Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
roudshoorn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:11

Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door roudshoorn »

Ik heb een 6 maanden oude kitten, Nero. Hij houdt van alles wat veertjes heeft en rent er als een gek achteraan. Vooral hengeltjes met veertjes doen het goed.
Nu kom ik er echter achter dat hij soms met zijn mond open ademt op het moment dat hij opspringt of hapt naar een speeltje.
Het klinkt erg raar en hij doet het vooral als hij achter speeltjes aanrent of ze wil pakken.

Is dit gewoon overbezorgdheid vanuit mij of kan er iets aan de hand zijn? Anders dan alle andere topics die ik hier gelezen heb hangt zijn tong niet uit zijn bek. Ook is hij als ik stop met spelen niet buiten adem of iets dergelijks.

Graag hoop ik dat er mensen zijn die me wat advies of een goede raad kunnen geven, of misschien zijn er katteneigenaren die het herkennen!

Groetjes R.
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Konijntje »

Ik heb een kat als hij speelt dan gaat hij ook hijgen al toen hij klein was maar nooit iets geweest.
Maar ik heb ook gehoord dat als een kat met ademhalingsprobleem heeft iets met hartje te maken heeft.
Dus een checkje op zijn hartje kan geen kwaad misschien bij zijn inentingen luisteren ze meestal naar hun hartje maar als je dit even aangeeft bij de DA dan zullen ze hier extra aandacht aan besteden.

ik zou de DA even bellen en uitleggen.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door lidewij020 »

Katten kunnen net als honden hijgen als ze het warm hebben. Tijdens het spelen kan de lichaamstemperatuur flink oplopen, maar ook tijdens een stressvol vervoer in een warme auto zie je dat katten kunnen gaan hijgen.

vb: http://www.youtube.com/watch?v=u5suOd-UPwo

Katten kunnen, net als honden niet zweten zoals mensen en paarden dat kunnen. Ze hebben dus andere manieren om hun warmte kwijt te raken. Dit doen zijn bijvoorbeeld door languit op een koele tegelvloer te gaan liggen, door de bloedvaten in hun oren te verwijden of door te hijgen.

Sommige katten denken dat ze een hond zijn, zoals deze: http://www.youtube.com/watch?v=8ZuCT4Pm ... re=related :lol:

Katten met ademhalingsmoelijkheden door vb vocht in de longen of astma kunnen ook gaan hijgen. In dat geval hijgen ze omdat ze anders niet genoeg zuurstof binnenkrijgen. Dit soort hijgen zie je ook na activiteit , maar niet specifiek als het warm is. vaak zie je aan deze katten dat ze moeilijkheden hebben met ademhalen. Ook in rust zie je dat de ademhaling versneld is, dat ze geluiden maken of dat het ademen moeite kost. Je ziet dan de buik en borst meer bewegen tijdens het ademen. Deze katten spelen meestal niet, omdat ze zich niet lekker voelen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door achtpuntzes »

Hoi,

heel herkenbaar. mijn poes Muffin had dit ook, en ook op die leeftijd.

ik was heel bezorgd, maar het bleek van overgaande aard te zijn. waarschijnlijk iets te enthousiast bij het spelen... inmiddels is ze nog steeds speels, maar dat gehijg zie ik niet meer.

wel zou ik het in de gaten houden.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Rosalie123 »

Bagheera van 5 mnd is wat dat betreft ook net een hondje :) Ze hijgt, keft en apporteert :)

Maar het hijgen is alleen in een enthousiast spel, vooral van opwinding en niet van vermoeidheid.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Oud topic maar caya gaat met mond open ademen na heel druk rennen achter de laser aan als ze gewoon speelt een verder siert ze dat niet alleen met heel wild tenen achter de laser aan
is dit normaal?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Tenen = rennen
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Sifra »

Gizmobritsekorthaar schreef:een verder siert ze dat niet alleen met heel wild tenen.
Is dit normaal?
:lol: Ja voor jou wel als je weer met je telefoon typt. ;-)
Even serieus: ja, bij grote inspanning bij het spelen hijgen katten best wel eens.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Sorry,,, lig op bed met telefoon inderdaad het maakt soms eigen woorden en is klein beeld dus zie t later dan pas

hoop dat niet erg is van dat hijgen heb er. Buikpijn van :(
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Sifra »

Ik plaag je alleen maar, hoor. Ben een beetje melig.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Oké maak niks c uit hihi weet dat vervelend is maar doe t niet expres Xx
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nou zijn terug van t enten, wat een concert in de auto ! maar toch waren ze meer op hun gemak nou dat ze met ze tweeen waren.
Ze zijn geent en natuurlijk eerst f gechecked, het hartje van beide klonk super goed en de longen ook.
Gizmo heeft daar constant gewandeld en overal kopjes tegen aangegeven caya bleef braaf op t aanrecht staan.
Ze hebben t goed gedaan, dierenarts vertelde ook dat na veel inspanning extreme inspanning ze inderdaad soms kunnen hijgen.
Net bij thuiskomst hijgde caya weer enorm
Maar de auto was dan ook super heet en de stress denk ik
Het is nu over, ze rennen achter sown dikke stront vlieg aan.
Haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Izzy »

Hoi hoi,
Dit is al een oude topic maar wil toch even wat vragen. Ik he een kat geadopteerd uit Cyprus in april. Het is een gevoelige kater die om de haverklap miauwt en geen idee waarom. Ik heb er 2. En kunnen het erg goed vinden. Nu ben ik aan het oefenen om ze naar buiten te laten gaan en onderzoeken de hele tuin woon in een doodlopende straat met een en al groen, groot paradijsje voor de heren. Het vreemde is dat 1 vd 2 gestresst lijkt te raken als hij buiten is. Hij loopt dan met zijn bek open en hijgt, hij gaat naar binnen en later wil.hij toch weer naar buiten maar telkens hijgt hij. Ik ken dit totaal niet van een kat. Nu.vraag ik me af of iemand weet of dit overgaat of dat ik hem toch maar binnenhoudt. Hij zit geregeld voor de deur en raam binnen heel zielig te mauwen dat hij naar buiten wil..hijgen is niet goed..iemand tips?
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Anne »

Ik zou dit met de da overleggen, gewoon even bellen en vragen of dat normaal is.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Kat ademt met mond open of 'hijgt' tijdens spelen.

Bericht door Izzy »

Ze gaven aan dat het kan van opwinding en/of stress. Even teveel prikkels. Is een straatkatje welke met een week of 8 buiten is gevonden.
Gisteren weer buiten gelaten en ben constant in de buurt geweest. Lijkt vertrouwen daaruit te hale 💙 Hij heeft het gisteren niet meer gedaan. Denk dat hij nu begrijpt dat hij gewoon naar binnen kan en ook weer naar buiten.
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Plaats reactie