Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Astma

Bericht door Natascha001 »

Laatst had een van onze katten, Odie ook 3 keer vlak achter elkaar zo'n "haarbal" aanval. Het leek wel of hij erin bleef. Na wat googlen, kwam ik erachter dat veel zaken zo'n astma aanval kunnen triggeren. Een ervan is stof van kattenbakkorrels, maar ook geurkaarsen, schoonmaakmiddelen, etc.
Ik had net andere kattenbakkorrels, die wel aardig bleken te stuiven. Deze gelijk de deur uitgedaan en sindsdien, heb ik geen aanvallen bij Odie waargenomen. Dus ik hoop dat hij daar last van had.

Ik vind de filmpjes van mercola altijd goede uitleg geven, is wel in het engels http://www.youtube.com/watch?v=ZhseR7rZW3c. Hierin wordt uitgelegd wat het zou kunnen en ook over een juiste diagnose stellen door de arts.


Roady, Pepper, Odie en Peewee
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Dank jullie wel voor de reacties. Doet me goed.
Vannacht Bella weer hoesten, zij heeft het vaker dan Quinn. Was een paar seconden en toen ging ze gewoon weer liggen en verder slapen.
Ik zat ook te denken dat als ik het zie, ik het op ga nemen. Zo heb ik een filmpje wat ik kan laten zien.
Ik ga nog even kijken welke oorzaken er kunnen zijn. Al heb ik niet iets veranderd in huis, heb altijd al deze kattenbakkorrels gehad. Stofzuig gewoon regelmatig.
Nou ja, maandag dus maar even bellen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door Nikki2309 »

Mocht het astma zijn, het weer kunnen ze dan ook last van hebben. Bij vochtig weer kunnen ze er meer last van hebben dus dat zou nu op het moment ook een trigger kunnen zijn.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Vanmiddag had Bella het weer. Heb een deel op kunnen nemen.
Wat denken jullie?

https://www.youtube.com/watch?v=NLUwbRf ... e=youtu.be
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Dit zou je aan je dierenarts moeten laten zien..
Het lijkt heel erg veel op dat wat er met Snickers gebeurd tijdens een aanval.
Al zijn ze in het geval van Snickers wat heftiger, bij hem is het hoesten krampachtiger en benauwder.
Ergens vind ik het ook klinken alsof ze iets kwijt wil. Een soort schrapen van de keel.

Ik kan er verder niet echt uitspraken over doen, ik denk dat je dierenarts hier wel veel mee kan.
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Astma

Bericht door Natascha001 »

Dit lijkt op wat Odie ook deed.
Aangezien wij hem niet eenvoudig kunnen pakken, zijn wij niet gelijk naar de da gegaan. Dus weten wij niet wat het bij hem was.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Ja dat van iets kwijt willen dacht ik ook. Ze slikt daarna ook een paar keer.
Ga dit sowieso aan de da laten zien, maar wilde even horen of dit enigszins bekend voor kwam bij jullie.
Helaas wel dus. Ben dus ook wel bang voor astma. Hoop dat het iets is wat op te lossen valt...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Astma is te stabiliseren met de juiste medicijnen.
Kijk naar Snickers, de kater die zelden makkelijk reageert, kan ik nu zonder problemen laten inhaleren.
Maak je (nog) niet teveel zorgen, Astma is prima te behandelen.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Als die medicijnen dan maar niet in pilvorm zijn, want dat is geen doen voor Bella.
Hopelijk kan ik morgen na het werk nog terecht
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Medicatie voor Astma is vaak in de vorm van pufjes, zoals Snickers Flixotide inhaleert.
Tabletten heb ik niet voor Snickers.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Pufjes, oké...raar, alleen gewend bij kinderen.
Net had Quinn ook een aanval. Hij heeft het nu ongeveer één keer per twee dagen en Bella meerdere keren per dag.
Ik heb alles over voor ze maar het lijkt wel of er, vooral in het geval van Bella, elke keer weer iets is. Zo krijgt ze nooit rust en regelmaat die ze nodig heeft.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Misschien handig om dit topic eens helemaal door te lezen.
Er staat beschreven hoe de diagnose gaat en hoe het puffen in zijn werk gaat.
Misschien stelt dat je wat gerust. De Aerocat, verdiep je daar maar eens in.
Kijk maar op YouTube, genoeg filmpjes hoe je een kat kunt laten inhaleren.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

exact filmpje heb ik ook van guusje. zij heeft geen medicijnen hiervoor. als het erger wordt kan ik die weer halen bij de DA (heeft ze 2 jaar geleden wel gehad).
Ik merk dat bij guusje vooral de triggers zijn: druk doen, te enthousiast spelen en racen, en stress. dat vooral. stress door bijv dagje pension laatst, maar ok alsze voelt dat er spanningen in huis zijn. baasje baaldag gehad op het werk.....mopperend thuis.....mopperend op de katten en vrouwtje.....guusje astma aanval. en ik verdenk mijn vorige wasmiddel er ook van. als ik dan net bed had verschoont kreeg ze het ook wel eens s'nachts. ik koop altijd was middel in de aanbieding, dus geen vast merk. met het huidige merk is er geen aanval.
daarlangs is ze ook gevoeliger als ze buiten is geweest en als het buiten vochtig weer is.ik let er dan ook al 2 jaar op wat de omstandigheden zijn als ze een aanval heeft. soms dagelijks soms 1x per week.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Het gebeurt op allerlei momenten. Gisteren bijvoorbeeld toen Bella achter brokjes aan het rennen was, maar ook uit het niets als ze rustig ligt of slaapt. Het is wel veel vaker dan het was, en dat baart me wel zorgen.
Bella is wel een gevoelig meisje, snel stressig.
Quinn maakt zich geloof ik niet snel druk.

Kan helaas pas morgenavond terecht. Bella zag dat ik de vervoersmanden al had klaargezet, die ziet de bui al hangen. Zo zielig. Da is echt stressen voor haar, dus ik hoop niet dat het erg lang duurt.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Bij de dierenarts geweest. Hij heeft geluisterd en Quinn was 'schoon' en bij Bella hoorde hij wel wat 'gerommel'. Omdat Bella helemaal in de stress schiet van pillen, heeft ze een prikje gehad. Als het deze week beter gaat, is het dus astma. (zeker weten ze het nooit, want het is alleen te constateren onder narcose enzo, gaan we dus niet doen)
Dan ga ik dus aan de pufjes met haar. Hij heeft het laten zien, en op zich zie ik dat wel zitten. Heb ze op het werk ook regelmatig gebruikt. Nu hoop ik dat Bella het pikt.
Quinn heeft voorlopig nog even niks.
Volgende week is er telefonisch contact en worden er verdere plannen gemaakt.

En toch...is het raar dat ze allebei het lijken te hebben...da vroeg ook al, ander wasmiddel, kattengrit, iets in de stofzuiger?
Maar nee, zou het echt niet weten...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Plaats reactie