Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Eva1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2012 10:41

Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Eva1986 »

Hoi allemaal,

Ik heb een katertje van 4 maanden oud die een moeilijke start achter de rug heeft.
Sinds we het beestje in huis hebben heeft hij meteen last gekregen van diarree en een ontstoken linker oogje. Begonnen met zalven, werkte niet. Niezen kwam er later ook bij, nieuw zalfje, werkte ook niet. Ook nog wat vitaminepasta gekregen voor de darmpjes, werkte ook niet. Toch maar ontlasting laten onderzoeken op parasieten, niks gevonden.
Een paar weken later kregen we toch een antibiotica (pilletjes vorm) met een nieuwe oogzalf, wat wél werkte! Wij blij! Oogjes goed, ontlasting goed, niezen over.

Tot vorige week, na ongeveer 2 weken geen last gehad te hebben (de diarree was trouwens vrij snel naar de kuur weer terug), ineens (het leek wel van het ene op het andere uur) beide ogen flink ontstoken. Was nog niet zo erg geweest. Hij begon ook steeds meer te niezen.
Wij weer terug naar de DA, dat was gisteravond.
Hij stond een beetje te kijken dat we weer aan kwamen zetten, gaf aan dat de meeste kittens er na een kuur toch wel overheen groeien. Hij gaf het de term 'complexe niesziekte'.
Nu hebben we weer een nieuw antibioticakuur, nieuwe oogzalf en vitamines voor over het voer.
De diarree gaat nu een beetje op en af, maar het is erger geweest. Hij gaat ook niet meer zo vaak naar de kattenbak als eerst.

Ik heb een beetje het idee dat ons allemaal dingen wordt 'aangesmeerd' en zie niet echt in waarom dit nu wel zou werken. Heeft iemand tips, hulp hoe hier mee om te gaan? Wat kunnen we verder nog doen om ons katertje er een beetje bovenop te helpen? Is iemand bekend met de ziekteverschijnselen van diarree én niesziekte?

Trouwens, hij is wel levenslustig, eet en groeit goed. Zijn vacht is mooi glanzend.

Groetjes,

Eva
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Dinky »

Dat hij levenslustig is, een mooi glanzende vacht heeft en goed eet en groeit zijn zeer positief te noemen.

Wij hadden een poes van 3 jaar uit het asiel en toen ze bij ons was kwam ook niesziekte opzetten (ondanks inenting daartegen maar daardoor waarschijnlijk wel in een lichtere vorm). Door de antibiotica raakte ze aan de diarree omdat dat een aanslag is voor de darmen. Kan me dus voorstellen dat dit bij een kitten nog erger zal zijn omdat de darmen nog gevoeliger zijn.

De ontstoken ogen die je noemt zijn een onderdeel van de niesziekte.
hier staat veel informatie maar ook de zoekfunctie op het forum kan een grote hulp zijn om te kijken wat er hier allemaal al over geschreven is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door xdenise »

ik zou ook eens advies vragen bij een andere DA! ;)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Eva1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2012 10:41

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Eva1986 »

Ja miss is een second opinion wel een goed idee.
De diarree ging elke keer juist over van de AB, dus ik verwacht nu niet dat het erger zal worden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door castratenkoor »

Wat geef je hem te eten? Misschein is er op dat gebied verbetering in de ontlasting te krijgen. Wel eerst mengen met het voer wat hij gewend is te eten. Ik zou eens een goed merk en dan sensitive voor gevoelige darmen proberen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Eva1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2012 10:41

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Eva1986 »

Ik heb tijdens de tweede AB kuur Royal Canin voor gevoelige darmen (via de DA) gekregen.
Dat maakte geen verschil helaas. Toen we met de AB kuur stopte, en we het voer wel bleven geven, kwam de diarree meteen weer terug.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door castratenkoor »

Je zou eens een variant van Trovet kunnen proberen.

Aan de andere kant vaak groeien ze eroverheen.
Mijn Bob heeft tot 7 maanden spuitpoep gehad, dat was opeens over.
Hij is nu 7 jaar en nooit meer last van zijn darmen gehad.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door mittenslief »

de diarree hoort wel bij het calicivirus en dat is ook een variant van niessziekte, ik weet niet welke AB je het maar doorgaans wordt er dexoral gegeven dat goed helpt voor niesziekte. maar eigenlijk moeten katten zelf deze virus overwinnen dat is het beste. zorg voor een stabiele omgeving, goed voer eigenlijk dat hij zo goed mogelijk in zijn vel zit, voor de oogjes zal je eens kunnen kijken naar de oogdruppels van de huisdierendokter.nl
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door pearlsofpassion »

Nies kan chronisch worden.
En als het niet goed behandeld wordt als ze erg klein zijn, is die kans groter.
Je zegt dat hij een slechte start gehad heeft, als hij daarin nies heeft opgelopen, kan het dus wel dat hij chronisch blijft.
Maar dan nog is het natuurlijk niet houdbaar dat zijn ogen zo ontstoken zijn.

Nies is een virus, maar de weerstand gaat omlaag waardoor bacteriën hun kans zien en ook snot erbij gaan halen. De AB werkt tegen die bacterien (want AB werkt niet tegen virussen), en dus tegen het hoesten en snotteren. Tegen het niezen zelf en de loopoogjes, werkt dat niet, dat moet hij zelf overwinnen.
Maar de ontsteking op de ogen is dan weer wel bacteriëel, dus is AB zeker niet vreemd.
Ik zou wel opletten met AB's te gaan combineren. Want oogzalf is ook AB. En als je kat echt chronisch blijkt, wil je niet dat hij resistent wordt tegen alle AB's. Dus kan je er beter wat spaarzaam mee omspringen. Als je wat meer info wil over resistentie, moet je dat maar vragen, ik weet niet hoeveel je daaromtrend weet natuurlijk. ;)

Of de diarree samenhangt met nies weet ik niet, maar als mittenslief dat aangeeft, zal dat wel kloppen.
Ik zou eens uit gaan kijken naar weerstandverhogers dan en virusremmende middelen (voor zover die bestaan). Maar daar hebben andere mensen meer verstand van.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Eva1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2012 10:41

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Eva1986 »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. De AB slaat redelijk aan, maar nog niet denderend. Zijn oogjes worden iets beter. We hebben een combinatie van Enrofloxoral gekregen en voor de oogjes Terramycin. Vogels de DA is dat een combinatie die gaat samen kan. Wat is Trovet, een bepaald soort voer? En welk soort oogdruppels raden jullie verder aan bij huisdierdokter.nl
Ik ben een leek als het gaat om niesziekte, dus alle hulp is welkom; dus ook als het gaat om resistentie etc.
Ik wil hem graag ook wat geven om zijn weerstand wat te verhogen, ik las al eerdere berichten over Enichinea etc; wie kan mij daar wat meer over vertellen? Ik zou het sowieso fijn vinden om wat meer homepatisch aan de slag te gaan wanneer blijkt dat al die AB rotzooi niet 100% hun werk doen.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door mittenslief »

de oogdruppels van de huisdierendokter zijn zilverdruppels is een homeopatisch antibiotica en ik gebruik het ook als de kittens hier oog problemen hebben. ze hebben daar ook weerstandsverhogers.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Dinky »

Trovet is inderdaad een merk dierenvoer ;)
Hier geef ik Trovet ASD ivm het feit dat onze poes blaasgruis heeft gehad.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Eva1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2012 10:41

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Eva1986 »

Oke, ik zal eens op onderzoek uit gaan. Waar kan ik Trovet halen/bestellen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door Dinky »

De variant die ik geef is dieetvoer (vanwege die blaasgruis) en alleen bij de dierenarts verkrijgbaar. Kan je in elk geval aanraden eens de voertopics hier op het forum door te lezen. Zijn vaker mensen geweest met kittens en diarree ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekteverschijnselen gaan maar niet over!

Bericht door castratenkoor »

Trovet is te bestellen bij Medpets. Dat scheelt enorm in prijs met de dierenarts.
Bij een flesje laxeermiddel scheelt het mij al 6 euro per flesje. Als ik 6 flesjes in een keer besteld toch al gauw een verschil van 36 euro.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie