Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
cinsel71
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2014 13:51

Re: Astma

Bericht door cinsel71 »

Hallo allemaal,

Ik zou graag aan andere baasjes van katten met astma willen vragen wat de symptomen zoal zijn?
Naar alle waarschijnlijkheid heeft mijn kat astma. Dit moet nog onderzocht worden maar naar vermoeden heeft hij astma. Ik heb echter wel het idee dat mijn kat pijn heeft. Dit uit zich in kleine ticjes/trekjes die hij elke x krijgt. Hij ligt niet graag op zijn zij, lijkt wel of er dan iets in de weg zit. Laatst leek het wel of hij een soort pijnscheut kreeg. Is dit herkenbaar voor bazen van katten met astma?
Het hart en hartworm zijn al uitgesloten dus dat is het niet.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

Guusje heeft lichte astma. Snel mooie, piepende ademhaling die ik alleen hoorde als ik mijn hoofd tegen haar buik legde. Na enkele maanden medicatie overgestapt op weerstand verhoger. Nu is ze er waarschijnlijk overheen gegroeid. Soms een beetje last, dan krijgt ze weer iets voor de weerstand of llysine voor de luchtwegen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door castratenkoor »

Als je kat last heeft van gevoelige luchtwegen kun je het beste de volgende zaken in huis achterwege laten: roken, luchtverfrisser zoals Airwick, wierook, geurkaarsen enz. Maar ook b.v. citroengeranium, beter niet in huis nemen bij een kat.

Eigenlijk kun je dat altijd beter achterwege laten met katten in huis, maar bij katten met gevoelige luchtwegen is het extra belangrijk te zorgen voor zuivere lucht zonder irritatie voor luchtwegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Renatevanderveer schreef:Wat precies de aanleiding is geweest weten we niet, maar het was op een winteravond.
Bounty was net in ons midden, Snickers sliep die nacht op zolder.
Ineens springt Snickers op ons bed en vanuit het niets begint hij te hoesten.
Het lijkt bijna alsof hij stikt.. Voorzichtig een aantal tikjes tussen zijn schouders en lieve woorden helpen hem erdoor.
Daarna is hij uitgeput en heeft hij niet meer de energie zich te verplaatsen.

Een tijd later blijkt hij een beginnende keelontsteking te hebben.
Hij heeft vuurrode tonsillen en hij krijgt een kuurtje voor een week.
Na die week hebben we lange tijd geen aanval meer vernomen.

Kort na het ziek zijn van Bounty begint het opnieuw. Het word mooier weer en Snickers heeft daar moeite mee.
Als een hondje ligt hij te hijgen in de schaduw, zijn ademhaling is snel en zwaar.
Als we Snickers dan in huis in de schaduw leggen, is die ademhaling binnen een half uur normaal.

Snickers reageert altijd heel sterk op ons welzijn. Zijn wij gestresst of verdrietig, is Snickers dat ook.
Waar Snickers in de winter heel actief kon zijn, kost hem dat momenteel de grootste moeite.
Hij heeft dan al snel benauwd en zoekt verkoeling in de schaduw of in een wasbak.

Vrij recent meerdere aanvallen meegemaakt, waarvan de helft s' nachts plaats vond.
Sinds hij vaker aanvaringen heeft met zijn soortgenoten (Chineesje) is hij meer gestresst.
En dus vernemen we vaker een hijgende, benauwde Snickers.
Aan Bounty heeft Snickers op die momenten heel veel.
Van het begin af aan reageerde Snickers erg op het gedrag van Bounty.
En dus als Bounty een plekje zoekt om te rusten, doet Snickers met haar mee.

Vanmiddag werd Snickers onderzocht door de dierenarts.
Bij palpatie bij zijn luchtpijp en longetjes, wekt dat een aanval op.
Het is wederom net als hij stikt en nadien is Snickers wederom uitgeteld.

Voor nu gaan we het met ontspannende middeltjes proberen, te beginnen met valeriaan druppels.

Ik citeer dit bericht even, omdat dit precies omschrijft wat er bij onze kater gebeurd.
Hij heeft perioden waarin de astma weer opspeelt, met name bij warm broeierig weer.

Snickers heeft erg veel baat bij L-lysine, dit is een weerstandverhoger.
Goede ventilatie van je huis is erg belangrijk voor je kat.
cinsel71
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2014 13:51

Re: Astma

Bericht door cinsel71 »

Bedankt voor jullie antwoord.
Ik vraag dit omdat ik het idee heb dat Lucifer pijn heeft en ik twijfel of het wel astma is. Die tikjes/stuipen lijken wel van de pijn te komen die hij dan voelt. Ik hoor hem nauwelijks ademen, geen gepiep ofzo, soms wel snurken, hij hoest niet meer dit heeft hij heel even twee dagen gedaan. En ik zie een buik/borst ademhaling bij hem die soms erg schokkerig gaat. En ondanks twee weken op de prednoral ( waar ik absoluut geen voorstander van ben) vind ik niet dat zijn ademhaling makkelijker gaat. Hij heeft nog nooit een aanval gehad zoals hierboven staat beschreven. Wel heb ik het idee dat hij als hij zon pijnscheut krijgt ( zo noem ik het dan maar) hij helemaal uitgeput is en daarna heel veel geeuwt en erg veel slaapt. Daarom mijn vraag over gedrag/symptomen bij katten met astma. Ik heb dit bij de Da neer gelegd maar die kon niet zeggen of dit gedrag bij katten met astma hoort.
De Da wil hem nu op airocat zetten. ( puffer) Hij heeft nog geen onderzoek gehad naar astma de Da stelt een diagnose op een vermoeden zoals hij zelf zegt. Ik wil dit onderzoek denk ik echter wel omdat ik mijn kat niet op medicijn wil zetten op een vermoeden van een DA. Heeft iemand daar ervaring met zon onderzoek? Heeft onderzoek nog risico's voor je kat ofdat jullie weten?
Alvast bedankt allemaal.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Hier werden twee rontgenfoto's gemaakt om te kijken naar de conditie van de longen.
Astma is aan de hand van deze foto's makkelijker te diagnosticeren.

Verder werd mij ook aerocat geadviseerd.
Ik vond het nogal wat, leer dat een kat maar eens..
Snickers heeft zijn perioden waarin astma meer voorkomt en ik weet hem altijd uit de aanval te halen
Vanwege deze reden vond ik een puffer niet rendabel.
Grote kans dat ik daarmee de band met Snickers beschadig, dat was het mij niet waard.
paasnini

Re: Astma

Bericht door paasnini »

Tjonge twee weken Moderin zonder onderzoek, alleen op vermoeden? Hoop dat je een andere dierenarts in de buurt hebt want ik zou naar een ander gaan.

Voor alle anderen, Llycine verliest zijn werking als het in contact komt met eiwitten dis zorg dat de kat de llycine een paar uur voor of na de maaltijd krijgt!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Astma

Bericht door Ms Maaike »

Dat is niet geheel correct paasnini. Het verliest z'n werking niet, het wordt alleen weggeconcurreerd zoals ik het heb gelezen op diverse l-lysinesupplementen-aanbevelende sites (= reclame, dus misschien is nuancering op z'n plek). L-lysine (ook wel gewoon lysine genoemd) is een essentieel aminozuur (dat wil zeggen dat het lichaam het niet zelf aan kan maken en het uit de voeding moet halen); een bouwsteen van een eiwit. Lysine zit voornamelijk in vlees, eieren en peulvruchten; stuk voor stuk voedingsmiddelen die erg rijk zijn aan eiwitten.

Als ik de sites die l-lysinesupplementen aanbevelen moet geloven wordt l-lysine áltijd weggeconcurreerd als het in aanraking komt met eiwitten. Hoe kan het dan ooit opgenomen worden in het lichaam? Lysine is volop aanwezig in eiwitrijke voedingsmiddelen, dus dat het in aanraking komt met andere eiwitten is onvermijdelijk.

Als een lysinesupplement niet samen met andere eiwitten ingenomen mag worden, hoe zit het dan met katten die altijd brokken (= eiwit) hebben staan? Dan zouden die supplementen geen zin hebben.

Ik weet het niet, het komt raar over dat een aminozuur niet met eiwitten in aanraking mag komen. Misschien kun je het me uitleggen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Krijg hier de schrik van mijn leven.. Snickers ligt met een blauwe tong op ons bed, nauwelijks aanspreekbaar..
Zijn ademhaling is zwaar, maar klinkt moeizaam. Ik til hem op en klop hem zachtjes op zijn rug.
Ineens begint hij te hoesten en hij slikt een paar keer. Op de een of andere manier ademt hij nu weer normaal.
Was Snickers bewusteloos? Is er iets wat ik in zo'n geval moet doen?

Hij ligt nu rustig op de bank, met zijn tong weer mooi roze.

Zit me nu vooral te bedenken wat er gebeurd moet zijn als ik er niet geweest was..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Astma

Bericht door Ms Maaike »

Naar om te zien lijkt me... Ik ben benieuwd wat je da zegt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Conclusie; verergering van de astma.
Snickers heeft spijtig genoeg medicatie nodig.. Helaas, maar onvermijdelijk.
Aerocat is voor Snickers, met oog op bijwerkingen de beste oplossing.
Omdat de praktijk dit niet op voorraad heeft krijgt Snickers ter overbrugging morgen een Moderin injectie.
Op mijn eigen verzoek gaat Dr. Wentzel ons hierin begeleiden.

Ik ben er ontdaan van, ik had zo gehoopt dat dit niet nodig zou zijn..
In korte tijd is er echter zo'n verslechtering opgetreden, dat als we niets zouden doen, we het Snickers heel moeilijk maken..

Het heeft even tijd nodig om dit een plekje te geven..
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 565
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Astma

Bericht door flower1980 »

ah nee, Renate..... Wat vervelend voor Snickers en voor jullie... Heel veel sterkte en een knuffel voor mijn zwarte vriendje.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

ach arme snickers. niet over nadenken wat als... je was er en hij is er uit gekomen. vervelend dat hij medicijnen nodig heeft maar niet het einde van de wereld. belangrijkste is dat hij zich weer lekker gaat voelen en niet meer benauwd. hoe is snickers er zelf onder? is hij nu weer helemaal fit?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Ja, vandaag is hij weer fit. Hij is wel overduidelijk vermoeid, het weer doet daar geen goed aan.
In de zomerperioden zijn de aanvallen het frequentst en het hevigst.
In de winter gaat het vele malen beter en vergeet ik wel eens dat hij Astma heeft.

De dierenarts(en) van Snickers hebben al eens eerder aangegeven dat we toch moesten nadenken over puffen.
Ik vond dat destijds nogal wat, vooral ook omdat hij niet wekelijks een aanval had.
Dat heeft hij nog steeds niet, maar de aanvallen die hij heeft worden wel heftiger..

Ik ben vooral benieuwd hoe Snickers op de puffen gaat reageren.
Het word nog wat om hem te leren dat het goed voor hem is. Gelukkig is Snickers nog jong.
Dat hij nog jong is, is ook de reden dat ik nu wel wil doorzetten.
De dierenarts gaf aan dat veel katteneigenaren het proberen te associëren met iets leuks/lekkers.

Het verwijderen van teken was hier een ramp, maar inmiddels weet Snickers dat hij dan iets lekkers krijgt.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Zojuist met Snickers thuis gekomen.
Meneer was weer volop aan het zingen, hihi.
Snickers gaat geïnhaleerd worden met Fluticason, de hoeveelheid ben ik even vergeten, waren enkele milligrammen.

Snickers heeft voor nu een Moderin injectie gekregen, hier heeft hij de vorige keer ook erg goed op gereageerd.

Een complimentje van Dr. Wentzel gekregen, Snickers zag er prima uit.
Longen klinken niet verontrustend, zoals de vorige keer wel het geval was.
Geen tekenen van Bronchitis en dat vind ik fijn, alhoewel het ook wel dubbel is.
De verslechtering is dus geen gevolg van een bacterie of virus.

Op de praktijk is ervaring met Astma-patiëntjes en bij allen, ongeacht het karakter, was het inhaleren aan het leren.
Voor mij een geruststelling, want Snickers is niet altijd een makkelijke kater..
Het zal tijd vergen, maar ik wil er voor de volle 100% voor gaan.
Plaats reactie