Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Depp
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2010 21:58

Niesziekte

Bericht door Depp »

Ik heb een katje van vier weken gered van de verdrinkingsdood. Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan en ze bleek niesziekte te hebben. Ik heb haar afgezondert van de andere katten en trek meteen mijn kleren uit als ik bij haar ben geweest. Ze heeft medicatie voor 10 dagen. Het gaat nu al een stuk beter. Haar oogjes zijn open en ze heeft geen snot meer. Wel niest ze soms nog. Ze zit nu op dag 6 van haar medicatie.
Is het verantwoord om haar na de 10 dagen weer bij de andere katten te laten? En als ze niet meer in die kamer zit moet de hele kamer dan schoongemaakt worden of dood het virus vanzelf zonder bron?

Alvast bedankt!

xxx Naomi
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Fantastisch dat je het katje onder je hoede hebt genomen. Ik zou haar wat langer apart laten zitten, tot ze in ieder geval helaaml niet meer niest en geen afscheiding uit neus en ogen heeft. Ik denk dat ik haar nog een keer zou laten onderzoeken voor je haar in de groep plaatst. Of je de kamer moet ontsmetten weet ik niet, ik denk dat het alleen bij rechtstreeks contact besmettelijk is.
Succes en beterschap met het katje!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Niesziekte

Bericht door jennli »

Hallo Depp,

Onze katten hebben ook de niesziekte gehad. Na enige research blijkt dat een kat dat de niesziekte gehad heeft altijd drager blijft van het virus ook al laat hij geen symptomen meer zien. Bijvoorbeeld op momenten van stress kan de niesziekte weer tot uiting komen en besmet hij ook de anderen.

Jagger bleek drager van de niesziekte te zijn. Toen hij bij ons kwam had hij ook 10 dagen apart gezeten bij het dierenasiel en volgens alles zou het geen probleem zijn hem bij Saartje te plaatsen. Dat ging ook best goed eigenlijk. Na een paar maanden hebben we Cayleigh uit het asiel gehaald. Kerngezond. Hoewel Jagger meteen dolverliefd op haar was, ze speelde namelijk al heel snel met elkaar, heeft hij opnieuw de niesziekte gekregen. Vervolgens kreeg Cayleigh het en daarna Saartje. Bij J en C was het simpel op te lossen. Bij de eerste waterige oogjes en niesjes meteen antibiotica voor tien dagen en eigenlijk hebben ze niet echt ergens last van gehad. Bij Saartje was het een heel ander verhaal. Na Saartje kreeg Jagger het weer opnieuw, omdat Saartje in de kliniek was en Jagger stress had, omdat hij Saar maar overal liep te zoeken en die was er niet. Uiteindelijk heb ik het hele huis lopen ontsmetten en zijn ze er allen weer bovenop gekomen. Volgens de da hadden we gewoon heel erg veel pech dat de niesziekte een dergelijke uitwerking op Saartje had, bij de anderen stelde het niet echt wat voor.

De niesziekte is een combinatie van een virus en een bacterie. Bij verminderde weerstand grote kans dat het weer tot uiting komt.

Nu mijn tip: Ik zou het nieuwe katje heel langzaam introduceren als ze geen symptomen meer laat zien, zodat er zo min mogelijk stress ontstaat en toch de boel even ontsmetten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Poezebal »

Ook hangt het er vanaf of je andere katten geent zijn of niet.
Katten die geent zijn hiervoor, of t vroeger al eens gehad hebben zijn minder vatbaar hiervoor.

Ik heb hier ook zo'n geval.

Joy is hier nu goed 3 week alweer bijna, en t gaat super, alleen kwam door het verhuizen hierheen haar nies boven zetten.

Helaas heeft ze Nero, Henschel en Ifa waarschijnlijk aangestoken, en Henschel is behoorlijk ziek.
Hij was gisteren ineens iets minder actief, en vandaag flink ziek, dus gelijk naar de DA geweest.

Zij kwamen nooit met andere katten in aanraking, die drie ukken van mij, dus ik achtte het voor hen nog niet nodig ze te enten, ook mede omdat ze kerngezond waren, en ik niet verwachtte dat Joy van de stress de nies zou opsnorren zeg maar ;) Maar zulke dingen gebeuren en daar doe je niets aan.

Gizmo en Caddy zijn wel altijd geent, en die hebben tot dusver nergens last van.

Ik krijg nu Amoxoralpillen, metacamdruppels en Cafzalf oogdruppels, en moet dit de komende 10 dagen gaan geven.

Ga hoe dan ook naar je Da, desnoods naar een andere voor second opinion, maar laat het zeker behandelen, want je katten kunnen er flink ziek van worden als het niet behandeld word.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Plaats reactie