daarnaast elke dag L-lysine en visolie, en morgen moeten we terug naar de dierenarts en waarschijnlijk gaat hij dan aan de pufjes (?). De dierenarts stelde namelijk na de foto's van zijn longen twee weken terug vast dat Noodle waarschijnlijk astma heeft, en daar dus medicijnen voor moet hebben.

Ik heb geen idee wat ik me erbij voor moet stellen, of het goed is of niet, noem maar op, maar geen medicatie gaat het niet worden, want Noodle is lichamelijk te zwak om zonder te kunnen. We zien ook dat hij in de weken met een AB-kuur geen snot meer heeft, geen troep om zijn ogen, maar ook niet hoest en niet hijgt als een hondje. Dus er moet wel iets gebeuren, want zodra de AB stopt, komt het allemaal meteen weer terug...

Ik ben dus erg benieuwd (en na alles wel zenuwachtig) naar morgen... En vond het een goed idee om er een topic voor te openen, om ervaringsverhalen te horen, updates te kunnen geven, tips uit te wisselen, noem maar op...
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Astma

Bericht door Anne87 »

Ook al is dit een algemeen topic over astma, ik ga toch even Noodle's hele verhaal knippen en plakken van het forum. Qua tips / advies / duidelijkheid (als mensen dit als naslagtopic gaan gebruiken), is dat misschien wel het beste...
Via internet kwam ik de fokker tegen. Wij hebben contact met haar opgenomen omdat ze toen een nestje had van ongeveer 9 weken oud. Eén van de katertjes sprak ons heel erg aan, en wij zijn toen ook gaan kijken. En wat een lieverds! Wij hebben toen besloten dat we ook voor hem wilden gaan. Wij werden via email op de hoogte gehouden van het doen en laten van Nood, en elke keer was het verhaal positief. De dierenarts was enthousiast over hem, hij was goedgekeurd, hij was stoer, hij was lief, noem maar op.

Toen wij hem met 14 weken op konden halen, was hij twee keer geënt, gechipt, ontwormd, en ontvlooid. Wij zijn voor de zekerheid drie dagen na ophalen (op zaterdag opgehaald, op dinsdag gegaan), naar de DA gegaan met hem, voor een algemene check en om even rustig aan de DA te kunnen wennen. Is voor hem ook wel zo prettig.

Hij bleek daar onder de vlooien te zitten, fors ondergewicht te hebben, een dik buikje, en enorm vieze oren te hebben.

Inmiddels zijn we heel veel verder. De vlooien zijn weg, de wormen van het buikje ook (hij heeft ze uit staan kotsen, die arme schat), het ondergewicht is ingehaald, en zijn oren zijn maandenlang een ramp geweest. Uiteindelijk heeft de DA ze tijdens zijn castratie uitgespoten met biotex, omdat ze niet goed te krijgen waren.

We hebben ruim twee maanden met Monoclean elke dag zijn oren gedruppeld en daarna schoongemaakt, en elke dag kwam er enorm veel troep uit, per oor meerdere wattenstaafjes gewoon zwart van de troep. Maar bij elk kweekje werden geen oormijten aangetroffen, dus het vermoeden bestond dat die dieper in het oor zaten. Er was namelijk geen ontsteking of niks te zien. Dus uiteindelijk hadden we ander spul, ik weet even niet uit mijn hoofd wat het is, maar daarmee moesten we drie weken lang één keer per week zijn oren volspuiten en dat moet dan ook de oormijten dood maken. En als laatste dus die biotex.

Hij heeft vanaf het begin bij ons een vies neusje, en hij piepte in plaats van miauwde. Zelfs op foto's van toen hij nog bij de fokker woonde had hij dat vieze neusje. Dat werd erger en erger. Ook at hij enorm slecht brokjes. Nu blijkt dat hij al lange tijd met een voorste luchtweginfectie en een keelontsteking loopt. Hij stonk ook enorm uit zijn bekje. Hij zit inmiddels op de antibiotica hiervoor. Op de eerste soort reageerde hij met braken en diarree, maar op deze soort gaat het goed en gaat hij weer vooruit. Zijn brokjes weken we nog, maar dan gaan ze er wel goed in. Over een paar dagen gaan we weer terug naar de DA. Dan is de AB-kuur afgelopen en kijken we of hij nogmaals verlengd moet worden. Eventueel krijgt hij dan nog pijnstilling mee voor zijn keeltje, zodat hij goed blijft eten.

Gelukkig werkt hij fantastisch mee. Hij vindt niet alles prettig, maar bij de DA is hij nog steeds een heerlijk opgewekt mannetje. Daarnaast slikt hij - redelijk - braaf elke ochtend en avond zijn pillen, en speelt hij met vlagen ook heel enthousiast. Maar soms heeft hij buien dat hij alleen maar hangerig is en zijn oren zijn dan zo warm.

Wat betreft het contact met de fokker; wij hebben direct na het eerste DA-bezoek contact met haar gezocht en de situatie uitgelegd. Zij gaf een reactie waar wij van schrokken, heel defensief en aanvallend naar ons. Alsof Noodle zijn wormen en vlooien van Flo had gekregen, terwijl die systematisch daartegen behandeld wordt (en ook bij vlooienkam ed geen enkele vlo had). Ook waren er gewoon teveel vlooien voor een besmetting van drie dagen (één enkele keer uitkammen na vlooienpipet leverde ruim 36 dode vlooien op). Ook de wormen waren er zoveel dat hij ze opbraakte en aan de diarree met wormen ging. Dat kan bijna niet, in drie dagen.

Wij hebben na nog een aantal emails waarbij de toon hetzelfde bleef, besloten het contact met de fokker niet door te zetten. Wij hebben de stamboom en chipregistratie inmiddels binnen. Die laatste dus ook nog zelf moeten veranderen want die was niet goed, maar a la. Maar we willen hier wel een melding van maken, want deze vrouw heeft een officiële cattery en dan kan dit toch gewoon niet, zou je denken.

Noodle is uiteindelijk gediagnosticeerd met chronische niesziekte (herpes-variant). Door onze oude DA is hier nooit wat mee gedaan. Ik heb zelf via internet besloten dat ik L-lysine en visolie wilde gaan geven. Dit is ongeveer begin mei geweest. Noodle was toen dus al 9 maanden en al heel wat maanden ziek.

Onze nieuwe dierenarts vroeg meteen of hij die dingen kreeg en toen ik bevestigend antwoordde, was ze daar erg blij mee. Daar moest ik ook vooral mee doorgaan.

Begin juni is Milo bij ons gekomen. Die heeft helaas actieve niesziekte meegenomen. Ook Noodle werd hiermee - door zijn zwakke gezondheid - aangestoken. Hij heeft Clavubactin gekregen en na een week moesten we op controle.

Toen was Noodle er helaas niet veel beter aan toe dan de week ervoor. Zijn AB-kuur is met 14 dagen verlengd. Ook is er een röntgenfoto van zijn longen gemaakt. Hier zijn we erg van geschrokken.
De bronchiën in het voorste gedeelte van zijn longen zijn enorm ontstoken en opgezwollen. Dit is vermoedelijk en helaas chronisch vanwege zijn chronische niesziekte. Momenteel is dit zo ernstig dat ze hem binnenkort weer terug willen zien.
Ook moet N., als I. en ik volgende week op vakantie zijn, bij elk niesje of snottebelletje van Noodle direct aan de bel trekken en langsgaan bij de dierenarts.
De foto's worden elk half jaar herhaald, om te zien of de situatie verergert, vermindert of stabiel blijft. Waarschijnlijk wordt Noodle over een paar weken aan de pufjes gezet, om te kijken of die ontsteking en opgezwollenheid dan beter in bedwang gehouden kan worden.
De dierenarts drukte het uit als "Noodle's longen zijn niet de longen van een kitten van 10 maanden, maar van een veel oudere kat." Dit verklaart ook het hijgen met zijn bekje open en zijn tong eruit, het piepen van de ademhaling, noem maar op.
Het gevaar is dat Noodle's longen op den duur nog veel erger gaan worden, of dat hij zijn reukvermogen verliest. In het eerste geval, daar wil je niet over nadenken, en in het tweede geval zal hij door het verlies van reuk niet meer willen eten, en dan heb je ook een enorm probleem. "Op den duur" is trouwens geen enorm lange termijn, maar kan al relatief snel het geval zijn. Daarom is het heel belangrijk om nu goed door te pakken met de antibiotica en daarna de pufjes.

En morgen hebben we dus die herhaalafspraak. Na alles wat er is gebeurd, maak ik me hier wel zorgen om. Ik moet er ook echt even inkomen, astma of iets gerelateerds, en daarbij dan weer (nog meer) medicatie...
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Wat precies de aanleiding is geweest weten we niet, maar het was op een winteravond.
Bounty was net in ons midden, Snickers sliep die nacht op zolder.
Ineens springt Snickers op ons bed en vanuit het niets begint hij te hoesten.
Het lijkt bijna alsof hij stikt.. Voorzichtig een aantal tikjes tussen zijn schouders en lieve woorden helpen hem erdoor.
Daarna is hij uitgeput en heeft hij niet meer de energie zich te verplaatsen.

Een tijd later blijkt hij een beginnende keelontsteking te hebben.
Hij heeft vuurrode tonsillen en hij krijgt een kuurtje voor een week.
Na die week hebben we lange tijd geen aanval meer vernomen.

Kort na het ziek zijn van Bounty begint het opnieuw. Het word mooier weer en Snickers heeft daar moeite mee.
Als een hondje ligt hij te hijgen in de schaduw, zijn ademhaling is snel en zwaar.
Als we Snickers dan in huis in de schaduw leggen, is die ademhaling binnen een half uur normaal.

Snickers reageert altijd heel sterk op ons welzijn. Zijn wij gestresst of verdrietig, is Snickers dat ook.
Waar Snickers in de winter heel actief kon zijn, kost hem dat momenteel de grootste moeite.
Hij heeft dan al snel benauwd en zoekt verkoeling in de schaduw of in een wasbak.

Vrij recent meerdere aanvallen meegemaakt, waarvan de helft s' nachts plaats vond.
Sinds hij vaker aanvaringen heeft met zijn soortgenoten (Chineesje) is hij meer gestresst.
En dus vernemen we vaker een hijgende, benauwde Snickers.
Aan Bounty heeft Snickers op die momenten heel veel.
Van het begin af aan reageerde Snickers erg op het gedrag van Bounty.
En dus als Bounty een plekje zoekt om te rusten, doet Snickers met haar mee.

Vanmiddag werd Snickers onderzocht door de dierenarts.
Bij palpatie bij zijn luchtpijp en longetjes, wekt dat een aanval op.
Het is wederom net als hij stikt en nadien is Snickers wederom uitgeteld.

Voor nu gaan we het met ontspannende middeltjes proberen, te beginnen met valeriaan druppels.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Astma

Bericht door mittenslief »

kijk ook eens even bij de huisdierendokter.nl daar heb je ook van alles voor luchtwegen enzo. velen gebruiken er van de hdd al wat van en de meeste zijn positief
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Snickers heeft vanmorgen een aanval gehad. Hij kwam ons begroeten en kort daarna kwam de aanval opzetten.
Hij duurde niet lang, maar het was lang genoeg.. Hij is daarna diep in slaap gevallen..
Wel typisch dat het vanochtend gebeurde, meestal is het 's nachts..
Snickers voelt zich gelukkig weer okay. Hij speelt lekker actief met Bounty en komt ons knuffelen.

Straks ga ik valeriaandruppels halen ter ondersteuning..
Ik hoop dat hij daar iets aan gaat hebben.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Langer dan een maand geen aanval en zonet wassie er weer..
De aanvallen duren nooit lang maar ze zijn bijzonder vermoeiend als ik Snickers zie.
Hij ligt nu lekker bij me. Volop spinnen, dat dan wel weer.
Zijn ademhaling is wat moeizaam, maar dat heeft hij vaak na een aanval.
paasnini

Re: Astma

Bericht door paasnini »

Wat naar. Houden jullie ook rekening met de kattenbakvulling (stofvrij)? Happy home ultra hygienic pure is een klontvormende stuifvrije kattenbakvulling zonder parfum.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Na een paar maanden aanval vrij te zijn geweest, heeft Snickers een flinke dip.
Een dusdanig flinke dip, dat hij meerdere keren op een dag ligt te happen naar adem.
Het is alsof zijn keeltje word dichtgesnoerd, alsof hij letterlijk stikt..
Snickers zoekt ons dan altijd, zo goed en kwaad als dat gaat, op en meestal is de aanval zo over.

Sinds een tijdje verruilt Snickers s' nachts zijn deken op het zoldertje, voor zijn vaste plek tussen onze kussens.
Het valt me op dat hij, het speelt nog niet zo lang, s' nachts ook kleine aanvallen heeft, terwijl hij slaapt.
Dan haalt hij adem, waarna hij heel hard en kort piept, net zoals hij dat overdag ook doet, als hij een aanval heeft.
Vervolgens stopt zijn ademhaling.. Het is zo'n 6 a 7 seconden, waarna hij piepend naar lucht hapt en daar word ie dan wel wakker van.

Vannacht heeft hij meerdere malen liggen piepen, zonder naar adem te happen.
Als ik eraan denk, ga ik proberen het op te nemen, misschien maakt dat mijn verhaal wat duidelijker..
Nu zat ik te denken dat het neigt naar slaapapneu. Een vriendin van mij heeft dit ook en ik vind het vergelijkbaar.
Ik weet helemaal niet of dit bij katten ook mogelijk is, maar ik maak me wel een beetje zorgen..
Wat als ik Snickers een keertje niet hoor en hem niet uit een aanval kan halen?

Ik heb zelf lange tijd last gehad van hyperventileren en paniekaanvallen, ik weet dat het heel eng kan zijn..
Op de momenten van de aanval klop ik hem zachtjes tussen zijn schouderbladen en praat zachtjes tegen hem.
Ik word vaak meteen wakker na een piep van Snickers, maar wat als dat niet gebeurd?

Kan iemand me tips geven, of weet iemand wat er nu precies bij Snickers gebeurd?
Ik wil namelijk niet onnodig zijn dierenarts raadplegen.
Laatst gewijzigd door Renatevanderveer op 23 nov 2013 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Astma

Bericht door Anne87 »

Ik zou wel de dierenarts raadplegen. Misschien niet met Snickers erbij, maar wel met je verhaal. Ik denk dat zij het beste kan beoordelen wat er speelt met hem. Ik denk dat je een goede DA hebt, die Snickers goed kent en jullie goed kent. Ik zou dat zeker doen, want het klinkt wel serieus en je maakt je ook echt zorgen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Astma

Bericht door BloemTetsu »

Zonder advocaat van de duivel te zijn.
Maar is dit voor of tijdens de komst van Vlekje gekomen?
Verder kan ik je niet helpen..
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Shimbalaya

Re: Astma

Bericht door Shimbalaya »

Katten kunnen inderdaad ook last hebben van slaapapneu.Misschien heb je iets aan dit artikel:

http://www.yvonsweere.nl/Artikelen/Slap ... %20kat.pdf

Hierin komt ook slaapapneu ter sprake.
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Astma

Bericht door flower1980 »

Ah, arme Snickers. Helaas geen tips, maar heel veel sterkte! En bij twijfel zou ik de DA wel bellen in ieder geval.

Verder sluit ik me bij mijn voorgangers aan.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

BloemTetsu schreef:Zonder advocaat van de duivel te zijn.
Maar is dit voor of tijdens de komst van Vlekje gekomen?
Verder kan ik je niet helpen..
Het begon al voor de komst van Vlekje, dus ik weet niet of het daarmee te maken heeft..
Het kan natuurlijk wel, al oogt Snickers de rustigste tegenover Vlekje.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Astma

Bericht door BloemTetsu »

Vlekje was in ieder geval niet de trigger. Hoogstens is het nu een graadje erger omdat zijn omgeving is veranderd. Maar dat hebben wel meer katten. Het staat m.i. los van het wel of niet leuk vinden van zijn nieuwe vriendje.
Misschien kan je de da even bellen, kijken wat die zegt.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb de dierenarts van Snickers een mailtje gestuurd.
Dat vind ik wat makkelijker, omdat er geen spoed bij is, kan ze antwoord geven wanneer het haar uitkomt.
Ik heb vooral gevraagd of er reden is om bezorgd te zijn en wat wij, als zijn baasjes, eraan kunnen doen.
Plaats reactie