Astma

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Dit is hem dan; De Aerocat inhalator.

Afbeelding

Voor nu is het oefenen geblazen, om Snickers te laten wennen aan de inhalator.
Eerst oefenen zonder pufjes, later met. Vooralsnog verloopt het zonder problemen.
Zijn staart laat zien dat hij het onwennig vind, maar hij laat het toe en nadien krijgt hij iets lekkers.
Ik hoop dat hij spelenderwijs leert de inhalator met iets positiefs te associëren.

Ik was enorm huiverig voor Snickers' reactie, maar het valt me honderd procent mee!
Ik zal, als het oefenen wat verder gevorderd is, Alex vragen foto's te maken van hoe Snickers word geïnhaleerd.
Lijkt me handig voor anderen wiens kat ook Astma heeft.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Astma

Bericht door Ms Maaike »

:) Bedankt voor de update. Zou handig zijn inderdaad als dit topic voortaan gebruikt kan worden als naslagwerk. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Astma

Bericht door Dinky »

Helemaal gemist maar wat zal je geschrokken zijn!
Fijn dat snickers niet hard gillend weg rent voor de inhalator :-) nu hopen dat je hem zo min mogelijk nodig zal hebben ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Astma

Bericht door Cari »

Ben heel benieuwd naar de avonturen met de aerocat.
Ik kom net van de da met Safa en zij wordt ook verdacht van astma. Op dit moment heeft ze alleen nog maar last van enorm snurken, pruttelen met eten en af en toe een hoestbui, maar op een kwaaie dag zal zij misschien ook aan de puffer moeten.

Omdat ik Safa nog een prednison wil geven, ben ik eens gaan googlen en kwam deze site tegen:
http://www.dierendokter.nl/contents/nl/ ... ieren.html
Ik zit er zelf over te denken om de Yucca intensive te bestellen. Misschien heb jij er ook ook iets aan, naast de reguliere therapie?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Dankjewel voor de website, ik ga er even over nadenken.
Het gaat nu redelijk, maar voor de zomermaanden zou het een optie kunnen zijn.

Het oefenen met de inhalator gaat gestaag door. Ik mag het kapje van de inhalator op zijn bekje zetten zonder problemen.
Het is wel noodzaak dat het op een rustig tijdstip gebeurd (= vrouwtje rustig, kat rustig), anders ontstaat er al gauw paniek.
Daarna een snoepje en een aai en de woorden; goed zo!
De inhalator en het kapje worden zo beetje bij beetje minder eng.

Echter, hebben Snickers en ik nog een lange weg te gaan, vrees ik.
Snickers heeft Fluticason voorgeschreven gekregen.
In de praktijk resulteert dat in de Flixotide puf, met Fluticason als bestandsdeel (zie foto).

Afbeelding

Als je het pufje indrukt, komt daar een geluidje af. Er word namelijk met enige druk inhalatie afgegeven.
Dát geluidje, een soort psssttt! geluid, vind Snickers eng. Zo eng zelfs, dat er paniek uitbreekt.

Ik ben nu met hem aan het oefenen dat dat geluidje niet eng is.
Ik boots het geluidje zelf na en als hij daar niet van schrikt krijgt hij een snoepje.
Daarna laat ik het geluidje horen (opgenomen op mijn telefoon). Schrikt hij niet, krijgt hij weer een snoepje.
Schrikt hij wel, stop ik meteen met oefenen en negeer ik zijn schrikreactie.
Een week verder schrikt hij niet meer van het geluid, maar is inhaleren mét het pufje nog altijd een stap te ver.

Snickers komt er wel, maar het heeft tijd nodig. Iets wat voor een kat totaal onnatuurlijk is, moet ik natuurlijk zien te maken.
Ik kan het hem niet uitleggen dat het goed voor hem is, kon dat maar..
Voor nu gaat het erg goed met Snickers, heb hem nog niet benauwd gezien.

Hoop dat je er iets aan hebt, als je inderdaad overweegt om hier met Safa ook mee te starten! :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Astma

Bericht door Cari »

Ik heb zeker iets aan je verhaal! Zoals gewoonlijk is veel geduld, rust en (piep)kleine stapjes de juiste weg. Ik hoop dat het voorlopig allemaal nog niet nodig is voor Safa en hoop dat jullie gauw door de training heen zijn en hij veel verlichting vindt.
Ik kreeg net ook een mail van Laura, van wie Koenda, een kat van haar dochter aan 'de puf' moest. Dat was in eerste instantie een regelrechte ramp, omdat Koenda eigenlijk niet eens op haar hoofd aangeraakt wilde worden (Safa dus ook niet - oosters trekje ;-)?). Net als jij, met veel geduld getraind en nu komt ze er zelfs zelf om vragen! Het is haar duidelijk geworden dat het niet eng is, maar juist verlichting geeft. Kwestie van volhouden dus :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Klopt, verhalen uit de praktijk vertellen dat ook inderdaad.
Al meerdere keren met onze Duitse dierendokter aan de lijn gehangen, die zelf twee katten met Astma heeft.
Heb de eerste week meerdere momenten gehad dat ik het niet (meer) aandurfde.
Ik moet dan weer even horen dat het allemaal wel goed komt en dat Snickers mij heus nog wel lief vind.
(Voel me terwijl ik dit typ een sufferd, haha! :lol: )

Hier een halfbloedje die aaien over zijn bolletje gelukkig wel kan waarderen!
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Update!

Snickers en ik oefenen nog steeds elke dag om het puffen onder de knie te krijgen.
De inhalator is niet eng meer en zijn oortjes staan vrolijk vooruit als ik met de inhalator naast hem kom liggen.
Ik kies altijd voor een rustig moment, vaak als Snickers ergens rustig ligt. Ik ga dan naast hem zitten of liggen.
Ik praat dan tegen Snickers; 'Nou jongen, het is weer tijd voor je pufje!'
Mits ik zelf ook rustig ben, gaat het prima. Hij accepteert het kapje en ademt dan rustig door.
Het geluidje van het pufje is nog steeds erg eng. Snickers en ik hebben daar een compromis op gevonden.
Ik druk het pufje in en zet de inhalator dan voorzichtig op zijn kopje.

Dan ademt hij vijf keer en krijgt hij een snoepje. 'Goed zo!'
Het is niet helemaal zoals de dierenarts voorschrijft, maar hij krijgt op deze manier wél iets binnen.
Ik vind het vertrouwen van Snickers in het puffen voor nu belangrijker dan de hoeveelheid inhalatie die hij binnenkrijgt.
Voor nu doet hij het prima en hebben we één aanval met hem doorgemaakt.

Ik ben erg trots op mijn zwarte vriend.
Ik had verwacht dat hij het mij kwalijk zou nemen en dat hij daardoor minder contact met mij zou zoeken.
Het tegenovergestelde is het geval.

Ik ben een tevreden mens! :)

Ik zie trouwens dat dit topic een Sticky is geworden, fijn!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Astma

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het zo goed gaat met de medicatie!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Astma

Bericht door nellebel »

Hij vertrouwd jou want hij voelt ook dat het beter met hem gaat.go snickers
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Astma

Bericht door Cari »

Easy does it! Geweldig dat het zo goed gaat.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Astma

Bericht door BloemTetsu »

Super!
Mooi voorbeeld over de band tussen mens en kat.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Ja, ik kan wel stellen dat Snickers mij vertrouwd en laat dat nou juist hetgeen zijn waar ik zo tegenop zag.
Een uur geleden heb ik Snickers weer laten puffen en dit keer lukte het om de puf in te drukken terwijl hij het kapje op zijn koppie had.
Ik merkte het wel aan hem, hij moest even een paar slikken nadien, maar ik heb hem rijkelijk beloond.
Hij heeft daarna liggen slapen, kwam me net luid miauwend begroeten.

Het verbaasd me, Snickers is een eigenzinnige kat met een sterke eigen wil.
Snickers is meestal niet voor één gaat te vangen, nee is nee.
Zou Snickers in de gaten hebben dat hij hier beter van word?

Het valt me op dat wanneer hij slaapt, zijn ademhaling niet meer zo pruttelend en zwaar is als voorheen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Astma

Bericht door Dinky »

Fijn dat je langzaam weer stapje verder kan gaan met puffen :-)
Snickers merkt zelf blijkbaar prima dat hij er baat bij heeft ;-) en een beloning krijgt natuurlijk :-p
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Astma

Bericht door Renatevanderveer »

Dankjewel voor jullie lieve woorden.
Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat Astma ook weer 'over' kan gaan.
Voor nu probeer ik Snickers' ademhaling als graadmeter te zien.
Hij heeft zo nu en dan nog eens een nacht waarin hij wat snurkt, maar ook nachten waarin hij dat niet doet.

Snickers wil nog wel eens wat boos reageren op de puf, is daarna soms heel afstandelijk.
Ik laat hem om die reden nog wel eens een dag met rust. De dag daarop begin ik dan weer van voren af aan.
Het werkt blijkbaar, hij voelt zich daar goed bij. En dat is voor mij het belangrijkste, het moet haalbaar blijven.
Ik wil niets forceren, zolang daar geen reden voor is.
Mijn band met hem is mij heel veel waard, die wil ik niet beschadigen.

Wat ik me wel afvraag, kan een dierenarts verbetering zien en/of horen door de longen te beluisteren?
Ik merk dat Snickers geen aanvallen meer heeft en rustiger is, maar is dat ook 'aantoonbaar' in de zin van longonderzoek?
De dierenarts(en) die ons begeleid hebben in het hele proces vertelden dat de ervaring leert dat veel katten niet meer zonder het inhaleren kunnen.
Er zijn zelfs katten die er zelf om komen vragen, omdat ze zelf merken dat het verlichting biedt.

Snickers moet in augustus weer geënt worden voor kattenziekte en niesziekte,
kan ik dan gewoon doorgaan met het puffen?
Of zou ik voor en na de enting moeten stoppen?
Plaats reactie