Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Astma

Bericht door Ms Maaike »

Dat kan aangetoond worden inderdaad. Ik denk dat het bij katten het beste gaat middels auscultatie (dus met een stethoscoop (of eigenlijk fonendoscoop - geen idee waarom dat bij dieren anders heet, het is hetzelfde ding)).

Ik denk dat je gewoon door kunt gaan met puffen tijdens de inentingen, zeker als dat verlichting biedt. Dan besteedt hij toch minder energie aan het ademhalen die hij dan weer goed kan gebruiken met de inentingen. Maar ben wel benieuwd wat dr. Wentzel daar over zegt. :)

(Tegen mij zeiden ze ook dat ik m'n leven lang moest puffen - ha, hadden ze het toch mis. :) Je weet nooit hoe zoiets loopt.)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Ik kan gewoon doorgaan met de pufjes, voor en na de entingen.
Door de inhalatie komt het rechtstreeks in de longen terecht en niet in de bloedbaan.
Echter, wanneer een kat Moderin- injecties of Prednoral tabletten krijgt, is het aan te raden je dierenarts om advies te vragen.
Waarschijnlijk moet je dan wel tijdelijk stoppen.
Bij Moderin en Prednoral kan de combi met een enting niet altijd een goede zijn.
Ze hebben mij geadviseerd, wanneer je een afspraak maakt voor de inentingen,
altijd te overleggen met de dierenarts van Snickers. Just to be sure.

Wel word nu duidelijk dat Snickers eetlust getriggerd word door de pufjes.
Waar hij eerder nooit kwam vragen om brokjes, begint hij te schreeuwen als er geen brokjes meer staan.
Ik probeer de hoeveelheid brokken nu te doseren, zodat hij vaker kleine beetjes eet.
Hij drinkt ook meer, maar dat was ons van te voren al voorspeld.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Snickers kwam net aanrennen van buiten en stond in de woonkamer te hijgen als een hondje.
Zijn ademhaling was hevig versneld en het klonk wat rochelend, hij had het erg benauwd.
Ik heb bij Snickers nog niet eerder gezien dat hij met zijn tong buiten boord aan het hijgen is.

Ik heb hem laten inhaleren en hij is zelf op de koele bureaustoel van Alex gaan liggen.
Hij is wel wat beter aan gaan ademhalen door de puf, maar zijn ademhaling is nog steeds erg versneld.
Ik zie zijn buikje op en neer gaan, zijn ademhaling is echt sneller dan van hem gewend ben.

Ik wil maandag toch eens overleggen wat ik in gevallen van acute benauwdheid moet doen.
Sinds Snickers goed aan het inhaleren is, heb ik het nog niet eerder meegemaakt.
Snickers heeft een vast gegeven meegekregen om 2 x daags te inhaleren,
maar wat ik in gevallen van acute benauwdheid moet doen, is mij niet helemaal duidelijk.
Wil er toch eens naar vragen.

Meneer ligt nu lekker bij te komen, reageert heel lief als ik hem wil aaien, maar hij heeft het nog erg benauwd. Zo sneu..
Laatst gewijzigd door Renatevanderveer op 26 jul 2014 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Astma

Bericht door Cari »

Ai, dat is schrikken! Kan je niet gewoon voor advies een dienstdoende da bellen? Bellen kost tenslotte niets en geeft misschien toch ook wat rust.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Astma

Bericht door flower1980 »

Dat is schrikken, Renate! Hopelijk heeft je DA maandag goed advies.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Hij is gelukkig al iets rustiger, hij is na lang aaien in slaap gevallen.
Het klinkt belachelijk, maar ik ben voor hem gaan zingen, in combinatie met aaien.
Toen hij eindelijk ontspande, werd zijn ademhaling ook rustiger.
Kereltje slaapt nu, ik laat hem lekker slapen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Astma

Bericht door BloemTetsu »

Oef dat is schrikken. Gelukkig dat het beter met hem gaat.
Ik vind zingen helemaal niet belachelijk. Als je zelf zingt wordt je rustiger en dat breng je over op Snickers.
Knuffel voor de zwarte schat.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door castratenkoor »

Goed plan juist dat zingen Renate. Fijn dat je hem weer rustig hebt gekregen. Wel schrikken - dat kan ik me goed voorstellen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Astma

Bericht door Cari »

:kissykissy:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Snickers mag bij een aanval één pufje extra hebben. Vandaag overleg gehad met zijn dierenarts.
Zoals het weer van het weekend; warm + vochtig = benauwd, is hij gevoeliger voor aanvallen dan dagen als vandaag.
Het is afwachten en aanzien hoe vaak hij een extra pufje nodig zal hebben.

Bij verergering, waar nu nog geen sprake van is, kan Snickers een ander soort pufje krijgen, met een hogere dosering.
De tijd zal leren hoe Snickers het blijft doen, maar voor nu ben ik blij met dit antwoord.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door castratenkoor »

Hopelijk blijft hij mooi stabiel zo met deze pufjes.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Snickers heeft nog maar nauwelijks aanvallen, omdat we nu feilloos aanvoelen hebben ervaren waar zijn valkuilen liggen.
Zo zijn hele warme dagen voor hem negen van de tien keer funest en die benauwde lucht zoals we van Nederland gewend zijn,
is eveneens niet prettig voor hem. Omdat we dat weten, kunnen we er rekening mee houden.
Zo gaat Snickers op hele warme dagen op gezette uren naar buiten en blijft hij tussen 11 en 4 binnen.

Op momenten van hevige benauwdheid krijgt Snickers een pufje extra en dat is meteen verlichtend voor 'm.
De benauwde en vochtige lucht van de laatste tijd heeft geleerd dat Snickers soms zelf aangeeft verlichting te willen.
Het is niet dat hij dan voor medicijnkast gaat zitten, maar ik merk het meteen in zijn doen en laten.
Op zijn manier komt hij er dus zelf om vragen.

Volgende week ga ik met Snickers naar de praktijk, voor zijn jaarlijkse enting.
En hoewel ik weet dat het goed met hem gaat, vind ik dat toch erg spannend.
Het is de eerste keer sinds Snickers aan de puf is, dat we met hem naar de praktijk gaan.
Gelukkig worden we geholpen door onze vaste dierenarts, ik vind dat een fijn gevoel.

Ik ben blij dat Snickers en ik ons vaste ritme weer terug gevonden hebben.
Het geeft een stukje houvast, voor ons allebei, het voelt veilig.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Astma

Bericht door Jantina »

Shit, ik ben echt een slechte kattenmoeder...schaam me diep en voel me rot eronder. Ik denk namelijk dat zowel Bella als Quinn wel eens astma kunnen hebben...
Van de zomer hadden ze beiden last van haarballen, denk nog steeds dat het dat was. Maar later in de zomer tegen september aan bleef het aanhouden. Ondanks de pasta die ik gaf. Van de week zowel Bella als Quinn hoesten, soms zelfs elke dag. Ik denk, ga toch eens googelen...kom ik een filmpje tegen van een hoestende kat wat hetzelfde klinkt als Bella en Quinn. Die kat bleek astma te hebben.
En ik altijd denken dat ze haarballen hadden, gatver op dit soort momenten voel ik me zo tekort schieten qua ervaring en kennis. Net als toen met Luca*.
Maar nu ben ik dus echt een leek...kunnen twee katten astma hebben? Waar komt het dan in vredesnaam vandaan? Is mijn huis zo vies? :-(
Kan het ook wat anders zijn met de luchtwegen? Ze hebben zeg maar momenten uit het niets, beginnen ze ineens te hoesten, Bella piept af en toe erbij. Het duurt een seconde of 10 en daarna lijkt er niets meer aan de hand te zijn.
Wat moet ik nu toch doen? Bel sowieso maandag da om het uit te leggen...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door Nikki2309 »

Ik heb geen ervaring met katten met astma, maar bij een mens ontstaat astma niet door een vuil huis dus kan me niet voorstellen dat het bij katten wel kan. Dus zet die zorg van je af.

Als ze beide astma hebben zou dat dom weg toeval zijn en dus niet jouw schuld

Hopelijk kunnen andere jouw verder helpen, maar ik wilde toch wat schrijven omdat ik vind dat je je absoluut niet schuldig of slecht moet voelen. Ik snap wel waar dat gevoel vandaan komt
Using Tapatalk
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Ik zou sowieso niet de schuld bij jezelf zoeken.
Astma word niet veroorzaakt door een vies huis of onoplettendheid.
Hoesten en hoesten zit verschil tussen.
Bounty had wanneer zij longontsteking had hele andere hoestbuien dan Snickers met zijn astma.
Bij Snickers leek het elke meer alsof hij stikte.. Heel naar en heel intens.
Wat mij destijds heeft geholpen is de aanvallen tot in details omschrijven naar de dierenarts.
Die herkende de signalen van astma meteen. Haarballen kunnen overigens de hoestbuien verergeren.
Het kan dus wel degelijk iets met haarballen te maken hebben.

Ik zou inderdaad je dierenarts even raadplegen.
Geen paniek, astma is goed onder controle te houden met de juiste medicatie.
Plaats reactie