Snelle ademhaling bij kitten

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
sippymiedema
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2010 10:06

Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door sippymiedema »

hallo,

sinds twee weken ben ik in het bezit van een prachtig brits korthaar kittenmeisje.
hoewel ze veel energie heeft, speels is en goed eet, valt het mij op dat zij zo'n snelle ademhaling heeft, ook als ze slaapt. je ziet haar buikje dan snel op en neer gaan. ik vraag me af of dit normaal is voor kittens of heeft het misschien met het warme weer te maken?
de dierenarts zei dat haar hartje normaal klinkt. toch maak ik me bezorgd. wie herkent dit.
ze maakt verder trouwens een supergezonde indruk.
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: snelle ademhaling bij kitten

Bericht door Anne1988 »

Dat kan volgens mij wel door de warmte komen. Mijn 2 kittens ademen ook wat sneller nu het zo warm is.
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: snelle ademhaling bij kitten

Bericht door castratenkoor »

Kan inderdaad van de warmte komen. Als hartje goed klinkt bij de dierenarts zou ik me geen zorgen maken.
Ik heb hier ook een kitten rondlopen, die erg snel ademt, hij is ondanks de hitte de hele dag druk en actief.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
sippymiedema
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2010 10:06

Re: snelle ademhaling bij kitten

Bericht door sippymiedema »

oke, dus het zou van de warmte kunnen komen... ik las op het internet zulke nare verhalen over middenrifbreukjes en hartfalen, werd er een beetje zenuwachtig van. maar ze lijkt heel gezond, is niet suf of zo, maar ze ademt alleen heeel erg snel.
wel geruststellend om te lezen dat jullie katjes dat ook doen..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door Ilone »

De ademhaling is ook een manier om warmte kwijt te kunnen, dus indd, het kan makkelijk aan het weer liggen.
Maar ik zou het wel in de gaten houden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door Uumie »

Ook ik denk aan het weer. De twee oudere katers hier ademen gewoon rustig, maar onze kleinste, van 1, ligt soms ook te hijgen. De DA zei dat er niks aan de hand was en dat het een manier is om warmte af te voeren.
Ik zou zeggen, hou het een beetje in de gaten, maar maak je niet al te veel zorgen! :)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Deitje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jul 2010 21:42

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door Deitje »

Beetje late reactie misschien, maar ik heb ook sinds kort een brits korthaar katertje en het valt mij sinds een paar dagen echt op dat hij bij vlagen een heel snelle ademhaling heeft. Eten en spelen doet hij als de beste dus dat zit wel goed, maar het snelle ademen maakte mij toch wel bezorgd en inderdaad als je wat zoekt op het internet kom je direct de meest ernstige aandoeningen tegen... Overigens ben ik pas nog naar de DA voor een controle bezoekje geweest en die zei wel dat alles er prima uitzag, maar ja een moederhart is toch snel bezorgd hè ;)

Natuurlijk zal ik het goed in de gaten houden, maar het is toch wel een geruststelling te lezen dat jullie met dit weer hier ook mee te maken hebben :)
Gebruikersavatar
loesjepoesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:56

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door loesjepoesje »

hee deitje, jij beschrijft precies hetzelfde als wat ik ook zie bij mijn kitten. door alle reacties probeer ik me er niet te bezorgd over te maken maar het valt toch op he?
als ze heel diep slaapt dan is de ademhaling best wel rustig maar ook dan zie je af en toe ineens dat ze onregelmatig, snel en oppervlakkig ademt. verder valt het op dat ze, als ze slaapt, altijd uitgestrekt ligt en nooit opgerold, zoals mijn vorige katten altijd sliepen...maar misschien is dit wel gewoon een voorkeurshouding en betekent het niets. ze eet goed, is lief en heeeeel speels, haar vacht is mooi en glanzend, en ze lijkt niet benauwd. maar toch maak ik me er soms wel zorgen over.
toch bijzonder dat jij hetzelfde hebt met een brits korthaarkitten. vorige week was ik bij de DA en die zei dat het hartje goed klonk en maandag heb ik er ook nog over gebeld maar ik denk er toch over om nog eens langs te gaan voor een extra check...
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door Uumie »

Hee loesjepoesje,

Die uitgestrekte houding is volgens mij ook niet abnormaal, hier hebben we ook een kater die het liefst zo lang mogelijk uitgerekt ligt en nog eentje die altijd op zijn rug slaapt, wat er ook erg vreemd uitziet. Er slaapt er maar eentje "normaal", opgerold.

Maar ik zou voor jullie allebei willen zeggen, maak je je echt zorgen dan kun je altijd even langs de DA gaan, al is het maar om jullie gerust te stellen. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door MBHK »

Zie je hem ook weleens met zijn bekje open zitten? Alsof hij AHHHHH (tandarts-effect) tegen je zegt? Doet mijn kater wel met dit warme weer, vooral als hij net gedronken heeft. Ziet er best komisch uit! Het is me alleen nog niet gelukt op een foto te zetten! :D
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
miranda1965
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jul 2010 19:45

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door miranda1965 »

Denk dat het echt allemaal met de warmte te maken heeft , ik heb hier 4 katten waarvan de jongste van bijna een jaar ook sneller ademt dan de rest, ook heb ik hier 4 kittens rondelopen ( britse korthaar ) die ademen ook sneller dan normaal en liggen allemaal languit gestrekt op de laminaat vloer, lekker koel voor ze, zal me maar niet al teveel zorgen maken maar een keertje extra naar de dierenarts kan natuurlijk nooit geen kwaad

succes met je kleintje!!!
Gebruikersavatar
loesjepoesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:56

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door loesjepoesje »

gisteravond ben ik inderdaad toch nog maar even naar de dierenarts gegaan, gewoon even om te checken. :eangel: de DA heeft de poes helemaal onderzocht en kwam tot de conclusie dat zij helemaal kerngezond is. een poes kan niet zweten en zal haar warmte proberen kwijt te raken door sneller te ademen. de koude luchtstroom komt dan langs de slijmvliezen en helpt bij het afkoelen. de gestrekte houding heeft daar ook mee te maken, hoe groter het oppervlak, hoe beter ze haar warmte kan kwijtraken. klinkt logisch! verder zijn hart en longen, ogen oren etc etc helemaal in orde en ze kon er niet over uit wat een beauty onze kleine is :grin:
ik ben in ieder geval helemaal gerustgesteld
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door MBHK »

Goed dat je even bij de DA bent geweest! Hopelijk heeft dit je een geruststellend gevoel bezorgd!

Wanneer krijgen we een foto van de kleine? Wil de kleine meid graag zien! :D
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door Admin »

loesjepoesje schreef:een poes kan niet zweten en zal haar warmte proberen kwijt te raken door sneller te ademen.
Katten zweten wel, maar alleen door de onbehaarde huid, zoals de voetzooltjes. Als het warm is voelen die dan ook klam aan en die klamme pootjes veroorzaken ook de kattenpootjes op het parket en op kastjes :grin:

Daarnaast is de ademhaling van kittens veel sneller dan die van volwassen katten: hoe kleiner het dier/lichaam, des te sneller de hartslag/ademhaling (zoals bij muizen en kleine vogeltjes).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Snelle ademhaling bij kitten

Bericht door Kattenbella »

en mensenbaby's ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie